Sylwia Galon – Eskalacja

kuratorka Katarzyna Lewandowska
9. 03. 2012, godz.18.00
Forma jest pustką
Pustka jest formą
Forma nie różni się od pustki
A pustka od formy
Eskalacja Sylwii Galon za chwilę wedrze się w naszą bezpieczną? przestrzeń, zassie to, co dookoła. Ta potężna energia za moment zniszczy wszystko co będzie stanowiło dla niej jakąkolwiek przeszkodę. Ale pokaleczy również siebie. Nienaruszalna forma zginie, stanie się czymś zupełnie Innym, rozszarpaną Kreaturą, po której zostaną bezkrwawe strzępy. Proces niezwykły, pełen napięcia, przymusu, dynamicznego wzrostu i… pęknięcia. Ale jest to również  proces konieczny, oczyszczający. Po wybuchu następuje cisza, potem słychać pojedyncze głosy, następnie gwar, szum, i hałas… i znowu dochodzi do wybuchu.
Artystka o swojej pracy: Do tytułowej Eskalacji dochodzi w momencie przeładowania, przekroczenia pewnej granicy. Powstaje, gdy struktura poddaje się wewnętrznemu napięciu i ulega pęknięciu. Wybuch, który zwykle trwa ułamek sekundy, w instalacji jest rozciągnięty w czasie. Patrząc na pracę widzimy zatrzymanie akcji. Wybuch dokonuje się do pewnego momentu, to niedopełnienie rozpoczętego działania nadaje pracy uśpioną dynamikę. Budzi ona podobne odczucia jak obraz Davida Hockneya, przedstawiający rozpluskującą się wodę w basenie po wykonaniu skoku przez niewidocznego bohatera. Nie jest to praca stworzona z myślą o pobudzeniu w odbiorcy określonych odczuć estetycznych, jest raczej prostym podejściem do tematu czasu. Prostym, bo osiągniętym dzięki nieskomplikowanemu zabiegowi przeniesienia czystej, graficznej formy na przestrzenny obiekt, nadając mu tym samym lekko odrealnioną, komiksową estetykę.
Eskalacja to instalacja site – specific opracowana dla przestrzeni Archiwum w Wozowni.

Sylwia Galon, rocznik ’86, zajmuje się głównie video, instalacjami, działaniami multimedialnymi, bioartem. Absolwentka katedry intermediów Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, studiowała także w Dutch Art Institute w Holandii. Interesują ją działania zarówno post konceptualne, jak i sztuka zaangażowana. Redefinicje  tworzenie nowych kontekstów. Mieszka i pracuje w Gdańsku.

fot. Michał Jaskólski

wróć