BIFOR 2. WIELKI POWRÓT – wystawa zbiorowa

 

BIFOR 2. WIELKI POWRÓT

07.12.2018–06.12.2019

otwarcie wystawy: 07.12.2018 (piątek), godz. 18.00 / wstęp wolny

artyści: Justyna Dziabaszewska, Jędrzej Hofman, Halina Leks, Sasa Lubińska, Dawid Puszyński

kuratorki: Desperate Curators – Paulina Brelińska, Patrycja Ekk-Cierniakowska, Daria Grabowska

 

7 grudnia 2018 roku w Galerii Sztuki Wozownia w Toruniu odbędzie się wernisaż zbiorowej wystawy sztuki najnowszej Bifor 2. Wielki powrót. Jest to kolejna odsłona ekspozycji Bifor, która po raz pierwszy została pokazana 19 stycznia 2017 roku w Galerii R20 w Poznaniu. W przeciwieństwie do wystawy sprzed dwóch lat, która mówiła o ucieczce przed dorosłością i imprezach stanowiących sposób na odreagowanie strachu, Bifor 2. Wielki powrót stanowi o odwadze. Sam tytuł nawiązuje do filmów akcji z pogranicza fantastyki oraz gier, w których głównymi bohaterami są superbohaterowie walczący o lepsze jutro. Ekspozycję można odczytywać wielowymiarowo – jako obraz młodego pokolenia stawiającego pierwsze kroki w świecie sztuki, jak i szerzej, bowiem walkę toczymy wszyscy, na każdym z obszarów naszego życia. Wystawę będzie można oglądać do 6 stycznia 2018.

 

Artyści:

Justyna Dziabaszewska (1993) – studentka studiów magisterskich na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu (grafika warsztatowa) oraz na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (media interaktywne i widowiska). Uczestniczka wystaw i festiwali sztuki w kraju i za granicą. Tworzy rysunki, grafiki, plakaty, gify, animacje, murale, podejmuje również działania performatywne. Jej prace były prezentowane m.in. na wystawach w Egipcie, Macedonii, Hiszpanii, Japonii, USA, Ghanie, Indiach. Laureatka Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2013) oraz stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2016).

Jędrzej Hofman (1991) – interdyscyplinarny artysta młodego pokolenia. Absolwent Akademii Sztuki w Szczecinie na specjalności grafika projektowa (studia I stopnia) oraz Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu na Wydziale Malarstwa i Rysunku (studia II stopnia). Brał udział w kilkunastu wystawach zbiorowych m.in.  „Będzie dobrze” (2018), „Znamy się, a nawet lubimy” (2018), „Ubiór. Idea wspólna” (2017), wystawa II pracowni malarstwa Dominika Lejmana (2017), „Sen Astronoma” (2017), BIFOR (2017).  W swojej twórczości skupia się na klasycznych mediach malarskich i ich związku z obrazem (serie „Namacalne Superpozycyjne Ekstrakty Uniwersalnych Praw Fundamentalnych” oraz „Małe Przyjemności”) . Wskakuje na poziom meta i sięga do antycznych traktatów, aby tworzyć współcześnie. Oprócz tego wydaje unikatowe albumy („Fuck it” oraz „Na co zmarnowałem czas w tym roku”) i projektuje w ramach freelancerskiej działalności autorskiego Studia Projektowego Logo Dog.

Halina Leks (1936) – urodzona w historycznym miasteczku Wolbórz. Wieloletni ławnik w sądzie dla dzieci i młodzieży. Obecnie radna w jednostkach pomocniczych. Od 15 lat modelka na Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Kierowana zamiłowaniem do sztuki zdecydowała się na edukację na uniwersytecie trzeciego wieku. Współpracuje z absolwentami na terenie całego kraju twierdząc, że relacje te dają jej ducha młodości.

Sasa Lubińska (1990) – ma za sobą plastyk w Olsztynie i gdańską ASP, gdzie skończyła malarstwo wystawą o tytule „Jezus był kosmitą”. Obecnie poświęca się działalności w łódzkim Domu Mody Limanka oraz youtubowemu kanałowi Brokat Films rozbitemu między Polską i Islandią. Samozwańcza ikona mody, dadaistyczna kucharka, potencjalna pedagożka, niedzielna kuratorka, amatorka modelowania 3D i autorka muzyki niesłuchalnej.

Dawid Puszyński (1993) – w 2013 roku uzyskał tytuł zawodowy plastyka jako absolwent Liceum Plastycznego im. Piotra Potworowskiego w Poznaniu. Absolwent Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu na Wydziale Rzeźby i Działań Przestrzennych (studia I i II stopnia, kolejno 2016 i 2018 rok). Dyplom magisterski artysty zatytułowany ,,Pokój” został obroniony z wyróżnieniem w pracowni prof. Karoliny Komasy na kierunku obiekt artystyczny i otoczenie. Cykl wspomnianych rzeźb został nominowany do Najlepszych Dyplomów ASP w Gdańsku oraz 38. Konkursu na Najlepsze Dyplomy UAP im. Marii Dokowicz. Artysta obecnie pracuje jako współwłaściciel autorskiego studia projektowego Logo Dog. Nauczyciel rzeźby w Liceum Plastycznym im. Piotra Potworowskiego w Poznaniu.

 

Desperate Curators:

Paulina Brelińska – krytyczka, kuratorka i badaczka sztuki. Absolwentka strategii kuratorskich i promowania kultury na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu (drugi stopień) oraz krytyki i promocji sztuki (UAP, pierwszy stopień). Kuratorka wystaw zbiorowych tj. „Wejście do muzeum nie czyni cię piękniejszym” (2016), „Bifor” (2017), „Voyager’s Record | Rejestr podróżnika” (2018). Autorka tekstów poświęconych sztuce najnowszej, opublikowanych m.in. w e-Czasie Kultury, „Zeszytach Artystycznych”, „Formacie” czy „Artluku”. Członkini kolektywu kuratorskiego Desperate Curators (Paulina Brelińska, Daria Grabowska, Patrycja Ekk-Cierniakowska). Obecnie zajmuje się artist managementem.

Daria Grabowska – krytyczka oraz kuratorka sztuki. Pisała m.in. dla „SZUMu”, „Zeszytów Artystycznych” oraz „Artluka”. Kuratorka wystaw zbiorowych, m.in. „Wejście do muzeum nie czyni cię piękniejszym” (2016), „Bifor” (2017), „Scena wycięta” (2014) i indywidualnych, m.in. „Metr osiemdziesiąt na dwa” (2014), „Skraj/ność” (2017), „Życie jest podwórkiem” (2018).  Koordynatorka Festiwalu Inspiracje. Członkini kolektywu Desperate Curators. Współorganizatorka ogólnopolskiej konferencji na temat krytyki artystycznej – #StanKrytyczny.

Patrycja Ekk-Cierniakowska – absolwentka Wydziału Edukacji Artystycznej w Poznaniu, specjalności strategie kuratorskie i promowanie kultury; licencjonowana kulturoznawczyni. Członkini grupy kuratorskiej Desperate Curators – współkuratorowanie ekspozycji „Wejście do muzeum nie czyni cię piękniejszym” (2016) oraz „Bifor „(2017). Kuratorka wystawy dyplomowej „Na osobnych orbitach” (2017).

 

wróć