Magda Hueckel: „HUECKEL / TEATR vol. II”

 

Magda Hueckel: „HUECKEL / TEATR vol. II”

23.02 – 27.03.2018

otwarcie wystawy: 23.02 (piątek), godz. 18.00 / wstęp wolny

 

Wystawa fotografii teatralnej Magdy Hueckel jest swego rodzaju rozszerzeniem albumu fotograficznego „HUECKEL / TEATR”. Projekt wpisuje się w twórczość fotografki, podejmuje i rozwija tematy obecne w jej autorskich projektach. Jest zarazem dowodem na to, że fotografowanie teatru, zachowując swoje powinności wobec dokumentowanej sztuki, może mieć wartość autonomicznego tworzenia. Wystawa mówi tyleż o języku współczesnego teatru, co o współczesnej kulturze.

„HUECKEL / TEATR vol. II” to opowieść o ciele poddanym radykalnemu doświadczeniu, zanurzonym w cierpieniu, osiągającym punkt graniczny. Ciele pokawałkowanym, znieruchomiałym, stężałym, pozbawionym tożsamości. Ciele tuż po klimaksie, które natychmiast staje się ciałem w rozpadzie. Te obrazy uruchamiają tryb odbioru, sytuujący nas po stronie bólu i rozpadu tożsamości, ale też dostarczają estetycznej przyjemności. Mówią: patrz jak atrakcyjne jest ciało pogrążone w cierpieniu. Jest w tym rys narcystycznego masochizmu współczesnej kultury, piękna depresja tych, którzy nie sprostali własnym wyobrażeniom o idealnym sobie.

„Nigdy jako widz nie widziałem aż tyle, nie tak dokładnie, tak z bliska. Nigdy nie byłem tak bardzo w środku wydarzeń scenicznych. Nie bez przyczyny, bo Hueckel wraz z aktorami krąży tam, gdzie ja nigdy nie będę krążył – w środku wydarzeń. Jest w tych fotografiach nieodparta reportażowość, ale nie ta, do której przywykliśmy, inna, nowa: to przeniesiona do czarnego pudła teatru street photography, zbieranie wszystkiego, co przyniesie życie, cieszenie się światłem odnalezionym w kanionach ulic, zdziwienie twarzą w grymasie. Patrzę więc na zdjęcia Hueckel nie jak na wypełnienie zamówienia, wywiązanie się z kontraktu rzemieślnika (udokumentować to, co ważne, w ten sposób, aby pozostało rozpoznawalne i dawało spektaklowi dłuższe życie); dostrzegam w nich samoistne, oparte na przyjemności obserwacji trwanie. Nie lepsze ani nie gorsze niż trwanie spektakli, które udokumentowała, inne po prostu, bo oparte na innych zasadach. Jej zdjęcia należą już wyłącznie do świata sztuk wizualnych, fotografii dokumentalnej najwyższej próby. Forma – niezależna od materii teatralnej, z którą ma do czynienia – jest jej własna, osobna”. (Wojciech Nowicki, „Obnażanie”, tekst kuratorski w albumie „HUECKEL / TEATR”)

 

Partner wystawy: Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu

 

 

Magda Hueckel: „HUECKEL / TEATR vol. II”

23.02 – 27.03.2018

exhibition opening: 23.02 (Friday), 6 PM / admission free

 

“Magda Hueckel’s portfolio of theatre photography is very impressive. Her 2015 album Hueckel / Teatr could contain only a fraction of the vast collection of photos taken during hundreds of performances or rehearsals.[1] Based on the material which, at least in theory, belongs to the archives and presents the course and nature of a show, the photographer decided to spin a visual narrative detached from individual stagings. As she herself acknowledged while preparing the publication, she was guided by her desire to create an unobvious story, which unravels only when we step out of the order determined by the stories narrated in the performances.[2] It could be said that in this way she has used the theatre photography material to fulfil her own ambitions and the need of artistic expression. But did she make no mark of her individual perspective on the photos already at the time of taking them? Even if she was following the action on stage, tracing the minute gestures of actors, conscious of the concept of the director inside out, she will always remain, as she describes it, “a non-neutral medium” which can only “follow its own feeling”.[3]

Theatre photography should therefore be seen as an independent and equal branch of Hueckel’s work. Although the artist “empowers” this form of communication and stresses its creative dimension, she does not burn bridges and cut herself off from the original context. Wojciech Nowicki has written about the images from the album: “I like to look at these photographs as if pictures from a single performance”. This statement not only highlights the fact that they are open to interpretation and carry the potential to create new meaning structures, but it also emphatically highlights their correlation with the poetics of performing arts.

The exhibition Hueckel / Teatr vol. II presented in Wozownia is another manipulation of the theatre photography material by the artist. While the album, as suggested by Nowicki, seemed to (only) relate an arranged “play”, in the gallery space we are dealing with a performance par excellence. We are entering a staged world whose boundary is set – as if by a theatre curtain – by a plastic veil. (…)”

(N. Cieślak, “Hueckel / Teatr vol. II”, fragment)

 

[1] Magda Hueckel regularly colaborates with Warsaw theatres such as Krzysztof Warlikowski’s Nowy Teatr, Grand Theatre—National Opera, National Stary Theatre, Powszechny Theatre, TR Warszawa, Contemporary Theatre, Jewish Theatre, Ateneum, as well as Stefan Jaracz Theatre in Łódź and Wybrzeże Theatre in Gdańsk.

[2] Podglądanie duchów, fotografowanie ciał. Conversations with Magda Hueckel: Agata Adamiecka-Sitek and Iwona Kurz [in:] Hueckel / Teatr, concept and image selection: W. Nowicki, M. Hueckel, ed. A. Adamiecka-Sitek, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa 2015, p. 5.

[3]Ibid, p. 7.

 

wróć