Agnieszka Rożnowska: “Levitas”Agnieszka Rożnowska: “Levitas”

 

Agnieszka Rożnowska: „Levitas“

otwarcie wystawy: 11.10.2019 (piątek), godz. 18.00 / wstęp wolny

wystawa czynna do 10.11.2019

Galeria Sztuki Wozownia, ul. Ducha św. 6

 

W ramach cyklu „Patrzenie jest aktem wyboru“ powstała seria prac, dająca początek kolejnemu zagadnieniu, wokół którego koncentrują się moje obrazy-komentarze. Cykl „Levitas“ – bo o nim mowa – ukazuje swobodnie zawieszone, oderwane od ziemi obiekty, działające wbrew prawom fizyki, wbrew grawitacji. Te lewitujące postacie to bezdomni oraz miejsca, w których przebywają, śpią, jedzą. Rejestrowani przeze mnie w trakcie podróży, pochodzący z różnych miejsc: z Warszawy, Poznania, Paryża, Berlina, Wiednia…

W 1998 roku na Biennale Sztuki Studenckiej w Bratysławie realizowałam pracę, której głównymi bohaterami również byli bezdomni. Mijałam ich codzienne rano, podążając na uczelnię. Teraz powracam do tematu bezdomności, rozumianego przeze mnie w dwojaki sposób. Bezdomność we współczesnym świecie nie wiąże się tylko z brakiem przestrzeni mieszkalnej, brakiem stałego punktu odniesienia, ale przede wszystkim z pewnym stanem zawieszenia – funkcjonowania pomiędzy realnym światem a otwartą przestrzenią, która niczego nie oczekuje i nie wymusza na użytkowniku, jest elementem tkanki miejskiej, którą odnajduję w wielu miejscach.

Lewitowanie określane jest jako jeden z darów charyzmatycznych, nazywanych łaskami mistycznymi. Jak podaje słownik PWN, lewitacja to „w okultyzmie: zjawisko polegające na unoszeniu się w powietrzu ciał materialnych wbrew prawu ciążenia“. Kolejne polskie słowniki tłumaczą levitas jako: lekkomyślność, brak rozwagi, brak hamulców moralnych, nieporządny tryb życia, insolentia, gładkość, lekkość, szybkość, niestałość. Bez względu inne pokrewne definicje, bezdomność to przede wszystkim forma społecznego wykluczenia, bycie underclass, bycie pomiędzy.

Realizację „Levitas“, zainicjowała jedna z prac, prezentowanych w 2018 roku na wystawach w Galerii Centrum w Krakowie i Galerii 21 Gramów w Warszawie. Nowy cykl jest częścią realizowanego przeze mnie projektu pt. „Patrzenie jest aktem wyboru”, na który składają się grafiki, rysunki oraz obiekty. Prace te stanowią zapis dekonstrukcji czy też rozbioru rzeczy zastanych, wykonanych za pomocą rysunków, zdjęć i wideoprojekcji, przenoszących pewne fakty w nowy wymiar. Pojawiające się tu realne obrazy często deformują odbiór, gubią wątek poprzez niemożliwość uchwycenia całości. Zarejestrowane fragmenty nakładają się na siebie, kreując każdorazowo nową jakość. Formy, którymi się posługuję w cyklu „Wyrwane z kontekstu“, to „rozkroje“ ubrań; rzeczy, które na co dzień postrzegamy jako całość. Ubrania przynależą do człowieka, „noszą go“, są jak żywe byty, noszą pamięć obecności człowieka. „Ciało rodzi się pomiędzy nimi i umiera w otoczeniu rzeczy“ Jean Toussain Desanti twierdził, że to właśnie one wiążą człowieka ze światem.

Proces obecny w moich realizacjach i silne związany z grafiką warsztatową to przebieg regularnie następujących po sobie zjawisk, pozostających między sobą w związku przyczynowym. Słowo to możemy odnieść nie tylko do nauki, sztuki czy innych dziedzin, bowiem proces dotyczy bezpośrednio człowieka, życia i przemian, jakim jest poddawany. Interesują mnie marginalizowane tematy przemijania, odrzucenia i starości, na przekór medialnemu kultowi młodości, pięknego ciała i obecności. Jak zmienia się nasza relacja z przestrzenią, otoczeniem? Jak zmieniają się nasze relacje z ludźmi? Jakie zmiany wywierają na nas sytuacje zewnętrzne, społeczne?

Agnieszka Rożnowska

 

Agnieszka Rożnowska – urodzona w Poznaniu. Ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Poznaniu uzyskując dyplom z wyróżnieniem w zakresie malarstwa w pracowni prof. Wł. Dudkowiaka. W latach 2002–2009 była związana zawodowo z Instytutem Wzornictwa Politechniki Koszalińskiej. Obecnie od 2010 roku prowadzi Pracownię Rysunku w Katedrze Mody na Wydziale Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Doktoryzowała się na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu w dyscyplinie artystycznej sztuki piękne, kierunek – grafika warsztatowa (2007). Stopień doktora habilitowanego uzyskała w 2014 roku w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Otrzymała stypendium rektorskie na VSVU w Bratysławie (1997–1998). Współpracowała ze studiem animacji „Animagie” w Paryżu. W 2015 roku otrzymała grant Artist in Residence ASO w Japonii.

 

 

 

Agnieszka Rożnowska: “Levitas”

exhibition opening: 11.10.2019 (Friday), 6 p.m. / free admission

exhibition open until 10.11.2019

Galeria Sztuki Wozownia, 6 Ducha Świętego street

 

Within the framework of “Looking is an act of choice” cycle, there was created a series of works that gave rise to another issue, around which my pictures-commentaries focus. In the “Levitas” series – the one we are talking about – there are shown hanging freely, detached from the earth objects that behave against the laws of physics, against gravity. These levitating characters are homeless people and places where they stay, sleep, eat. Recorded by me during the trips, coming from different places: Warsaw, Poznań, Paris, Berlin, Vienna…

In 1998, at the Student Art Biennale in Bratislava, I realised a work where the homeless became the main characters as well. I passed them every morning, heading to the academy. Now I’m going back to the matter of homelessness, which I understand in two ways. Homelessness in the modern world is not associated with just the lack of place to live, the lack of a fixed point of reference, but above all with a certain state of suspension –functioning between the real world and the open space that does not expect anything and does not force the user, which is an element of urban tissue perceived by me in many places.

Levitation is defined as one of the charismatic gifts, called also mystical graces. According to the PWN [Polish Scientific Publishers] dictionary, levitation is “in the occult: a phenomenon consisting in material bodies floating in the air contrary to the laws of gravity.” Other Polish dictionaries explain levitas as: improvidence, mindlessness, lack of moral brakes, untidy lifestyle, insolence, smoothness, lightness, swiftness, fickleness. Regardless of other related definitions, homelessness is primarily a form of social exclusion, of being underclass, of being in between.

The realisation of “Levitas” was initiated by one of the works that were presented in 2018 during exhibitions at the Galeria Centrum in Kraków and the Galeria 21 Gramów in Warsaw. The new cycle is a part of my project entitled “Looking is an act of choice”, which consists of graphics, drawings, and objects. These works are a record of existing things deconstruction or else analysis, made with the aid of drawings, photos, and video projections, transferring certain facts into a new dimension. Real images that appear here often deform the reception; one is losing the thread being unable to capture the entirety. The recorded fragments overlap each other, each time creating a new quality. The forms used in the “Taken out of context” cycle are “cuts” taken out of clothes – things that we perceive as the entirety on a daily basis. Clothes belong to a man, they “wear a man”, they are like living beings, they wear a memory of human presence. “A human body is being born between them and is dying surrounded by things” – Jean-Toussain Desanti claimed that the things are binding a man with the world.

The process present in my realisations, and strongly related to workshop graphics, is a course of regularly occurring phenomena that are casually conjoined with each other. We can refer this notion not only to science, art or other fields, because this very process is directly related to a man, to the life, and to the changes he or she is undergoing. I am interested in marginalised subjects of transience, rejection and old age, in spite of the media’s idolisation of youth, beautiful body and presence. How is our relationship with space and surroundings changing? How are our relationships with people changing? What kinds of changes are caused by external and social situations?

Agnieszka Rożnowska

 

Agnieszka Rożnowska – born in Poznań. Graduated at the Academy of Fine Arts in Poznań, obtaining honours degree in painting in professor Wł. Dudkowiak’s studio. In the years 2002–2009, professionally associated with the Institute of Design at the Koszalin University of Technology. Currently, since 2010, head of the Drawing Studio at the Fashion Department, at the Design Faculty of the Academy of Fine Arts in Warsaw. Doctoral degree at the Academy of Fine Arts in Poznań in the fine arts discipline – workshop graphics (2007). Awarded doctor habilitatus degree in 2014 at the Academy of Fine Arts in Poznań. Received a rector scholarship at the VSVU in Bratislava (1997–1998). Collaborated with the “Animagie” animation studio in Paris. In 2015, received a grant from ASO Artist in Residence program in Japan.

 

wróć