Izabela Łapińska: „Obraz kliniczny”Izabela Łapińska: “Clinical Picture”

 

Izabela Łapińska: „Obraz kliniczny

06.04 – 06.05.2018

otwarcie wystawy: 06.04 (piątek), godz. 18.00 / wstęp wolny

„Cykl fotografii Obraz kliniczny dotyka pojęcia tkanki, materii żywej bądź martwej, charakteryzującej się osobliwą budową i formą egzystencji. Szczególnie interesujące wydają się wynaturzenia o charakterze formalnym i biologicznym. Proces zmian zachodzących w strukturze tkanki. Projekt ma na celu wnikliwą fotograficzną obserwację i utrwalenie zjawisk naturalnych, choć często bezwiednych, niedostrzeganych, a czasem nawet świadomie pomijanych.

Merystem koncentruje się na roślinie, jej anatomii, kształcie, strukturze. Twórcza tkanka – merystem, tkanka roślin staje się obiektem artystycznej penetracji. Funkcję narzędzia wnikającego, igły penetracyjnej przejmuje obiektyw aparatu. Zwykły burak w studio fotograficznym wchodzi w rolę modela-celebryty. Za pomocą światła, kompozycji i kadru zmienia się w przedmiot uwodzący fakturą i kolorem. Kwiat, w zależności od czasu martwej egzystencji i ujęcia w ramie obrazu, przybiera antropomorficzne formy. Merystem ukazuje bogactwo istniejących zjawisk. Etiologię tkanki.

Biopsja pobiera tkankę żywą ujawniając podobieństwa i odmienności. Zakomponowane w przestrzeni kadru ciało podlega długotrwałemu procesowi percepcji, medycznej obserwacji – bezigłowemu badaniu no touch. Skóra haptycznie rani patrzącego. Fotografia przejawia silne inklinacje w kierunkach skrajnych, od ciał idealnych, z drobnym pęknięciem, do ciał bolesnych i mięsnych. Banalizacja widoku nagiego erotycznego ciała, „szykownego porno” jawi się w silnej opozycji do obnażania zwyczajnego ciała, wywołującego dyskomfort i poczucie niezasadnego wstydu. Gabinet osobliwości.

Autopsja w ciszy widzi na własne oczy. Uwiarygodnia fotografią intymną sekcję zwłok. Tkanka martwa, pozbawiona oznak życia, nadal zachowuje pozory bytu materialnego. Kształty, odciski, zimne cielesne formy nieutracone w procesie samodestrukcji i rozkładu. Anatomia śmierci. Corpus Mortuus. Niepokojąco puste ciało”.

Izabela Łapińska

 

Izabela Łapińska – absolwentka fotografii w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi, gdzie zrealizowała także doktorat i habilitację w dziedzinie sztuki filmowej. Jest profesor nadzwyczajnym łódzkiej szkoły filmowej. Ukończyła również studia na Uniwersytecie Łódzkim na kierunku kulturoznawstwo, specjalizacja filmoznawstwo. W dorobku posiada kilkadziesiąt wystaw fotograficznych krajowych i zagranicznych oraz liczne publikacje w periodykach m.in. francuskich, belgijskich, rosyjskich, czeskich, greckich. Prace artystki publikowane były w belgijskim wydawnictwie „Objectif”, we francuskiej edycji „PHOTO”, w polskim magazynie „Pozytyw” i „Camera Obscura”. Jej fotografie znajdują się w zbiorach prywatnych we Francji, Austrii, Luksemburgu, Belgii, Niemczech, Australii, Argentynie. Artystka łódzkiej Grupy 0+. Brałą udział w projektach międzynarodowych oraz w konferencjach naukowych, których tematyka bliska była zagadnieniom ciała w kulturze. Obok twórczości fotograficznej zajmuje się pisaniem teksów dotyczących fotografii, filmu i reklamy, z naciskiem na tematy oscylujące wokół erotyki, brzydoty ciała, nadużyć i wykluczenia w sztuce.

 

 


Izabela Łapińska: “Clinical Picture

06.04 – 06.05.2018

exhibition opening: 06.04 (Friday), 6 PM / free admission

 

The cycle of photographs Clinical Picture deals with the notion of the tissue, living or dead organic matter, characterised by the specific structure and form of existence. Degenerations of formal and biological nature, the process of changes taking place in the tissue structure seem particularly interesting. The project aims at profound photographic observation and perpetuation of natural phenomena, though they are often unintentional, unnoticed, and sometimes even deliberately overlooked.

Meristem focuses on a plant, its anatomy, shape, structure. The plant tissue – merystem has become an object of artistic penetration. The function of the tool, the penetrating needle is taken by the camera lens. In the photo studio an ordinary beetroot plays a role of a celebrity-model. It is transformed into an object that seduces with its texture and colour by means of light, composition and framing, A flower, depending on the time of the dead existence and depiction, takes anthropomorphic forms. Meristem shows the richness of existing phenomena, aetiology of the tissue.

Biopsy extracts the living tissue, revealing similarities and differences. The body, composed in the space of the frame, undergoes a long-lasting process of perception, medical observation ‒ a needle-free, no-touch examination. The skin haptically hurts the viewer’s feelings. The photo shows strong extreme inclinations, from ideal bodies, with a small crack, to painful and fleshy bodies. Trivialising the view of a naked, erotic body, ‘chic pornography’ appears in a strong opposition to exposing an ordinary body, causing discomfort and a sense of unjustified shame. A cabinet of curiosities.

In silence Autopsy sees things ‘with its own eyes’. It uses photography to lend credence to the post mortem examination. The dead tissue, deprived of the vital signs, still keeps up appearances of the material existence. Shapes, prints, cold fleshly forms have not been lost in the process of self-destruction and decay. The anatomy of death.  Corpus Mortuus.  A disturbingly empty body.

Izabela Łapińska

 

Izabela Łapińska – doctorate and habilitation in the field of film art, specialisation in photography at the National Higher School of Film, Television and Theatre in Lodz. A graduate in photography at this school. She also graduated from the University of Lodz, the Faculty of Culture Studies, specialisation in film. She participated in dozens of exhibitions of photography in Poland and abroad and she had numerous publications in French, Belgian, Russian, Czech and Greek periodicals. The artist’s works have been published in the Belgian magazine ‘Objectif’, in the French edition of ‘PHOTO’, in Polish magazines ‘Pozytyw’ and ‘Camera Obscura’. Her photos are in private collections in France, Austria, Luxembourg, Belgium, Australia, Argentina. Izabela Łapińska took part in international projects and scientific conferences which were concerned with the issues of human body in culture.

 

 

wróć