Krzysztof Gliszczyński „SYNthesis&enERGY. Obrazy, residua malarskie i wideo”Krzysztof Gliszczyński „SYNthesis&enERGY”

kuratorka: Marta Smolińska

otwarcie 15.01.2016 (piątek), godz. 18

wystawa czynna do 21.02.2016

Twórczość Krzysztofa Gliszczyńskiego jest nieustannym procesem cyrkulacji malarskiej materii. Z czasem ów proces staje się coraz bardziej transmedialny: artysta sięga bowiem po potencjał wideo, kreuje obiekty i instalacje, a mimo to wciąż pozostaje w obrębie malarstwa. Tytułowa synergia objawia się zatem nie tylko w każdym dziele z osobna, lecz również w relacji do kompatybilnego stosowania poszczególnych mediów. Powstaje kosmos, w którym każda drobinka farby znajduje swoje miejsce – od nałożenia na płótno, poprzez zeskrobanie, po ponowne jej nałożenie na płaszczyznę lub pieczołowite złożenie w „Urnie”, krąży w ramach tego artystycznego uniwersum.

Gliszczyński swoją twórczością potwierdza paradoksalną tezę Stephena Melville’a, że malarstwo pozostanie sobą tym bardziej, im bardziej będzie się od siebie oddalać.

W przypadku realizacji Gliszczyńskiego, odwołującego się w swojej postawie do filozofii alchemicznej, ogromną rolę odgrywa zatem materia, z której artysta powołuje do życia kolejne prace – interesuje go historia i symbolika kolorów, (meta)fizyka farby jako tworzywa malarskiego, dzięki któremu na płótnie wyłania się nowa realność. Stąd w trakcie pracy nic nie może ulec zmarnotrawieniu, nic nie może zostać utracone, ponieważ materia z czasem gromadzi w sobie własną, indywidualną historię, „zapisują się” w niej ślady i pamięć pierwotnego użycia, kumuluje się energia poprzednich gestów i poprzednich obrazów. Dlatego od 1992 roku Gliszczyński pieczołowicie zbiera okruchy malarskiej materii, z czcią gromadzone w obiektach nazwanych przez niego „Urnami”. W przestrzeni Galerii Wozownia „Urny” staną się kluczową instalacją zbudowaną na kształt zigguratu, wokół której toczy się dyskurs o malarstwie. [Marta Smolińska „Krzysztof Gliszczyński. Synergia”]

curated by: Marta Smolińska

opening 15.01.2016

open till 21.02.2016

The work of Krzysztof Gliszczyński is an everlasting process of circulation of the painting matter. With time, the process has become increasingly more trans-medial; after all, the artist uses the potential of video, he crafts objects and installations, and yet he still remains within painting, doing justice to it. The phenomenon of synergy, mentioned in the title of the artist’s solo exhibition at the Wozownia Art Gallery in Toruń, manifests itself not only in each of the artworks separately but also in the sense of using the particular media compatibly. A cosmos is born in which every single particle of paint has its own place – from application on canvas, through scraping, until being laid on a surface once more or being attentively placed in an “Urn” – such is the circulation within this artistic universe.

Gliszczyński clearly confirms the paradoxical thesis proposed by Stephen Melville, who claimed that the more distant painting shall become towards itself, the more faithful it will remain to its own nature.

When it comes to the artistic output of Gliszczyński, whose attitude refers to alchemist philosophy, it is matter that plays the key role – the matter that he uses to design his consecutive works – he is interested in the history and symbolism of colors, the (meta)physics of paint as the painting material thanks to which a new reality emerges on the canvas. Hence the care not to waste anything during his work: nothing can be lost because matter accumulates with time its own individual history, traces and memories of earlier use “inscribe” onto it, energy of past gestures and images amasses within. That is why since 1992 Gliszczyński has been carefully gathering crumbles of painting matter, collecting them with reverence inside objects he refers to as “Urns”. These “Urns”, arranged in a form of a ziggurat inside Wozownia, constitute the main installation of the display – discourse on painting besets it.

wróć