Emilia Kina & Filip Rybkowski: „Miraż Travel”

 

Emilia Kina & Filip Rybkowski: „Miraż Travel”

10.05–15.06.2019 [wystawa skrócona o 1 dzień!]

otwarcie wystawy: 10.05 (piątek), godz. 18.00 / wstęp wolny

Galeria Sztuki Wozownia w Toruniu, ul. Ducha św. 6

kuratorka: Natalia Cieślak

 

Wiadomo, że im lżejszy plecak, tym łatwiej się podróżuje. Jednak bagaż kulturowych kontekstów, mniej lub bardziej ugruntowanych stereotypów czy skojarzeń, wiążących się z określonymi słowami, obrazami czy przedmiotami, jakie napotykamy na swojej drodze, jest ogromny i niepomiernie wpływa na przypisywane im znaczenia.

Wspólna wystawa Emilii Kiny i Filipa Rybkowskiego pt. „Miraż Travel” to projekt o poszukiwaniu sensów, a pretekstów do namysłu nad tym problemem dostarcza wędrówka, w jaką zabierają nas artyści wraz z wyimaginowanym, tytułowym biurem podróży. Przemierzając ekspozycję, dryfujemy przez przestrzeń, w której punkty przystankowe wyznacza lokalizacja poszczególnych prac. Artyści nawiązują w swoich realizacjach do historii sztuki, ale także praktyk konsumpcyjnych czy formuł reklamowych; aluzyjnie odnoszą się też do rytuałów, jakie zwykle towarzyszą wojażom, oraz prób zatrzymania śladów tych doświadczeń już po powrocie do codzienności. W czasie tej peregrynacji napotykamy na fenomeny, które dają się w pewnej mierze odnieść do tego, z czym mieliśmy okazję się już zetknąć, ale funkcjonują one w kompletnie innym wymiarze.

Reklamowe roll upy – jeszcze/już niewypełnione krzykliwą treścią – trwają tu jako płaszczyzna gotowa, by nieść nowy przekaz. Przywożone z podróży pocztówki, reprodukujące zwykle widoki miejsc, które odwiedziliśmy, w wersji przygotowanej przez Emilię Kinę stają się bardzo luźną reminiscencją fragmentów krajobrazów, bez wyraźnie wskazanego punktu odniesienia. Podobnie rzecz ma się z ogromnym muralem, który w minimalistycznej, skrajnie uproszczonej formie generuje skojarzenia z pejzażem, gdzie dominują barwy piasku i nieba (lub tafli wody). Błękit i beż wzięto z gotowego wzornika farb przeznaczonych do malowania wnętrz. Mające pobudzać wyobraźnię nazwy, jakie nadał im producent, zostały dosłownie wmalowane w płaszczyzny pokrywającego ściany koloru. Analogicznie „wdrukowuje się” treści w stockowe zdjęcia, którymi żonglują w Internecie na prawo i lewo. W zależności od kontekstu, w jakim się je umieści, można nadać im dowolny wydźwięk i wymowę. Spiętrzenie znaczeń, jakie się w ten sposób dokonuje, sprawia, że w ostatecznym rozrachunku fotografie same w sobie znaczeń nie mają – pojawiają się one bowiem dopiero, gdy wskażemy zewnętrzny punkt odniesienia.

Przewijający się na wystawie motyw obrazu niewyraźnego – nieostrego, rozlewającego się, częściowo zasłoniętego, a w końcu ocierającego się o złudzenie i fatamorganę – jest figurą, dzięki której artyści zadają pytanie: czy rzeczy są takimi, jakie są, czy takimi, jakimi nam się wydają? Czy to, co widzimy i jak widzimy, warunkowane jest samo przez się, a może w większej mierze zależy od sensów, których źródła tkwią gdzieś zupełnie indziej? Grząska materia, w jaką wkraczamy, utwierdza nas tylko w przekonaniu, że znaczenie to przelotny miraż…

 

Emilia Kina – urodzona w 1990 r. w Krakowie. W latach 2010–2015 studiowała na Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Dyplom z malarstwa obroniła w pracowni prof. Adama Brinckena, a aneks z fotografii w pracowni draTomasa Agata Błońskiego. Zajmuje się malarstwem i fotografią. W swoich pracach łączy doświadczenia zdobyte podczas pracy w obu tych mediach, a ich wzajemne zależności są przedmiotem jej badań. Interesuje ją materialność obrazu, prosta forma wynikająca ze złożonych zagadnień. Realizacje mają swoje źródło w refleksji teoretycznej, często swoje odniesienia znajdując w malarstwie dawnym i teorii fotografii. Jej prace prezentowane były m.in. w Gdańskiej Galerii Miejskiej, Fundacji Stefana Gierowskiego w Warszawie, BWA Katowice czy Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie.

Filip Rybkowski – urodzony w 1991 r. w Szczecinie. W latach 2010–2015 studiował na Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Dyplom obronił w pracowni malarstwa prof. Andrzeja Bednarczyka, a aneks z fotografii w pracowni dra Tomasa Agata Błońskiego. Obecnie jest studentem drugiego roku Środowiskowych Studiów Doktoranckich na macierzystej uczelni. W swojej twórczości łączy różne media. Silnie odwołuje się do historii sztuki, czasowości dzieła i jego wyjątkowości, odnosząc się przy tym do zagadnienia zabytku. Kluczowe miejsce w jego refleksji teoretycznej zajmuje obraz i przynależny mu kontekst kulturowy. Jego prace pokazywane były m.in. w Muzeum Współczesnym Wrocław, Gdańskiej Galerii Miejskiej, Fundacji Stefana Gierowskiego w Warszawie, Krakauer Haus Nurnberg.

 

 

Share
wróć