Dylematy tożsamości – georgia Krawiec i Ute LindnerDilemmas of Identity/ Identitatsdilemmata

Dylematy tożsamości / Identitatsdilemmata
georgia Krawiec Dychotomia gniazd
Ute Lindner Jestem jeszcze w swoim domu

otwarcie wystawy 17 kwietnia (piątek) 2015, godz. 18.00
wystawa czynna do 10 maja 2015

Wystawa jest projektem łączącym cykle fotograficzne dwóch artystek. W swoim projekcie Dychotomia gniazd georgia Krawiec podejmuje losy Śląska i jego mieszkańców od lat 70-tych 20. wieku oraz obrazuje dramatyczny rozłam społeczności tego regionu, spowodowany falą masowej emigracji do Republiki Federalnej Niemiec, jaka miała miejsce w tym czasie. Ute Lindner pokazuje prace z serii Jestem jeszcze w swoim domu, które odnoszą się do historii rodziny jej matki, pochodzącej z Dolnego Śląska. Prace koncentrują się wokół tematu utraty tożsamości, wokół pytania, z czego buduje się uczucie, nazywane małą ojczyzną.

Kiedy oglądamy prace Georgii Krawiec i Ute Lindner słowa rozpoczynające książkę Marca Augé mogą wydawać się prowokacyjne. “Dychotomie gniazd” pierwszej i “Jestem jeszcze w swoim domu” drugiej opowiadają bowiem o potrzebie powrotu do utraconej przeszłości. Jak zatem zgodzić się na zapominanie, jeśli opowieść odnosi się do utraty? Wymuszonego przez historyczne okoliczności odejścia z własnego domu? Tymczasem, jeśli starannie wczytamy się w słowa francuskiego etnologa dostrzeżemy, że mądre zapomnienie może być jedyną drogą odnalezienia świata utraconego i pogodzenia się ze zmianami. To jedna z dróg prowadzących do tego, co inny myśliciel – Paul Ricoeur nazywa „trudnym wybaczeniem”.

Fragment tekstu: Marianna Michałowska „Zapomnieć, by odzyskać przeszłość”, z katalogu wystawy „Dylematy tożsamości”, Galeria Wozownia, kwiecień 2015

georgia Krawiec / Dichotomy of Sockets
Ute Lindner / I’m still in my house
opening 17.04 (Friday) 2015, 18.00
open till 10.05 2015

A georgia Krawiec’s project Dichotomy of Sockets deals with a history of Silesia and its habitants from seventies of XX century. It involves a dramatic scission in society of the region, caused by a massive wave of emigration to Federal Republic of Germany. This process has contributed to the separation some members of families from another ones. They started to live in two different countries, political systems and they used to speak another languages. It put to the proof their family ties. The artist took photographs in the kitchen, which is a place tightly connected with a family warmth. A pinhole photography is presented in stereoscopes, what increases a solitude of brothers and sisters separated by the border.

Ute Lindner’s project I’m still in my house refers to the history of her mother’s family. She comes from Silesia. The title is the last sentence said by a poet Gerhart Hauptmann, who was forced to leave Silesia in June 1946, but he died, after he refused to leave his house. Artist’s mother was then eleven years old. The works deal with a loss of identity. Ute Lindner visited Silesia with her mother and daughter, she found her grandmother’s former house. She presents collages, cyanotypes presented in a form of installation. Cyanotype is an old photographic technique, which allows to fix the picture on a fabric.

wróć