II POŁOWA MAJA i CZERWIEC w WOZOWNI

 

29.05.2020 – wznowienie działalności wystawienniczej w siedzibie galerii

nowy regulamin zwiedzania: http://wozownia.pl/powrot-i-nowe-zasady-zwiedzania/

 

 

WYSTAWY w siedzibie galerii

 

Ewa Bloom Kwiatkowska: Auto da fé / opowieść trans medialna”

29.05.2020–21.06.2020

Galeria Sztuki Wozownia, sale wystawowe: ul. Ducha św. 6

kuratorka: Magdalena Ujma

Wystawa stanowi mocny i ważny punkt w twórczości Ewy Bloom Kwiatkowskiej – prezentuje najważniejsze realizacje z ostatnich lat i jest podsumowaniem aktualnego etapu działalności artystki: etapu, który został zapoczątkowany wystawą indywidualną w Galerii Sztuki Wozownia w 2010 roku („Księga kronik. Idee i maski”). Po dziesięciu latach artystka powraca do toruńskiej galerii i dokonuje twórczego przeglądu dekady własnej pracy, przygląda się własnym realizacjom, na nowo je interpretuje, próbuje także nowych możliwości, wytycza nowe drogi działania. Dawniejsze i nowsze dzieła pokazuje w takich aranżacjach, by poprzez sposób prezentacji, miejsce usytuowania czy sąsiedztwo zyskiwały one kolejne interpretacje. Do gotowych realizacji dodaje nowe warstwy znaczeń. Nowe prace znajdują swoje miejsce w wytyczonej linii zainteresowań Ewy Bloom Kwiatkowskiej. Dołączają do opowieści, bo to ona jest tutaj czymś, co spaja ze sobą poszczególne dzieła. Narracji nie należy tutaj rozumieć linearnie. Znane są tylko węzłowe jej punkty – np. spalenie własnych rzeźb, zaginięcie, oraz pewne postaci, jak figura protagonistki – kobiety o zamazanej tożsamości, a także pewne problemy, będące tak stanami ducha, jak i uniwersalnymi problemami ludzkości w jej dzisiejszym stadium rozwoju – np. pytania o bycie artystką.

Wystawa składa się z wydzielonych przestrzeni o znaczeniach nadanych im przez aranżacje oraz przynależne im obiekty sztuki. Artystka choreografię wystawy rozumie tutaj jako przejście pewnej drogi. Przez jej meandry prowadzi wspomniana luźno skomponowana opowieść. Jej rytm jest taki, że chociaż składa się zasadniczo z tkanki życia wewnętrznego, z przepływających emocji, wspomnień, przeczuć, wrażeń i myśli, które przekładają się na materię cieni i powidoków, na drodze pojawiają się także niezwykle wyraźne, konkretne obrazy, tnące jak brzytwa. Ta opowieść dotyczy kobiety, która raz pojawia się, raz niknie, ukrywa się za maskami, skrywa w cieniu, by pojawić się nagle w jaskrawym świetle, ale tylko poprzez fragment ciała i tylko na chwilę. Dlatego też w czasie wystawy można także obserwować niekonwencjonalne śledztwo, które dotyczy zaginięcia pewnej kobiety – tajemniczej artystki Claire B. Cała opowieść obfituje w zapętlenia, ślepe zaułki, jest też opowieścią szkatułkową, zawierającą w sobie liczne odniesienia do innych postaci i dzieł, a także autocytaty samej jej autorki. Jest tu kontynuacja, cierpliwe prowadzenie wątków, które artystka rozpatruje od czasu, gdy powróciła do działalności na polu sztuk wizualnych, po wieloletniej przerwie, podczas której z sukcesem zajmowała się współpracą z teatrami, będąc autorką scenografii.

Sam tytuł wystawy, „Auto da fé”, odnosi się do wierności sobie. Sam termin pochodzi z procesów inkwizycji i oznacza wyznanie wiary, jeden z końcowych etapów procesów o herezję. Za odmowę wyznania wiary w takim procesie groziło spalenie na stosie. Dzisiaj artystki działają w świecie, który – na szczęście – nie grozi im śmiercią, ale często przynosi unicestwienie symboliczne. Ewa Bloom Kwiatkowska, świadoma tego zagrożenia, tym mocniej przemawia własnym głosem.

Ewa Bloom Kwiatkowska – artystka zaangażowana, wykładowczyni Akademii Sztuk Pięknych i Szkoły Filmowej w Łodzi. Współzałożycielka i członkini grupy artystek Frakcja. Malarka, scenografka, reżyserka, autorka eksperymentalnych filmów wideo. Realizuje akcje performatywne o charakterze transmedialnym w przestrzeni wirtualnej i rzeczywistej. W praktyce artystycznej wykorzystuje strategie subwersywne. Konfrontuje ideę sztuki z presją idei społeczno-politycznych i autobiografią.

 

Ryszard Górecki: „System”

26.06–16.08.2020

Galeria Sztuki Wozownia, sale wystawowe: ul. Ducha św. 6

Wystawa „System” Ryszarda Góreckiego to kolejna z serii odbywających się w ostatnich miesiącach w Polsce wystaw tego artysty, na co dzień osiadłego w Berlinie.

Jak opisać jego twórczość? Ewa Gorządek w tekście do katalogu wystawy pisze: „Artysta działa w dużym stopniu podobnie jak wynalazca lub odkrywca – wszyscy trzej poszukują nowych związków między człowiekiem a jego światem. Jest to szczególnie fascynujące zajęcie, gdy świat na naszych oczach gwałtownie się zmienia, transformuje, a rozwój technologiczny, naukowy i ekonomiczny powodują głębokie zmiany jakościowe w mentalności człowieka i funkcjonowaniu całych społeczeństw. Ryszard Górecki jest bacznym obserwatorem i szczególnego rodzaju «analitykiem» współczesnego życia społecznego. Z uwagą śledzi zmiany oraz towarzyszące temu problemy i nie chcąc być wobec nich obojętnym, wskazuje je w swojej sztuce. Jego podstawowe medium to malarstwo, chociaż najważniejsza jest, co sam podkreśla, idea obrazu. Za pomocą obrazu wizualizuje problem, który stanowi bodziec do powstania pracy. W jego przypadku obrazy, czyli medium, przypominają estetyką media – szczególny produkt kulturowy o komercyjnym i politycznym zastosowaniu. Media w epoce postindustrialnej, w społeczeństwie informacyjnym, zostały zawłaszczone przez reklamy i marketingową perswazję, które to komunikaty posługują się specyficznym językiem przekazu. Jest to język zwięzły, schematyczny, maksymalnie uproszczony w celu jednoznacznego zasygnalizowania przekazywanej informacji”.

Ryszard Górecki – urodzony w 1956 roku w Słubicach. Artysta interdyscyplinarny, poruszający się pomiędzy malarstwem, sztuką obiektu i instalacją. Kurator wystaw i pedagog. Absolwent Uniwersytetu w Zielonej Górze (dyplom w 1979 roku). W latach 1980–2002 stworzył i prowadził Galerię Prowincjonalną w Słubicach oraz Art in CP w Collegium Polonicum UAM. W latach 1998–2005 był kuratorem programu polskiej sztuki współczesnej w Brandenburskim Muzeum Sztuki Współczesnej Cottbus-Frankfurt nad Odrą. Laureat Paszportu „Polityki” (1994). Kilkakrotny stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Warszawie oraz Fundacji Kultury w Berlinie. Zainteresowany deformowaniem nauki oraz łączeniem kultury popularnej z naukami społecznymi, historią i metajęzykiem sztuki. Eksperymentuje z przedmiotami znalezionymi i produktami konsumenckimi. Mieszka w Berlinie.

 

 

POKAZY internetowe

 

#RYSOWAĆ – Międzynarodowa Wystawa Rysunku Studenckiego / wystawa on-line

strona internetowa pokazu: http://wozownia.pl/rysowac_pokaz_online/

codzienne (do 21.06.2020) prezentacje artystów na facebookowej stronie wydarzenia: https://www.facebook.com/events/228908908179133/%20 oraz na Instagramie: Katedry Rysunku UMK

finisaż on-line / rozdanie nagród: 21.06.2020, godz. 12.00 na facebookowym profilu Galerii Sztuki Wozownia

organizator: Katedra Rysunku Wydziału Sztuk Pięknych UMK

kuratorka: dr hab. Aleksandra Sojak-Borodo 

Międzynarodowa Wystawa Rysunku Studenckiego to seria cyklicznych wystaw, organizowanych przez pracowników Katedry Rysunku Wydziału Sztuk Pięknych UMK od 2008 roku. Pierwsze edycje miały zasięg ogólnopolski, a obecnie są to pokazy o charakterze międzynarodowym i odbywają się w formule biennale. Każda z odsłon projektu jest odpowiedzią na zmieniający się temat przewodni, który zawsze związany jest z obszarem rysunku, interpretowanym w sposób bardzo szeroki. Selekcja prac odbywa się na zasadzie konkursu. Spośród zgłoszeń przysłanych w odpowiedzi na open call jury wybiera realizacje prezentowane na wystawie, a najciekawsze propozycje artystyczne nagradza.

Tytuł i hasło przewodnie tegorocznej wystawy to #RYSOWAĆ. Kieruje ono uwagę na przejawy rysunku, które możemy znaleźć w przestrzeniach wirtualnych. „Rozwój mediów społecznościowych sprawił, że wielu ludzi funkcjonuje w wykreowanych światach Instagrama, Twittera, WhatsAppa – zauważa kuratorka wystawy, dr hab. Aleksandra Sojak-Borodo. – W świecie sztuki też obserwujemy zjawisko przenoszenia życia do świata wirtualnego. Każda licząca się wystawa musi mieć stronę w Internecie, najlepiej relację na żywo z wernisażu, musi być dobrze sfotografowana. Coraz częściej wydaje się nam, że nie musimy czegoś realnie doświadczać, że dzięki przypięciu do niewielkiego ekranu i odpowiednim hashtagom zobaczymy wszystko. I w pewnym sensie tak jest… Z drugiej jednak strony takie hashtagowe odbieranie świata może być pułapką, polegającą na uproszczeniu, fragmentaryczności”.

Czy wszystko da się pokazać za pomocą krótkich komunikatów? Są takie rodzaje rysunku, które świetnie funkcjonują w tej rzeczywistości: rysunek prasowy, satyryczny, komiks, animacja. Ale co z rysunkiem ukazującym wirtuozerię techniki, pracami będącymi działaniami „tu i teraz” czy rozbudowanymi instalacjami? Czy hashtagowanie nie jest swego rodzaju amputowaniem ich założeń?

Pracę organizacyjne nad wystawą #RYSOWAĆ zakłóciła sytuacja wyjątkowa – epidemia koronawirusa, która pociągnęła za sobą różnego rodzaju obostrzenia, wpływające również na pracę instytucji kultury. Szczególne środki ostrożności wdrożył również Rektor UMK, odwołując wszystkie wydarzenia (w tym wystawy) prowadzone przez jednostki uniwersyteckie. Zmusiło to organizatorów #RYSOWAĆ do zmiany sposobu prezentacji prac. Ekspozycja, która miała odbywać się fizycznie w salach Galerii Sztuki Wozownia, przeniesiona została całkowicie do przestrzeni Internetu. Ma ona więc wyłącznie charakter wirtualny – pokazywana jest zarówno na specjalnej stronie internetowej, jak i wszystkich platformach społecznościowych, administrowanych przez Katedrę Rysunku UMK i Galerię Sztuki Wozownia. Te nowe okoliczności sprawiają, że hasło tegorocznej edycji – #RYSOWAĆ – nabrało zupełnie nowych znaczeń i kontekstów…

Jury Międzynarodowej Wystawy Rysunku Studenckiego rozpatrzyło w tym roku 186 zgłoszeń z 28 uczelni z Polski i zagranicy. Do udziału w wystawie zakwalifikowało się 60 artystów z następujących uczelni artystycznych: Akademia Sztuki i Designu w Charkowie, Akademia Sztuk Pięknych w  Gdańsku, Akademia Sztuki w Szczecinie, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach, Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie, Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu, Collegium da Vinci w Poznaniu, College Nauczycielski Kibuców, Technologii i Sztuki w Tel Awiwie w Izraelu, Petersburska Akademia Sztuki i Przemysłu, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, Uniwersytet Jana Evangelisty Purkyně w Uście nad Łabą (Czechy), Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Uniwersytet Rzeszowski, Uniwersytet Zielonogórski, Uniwersytet Śląski w Cieszynie.

W ramach wirtualnego finisażu (21.06, godz. 12.00) dowiemy się, których artystów w tej edycji nagrodzono.

 

 

Laura Pawela: “Reallaura”

start: 20.05.2020 (środa), godz. 18.00

finalizacja pokazu: 21.06.2020 (niedziela)

wydarzenie na Facebooku poświęcone pokazowi: https://www.facebook.com/events/300046754320435/

strona internetowa pokazu: http://wozownia.pl/laura-pawela-reallaura-pokaz-on-line/

pokaz towarzyszy wystawie #RYSOWAĆ – Międzynarodowa Wystawa Rysunku Studenckiego

Tradycją wystaw RYSOWAĆ są wydarzenia towarzyszące: wystawy, spotkania artystkami/-ami, których prace mogą być inspirujące dla uczestników danej edycji, a także wpisują się w tematykę zaproponowaną w tytule wystawy. Tym razem, podążając tropem hashtagów, chcielibyśmy przypomnieć projekt w tym kontekście wyjątkowy, bardzo nowatorski w swoim założeniu…

Artystka wizualna Laura Pawela debiutowała w 2002 roku projektem “Reallaura”, w którym używając możliwości, jakie dawała telefonia komórkowa, dowcipnie komentowała zmiany zachodzące w społeczeństwie informacyjnym. Projekt funkcjonował w latach 2001–2004 jako spam-art i mobile-art. Był jednym z pierwszych projektów artystycznych w Polsce, który opierał się na telefonii komórkowej i internecie. Kolejne odcinki “Reallaura” wysyłane były albo jako spam do obszernej listy subskrybentów lub można było je ściągnąć ze specjalnej strony internetowej do swojego telefonu jako tapetę. 2001 roku, kiedy nie było Facebooka, prezentowanie swojego codziennego życia w formie krótkich, lapidarnych komentarzy, było czymś zaskakująco nowym.

“Reallaura” był projektem przygotowanym specjalnie na telefony komórkowe starego typu, które były dostępne na początku XXI wieku. Była to specjalna kolekcja grafik złożonych z pikseli, którą każdy mógł mieć na ekranie swojego telefonu, utożsamiając się tym samym z tekstami Reallaury. Jedna grafika kosztowała 2,44 pln (mniej niż jeden dolar).

Laura Pawela przyjęła zaproszenie do tegorocznej edycji wystawy #RYSOWAĆ. Projekt „Reallaura” miał być prezentowany w sali „Archiwum” w Galerii Sztuki Wozownia, jednak po zmianie formuły prezentacji wystawy na wirtualną, „Reallaura” wraca do sieci i staje się punktem wyjścia do refleksji nad oszałamiającym tempem rozwoju technologii, przesuwaniem granic prywatności, a dla młodych ludzi lekcją historii… Mamy nadzieję, że w przyszłości spotkamy się z Laurą w realu!

LAURA PAWELA

bio: https://laurapawela.net/about/

website: https://laurapawela.net

„Reallaura” w sieci:

http://www.raster.art.pl/prezentacje/lura_pawela/reallaura.htm 

https://wyborcza.pl/duzyformat/1,127290,1868885.html

 

 

Dorota Chilińska: „Deficyty” /  pokaz on-line

start: 16.06.2020 (wtorek)

premiera nowego filmu: 23.06.2020 (wtorek)

filmy publikowane będą na kanale YouTube Galerii Sztuki Wozownia

 

„Deficyty” to projekt w procesie, prezentowany w Wozowni od marca 2019 roku. Kolejne realizacje wideo, wchodzące w skład cyklu, pokazywane są w przestrzeni galerii w ustalonym czasie i miejscu, jednak o momencie pojawienia się pracy i jej zlokalizowaniu publiczność nie jest uprzedzana. Taki sposób prezentacji ma nie tylko wzbudzić ciekawość, ale przede wszystkim nadawać projektowi ton przewrotnej zabawy z widzem.

Wspólnie z artystką – Dorotą Chilińską – chcemy przypomnieć filmy w przestrzeni internetowej, a także zaprezentować nowy, pt. „Zostań w domu”, odnoszący się bezpośrednio do przymusowej kwarantanny, związanej z trwającą pandemią koronawirusa.

O cyklu „Deficyty”:

„Deficyty” to zapisy minimalistycznych performansów, wykonywanych prosto do kamery, „jeden na jeden”. Filmy prezentowane były do tej pory w przestrzeni galerii na tablecie osłoniętym szybą. Szyba miała za zadanie nie tylko chronić urządzenie przed kradzieżą ale również celować w percepcję samego filmu, podkreślać fakt,  że oglądamy sytuacje wymyślone, wyreżyserowane i zagrane przez artystkę. Choć nie jesteśmy ich uczestnikami, refleksja pojawia się, podobnie jak odbicie w witrynie sklepowej, mgnienie oka, gdy ze zdziwieniem rozpoznajemy w bohaterce samych siebie.

Proste w formie groteskowe sytuacje, podane lekko i zabawnie, odnoszą się do stanu psychiki współczesnego człowieka i sposobu jego funkcjonowania w społeczeństwie. Artystka pokazuje zachowania nacechowane różnymi stanami emocjonalnymi, o różnym natężeniu i nasyceniu, są to tzw. małe grzeszki, namiętności, ukryte pragnienia, zachowania kompulsywne, manie, nawyki, nałogi.

Filmy zrealizowane w ramach cyklu „Deficyty”:

– „Głód uwagi” – od 16.06.2020

– „Niewolnik bliskości” – od 16.06.2020

–„Naturopatka” – od 16.06.2020

– „Zostań w domu” – premiera: 23.06.2020

 

kolejne części wkrótce!

 

INNE DZIAŁANIA  on-line

 

#70latWozowni

W tym roku Galeria Sztuki Wozownia – której historia sięga m.in. toruńskiego oddziału Biura Wystaw Artystycznych – świętuje 70 lat działalności! To doskonała okazja, aby powspominać najwaniejsze fakty, wydarzenia, miejsca i przede wszystkim ludzi, którzy na przestrzeni kilku dekad związani byli z galerią. Służą temu kolejne przygotowywane teksty, filmy wideo, archiwalne fotografie, które nie tylko zabierają widzów w sentymentalną podróż w przeszłość, ale pozwalają także odkryć różne aspekty toruńskiego życia artystycznego II połowy XX wieku i po roku 2000. Ważnym akcentem na tle inicjatyw podejmowanych w ramach obchodów naszego jubileuszu są także wywiady z osobami, które związane były z galerią od końca lat 90. do chwili obecnej, czyli kiedy funkcjonuje ona już pod szyldem Wozowni.

Odnośniki do poszczególnych materiałów zebrane są na stronie: http://wozownia.pl/70latwozowni-obchodzimy-jubileusz/

 

wykłady

W najbliższym czasie Galeria Sztuki Wozownia wznowi realizację swoich stałych cykli wykładowych (m.in. „Architektura w Wozowni”) – tym razem, z uwagi na okoliczności, w wersji on-line. O dokładnych terminach publikacji materiałów wideo galeria informować będzie na swojej stronie internetowej i w mediach społecznościowych.

 

—-

Przydatne linki:

strona internetowa Galerii Sztuki Wozownia: http://wozownia.pl/

strona facebookowa Galerii Sztuki Wozownia: https://www.facebook.com/galeriawozownia/

instagramowy profil Galerii Sztuki Wozownia: https://www.instagram.com/galeria_wozownia/

kanał Galerii Sztuki Wozownia na YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCCRR_DRv4zS5n1XmJehXeJQ

 

 

wróć