Judyta Bernaś – JedniaJudyta Bernaś – Oneness

wernisaż 10 lipca 2015 (piątek), godz. 18
wystawa czynna do 26 lipca 2015 (niedziela)

„28 wielkoformatowych grafik z cyklu Droga (2008) i Światło (2012)
jest osobistą interpretacją Drogi Krzyżowej i Drogi Światła; wynikiem głębokiej personalnej perspektywy i subiektywnej formy wypowiedzi artystycznej na temat wiary i sztuki. Łączą w jedną istotę przeciwstawne terminy: kobietę i mężczyznę, człowieka i boga, fizyczność i metafizyczność, sacrum i profanum. Obecne we współczesnym obrazowaniu, przeplatają się ze sobą tworząc niejednokrotnie jedność przedstawienia. Wprowadzają nową ikonografię w utarty patriarchalny wizerunek zachodniego kanonu historii sztuki. Przełamują granicę tradycyjnej płaszczyzny grafiki artystycznej oraz kanon przedstawień Jezusa i Jezusa Chrystusa. Łączą tradycję chrześcijańską ze współczesnym poglądem na sztukę religijną oraz współczesną sztukę kobiet.
W przedstawieniach ciało fizycznie staje się metafizyczne – przezroczyste, nie ma mnie – Judyty, jest – kobieta-człowiek, schemat ciała ludzkiego – ikonografia kanonu bliska sztuce Nowosielskiego. Cechy osobnicze zostają przez odbiorcę wyparte z rozumowania ikonografii, zostają odsunięte na dalszy plan co powoduje, że treść jest wystawiona na pierwszoplanową percepcję. Poprzez wielość możliwych interpretacji dzieła, prezentowana sztuka staje się otwarta na każdego odbiorcę. Próba integracji dwóch sfer to pretekst do weryfikacji poglądów dotyczących sztuki, życia i religii. Świeckość tworzy jedność ze świętością.” [Judyta Bernaś – maj 2015]

Judyta Bernaś
Urodzona w 1978 roku w Sosnowcu. Dyplom magisterski z wyróżnieniem w Pracowni Druku Wypukłego prof. Ewy Zawadzkiej – Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach, 2005 rok. W 2012 roku obroniła pracę doktorską. Jest asystentką w Pracowni Działań Multigraficznych prof. Ewy Zawadzkiej. Zajmuje się zagadnieniami sacrum i profanum, aktu kobiecego i męskiego, cielesności na pograniczu wnętrza i zewnętrza ciała, tworzeniem na granicy różnych dziedzin sztuk wizualnych (tradycyjnych i nowoczesnych), eksperymentem w grafice artystycznej i fotografii.

opening 10.07.2015, 18.00
open till 26.08.2015

28 large-format prints from the series The Way (2008) and Light (2012) is a personal interpretation of the Way of the Cross and the Way of Light; the result of deep personal perspectives and subjective forms of artistic expression on faith and art. They combine into one entity contradictory terms: man and woman, man and god, the physical and the metaphysical, the sacred and the profane. They introduce a new iconography to the usual patriarchal image of the Western canon of art history, break the boundary of traditional fine art as well as a canon of Jesus and Jesus Christ. They combine tradition with contemporary Christian view on religious art and the contemporary art of women.
In the presentations physical body becomes metaphysical – clear, there is no me – Judith, it is a woman-man, diagram of the human body – the art of iconography canon close Nowosielski. -Individual qualities are superseded by the recipient of the reasoning iconography, they are moved by the wayside with the result that the content is meant for a primary perception. Through the multiplicity of possible interpretations of the works art becomes open to each recipient. An attempt to integrate the two spheres is a pretext for verification views on art, life and religion. Secularism creates unity with holiness. “[Judith Bernas – May 2015]

Judith Bernaś
Born in 1978 in Sosnowiec. Master’s degree with distinction in the relief printing prof. Ewa Zawadzka – Academy of Fine Arts in Katowice, 2005 years. In 2012 she defended her doctoral thesis. He is an assistant at the prof. Ewa Zawadzka’s Laboratory of Multigraphic Actions. She deals with the issues of the sacred and the profane, male and female nude, border between the interior and exterior of the body, formation across different fields of visual arts (traditional and modern), experiment in graphic arts and photography.

wróć