Mathilde Papapietro. Druga natura / Seconde NatureMathilde Papapietro. Second Nature

 

01.07–31.07.2016

otwarcie wystawy: 01.07 (piątek), godz. 18.00 / wstęp wolny

kuratorki: Clotilde Simonis-Gorska, Lena Wicherkiewicz

 

Wystawa Druga natura / Seconde Nature podsumowuje dotychczasową twórczość Mathilde Papapietro – francuskiej artystki urodzonej w 1967 roku w Carpentras, a od 1997 roku mieszkającej w Polsce. Jej działalność koncentruje się wokół szeroko rozumianej grafiki, instalacji, obiektu i fotografii, a głównym tematem, który podejmuje jest roślina i proces jej artystycznego zapisu.

Wystawa Mathilde Papapietro ma rys retrospektywny, ale jest również szczególną przestrzenią „kontemplacji natury” – subtelną, wyrafinowaną i nowoczesną. Zaprezentuje prace graficzne i fotograficzne z najważniejszych cykli artystki: Idéogrammes (od 1991), Grandeur nature (od 2000), Portée des signes, Singnes singuliers (obydwa realizowane od 1999), Genêts (od 2005), Ogródki działkowe (w całości powstający w Polsce, od 2005), Hélianthes (od 2008) oraz najnowszy cykl Vrille. Ekspozycja ma formę instalacji in situ, przygotowanej specjalnie dla przestrzeni Wozowni. Obejmuje wybór prac z prawie wszystkich cykli oraz projekcję slajdów ze zdjęciami dokumentującymi toruńskie działki, które są rozszerzeniem projektu in progress pt. Ogródki działkowe.

Motywem łączącym wszystkie prezentowane realizacje jest zmienność natury, cykle życia roślin związane z następowaniem po sobie pór roku. Zawarta w tytule wystawy „druga natura” odnosi się do głęboko odczuwanej więzi łączącej artystkę z przyrodą oraz do sposobu, w jaki przedstawia ona naturę w swoich pracach: nie w sposób bezpośredni, ale przesączoną przez własną wrażliwość. Rośliny pojawiły się w twórczości Mathilde Papapietro bardzo wcześnie, bo w 1992 roku, w książce artystycznej gromadzącej zasuszone rośliny, liście, płatki. Ten zielnik inwentaryzował florę doliny Alyssas – miejsca, z którego artystka pochodzi i gdzie do dzisiaj ma swoją pracownię. To tam rosną żarnowce, trzciny, płatki słoneczników, które pojawiają się także w jej pracach graficznych i instalacjach. Proces dokumentacji życia roślin jest dla artystki drogą dotarcia do piękna. Nie mniej ważny jest tu wątek osobisty, autobiograficzny, ponieważ Mathilde Papapietro czerpie ze wspomnień z dzieciństwa. Jej prace artystyczne powstają także pod dużym wpływem subtelności kultury chińskiej, gdzie ciało i umysł łączą wiedzę z instynktem, by przekroczyć widzialne. Artystka nazywa to „erudycją zmysłów” i stawia za cel swojej sztuki.

Mathilde Papapietro w swoim dorobku ma liczne wystawy zbiorowe i indywidualne. W ostatnich latach brała udział w dwóch projektach organizowanych przez Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski: Muzeum bez ścian (czerwiec 2011) oraz Dlaczego wszyscy kochamy przygody? Opowieść o Janie Dziaczkowskim (październik 2012); miała także indywidualne prezentacje w warszawskiej Kordegardzie (2005), gdańskiej Łaźni (2007) i Latającej Galerii (2011). Artystka zajmuje się też działalnością edukacyjną, jest nauczycielem w liceum francuskim w Warszawie.

 

Partnerami wystawy są Instytut Francuski, STAR S.A. oraz Flying Gallery Foundation. Ekspozycji towarzyszyć będzie polsko-angielsko-francuski katalog podsumowujący dotychczasowe dokonania artystki.

 

 

 

01.07–31.07.2016

opening: 01.07 (Friday). 6.p.m.

 

curated by: Clotilde Simonis-Gorska, Lena Wicherkiewicz

 

The exhibition Second Nature summarizes the current work of Mathilde Papapietro French artist born in 1967 in Carpentras, and since 1997 living in Poland. Her activity focuses on the graphics, installation, object and photography.

The Second Nature presents a retrospective outline, however, it is not merely a recollection of the artist’s past projects arranged in a more or less chronological manner. It is a site-specific installation designed for Wozownia, whose compositional frame is delineated by the change of seasons.

Nature is the origin of Mathilde Papapietro’s art. Her first artistic production was a book, a floral diary, herbarium, in which she included specimens of plants from her homeland, the Alyssas Valley. This way she set her artistic path, since the journal became an “open book” from which the artist has been “reading” till now. She photographs and preserves basically the same plants or similar floral shapes. This intimate herbarium shows the method of her artistic work, which involves selecting/collecting plants in order to “dry”/preserve them: without the unnecessary modelling, processing. She presents the plants from an amazingly beautiful, unusual angle: via enlargements, close-ups, editing out the unnecessary, assembling compositions, yet maintaining the floral character. The artist brings forth their individuality, their essence. The vegetational sensitivity of Mathilde Papapietro’s art has its origin in Chinese philosophy, which has accompanied the artist for years now, also in her private life, in terms of diet, her views on health, tai chi, familiarity with the cycles of energy changes.

 

Mathilde Papapietro graduated from the School of Fine Arts at the Music Conservatory in Valence as well as the School of Fine Arts in Paris, where she completed a postgraduate program. Since 1997, she has been living in Poland for the major part of the year, yet she divides her artistic activities between Warsaw and Alyssas in Provence. Her works havee been presented on many indivudual and group exhibitions.

 

wróć