Fotograficzne śledztwo – oprowadzanie autorsko-kuratorskie po wystawie Waldemara Zdrojewskiego

 

Fotograficzne śledztwo – oprowadzanie autorsko-kuratorskie po wystawie Waldemara Zdrojewskiego „Morze Martwe. Kamień na kamieniu nie pozostanie”

21.07.2019 (niedziela), godz. 12.00

prowadzenie: dr Krzysztof Jurecki, dr Paulina Orłowska, Waldemar Zdrojewski

wstęp wolny

 

Waldemar Zdrojewski pracuje nad fotograficzną dokumentacja zjawiska znikania Morza Martwego od 2008 roku. Zgromadził już w swoim archiwum bogaty materiał, który ukazuje napięcie pomiędzy kulturotwórczym potencjałem okolic tego akwenu a jego agonią, jest lamentem nad krótkowzrocznością ludzkości, uprawiającej „gospodarkę rabunkową” dóbr naturalnych, oraz eksponuje konsekwencje takich działań.

Jak podkreśla dr Krzysztof Jurecki – kurator wystawy „Morze Martwe. Kamień na kamieniu nie pozostanie”, prezentowanej aktualnie w Galerii Sztuki Wozownia – Zdrojewskiego nie interesuje estetyzacja w znaczeniu tylko piękna, ale przedstawienie rozgrywającej się na naszych oczach historii, która dla niego jest uniwersalna. Można ją odczytać jako swoiste memento mori, czyli ostrzeżenie. Fotograf „składa donos na ludzką chciwość” i „prowadzi śledztwo”. Z kolei dr Paulina Orłowska zauważa: “Waldemar Zdrojewski udowodnił w swoim fotograficznym cyklu, że nazwa Morza Martwego to w istocie samospełniająca się przepowiednia. Oto ta “największa na świecie naturalna klinika dermatologiczna”, zamiast leczyć, sama wymaga intensywnej terapii”.

Sam artysta dodaje: „Kiedy w 2008 roku przebywałem w Izraelu, dotarłem po raz pierwszy nad Morze Martwe. Nie sądziłem wówczas, że otchłań największej depresji na ziemi (-420m) wciągnie mnie na długie lata. Nie zdawałem sobie sprawy, że rozpoczynam realizację, w którą zaangażuję się tak dalece. Jakkolwiek nie mogę jednoznacznie stwierdzić, że jest to projekt mojego życia, bo interesuje mnie w zasadzie całe fotograficzne spektrum – od portretu po pejzaż – prawdą jest, że najbliżej mi jednak do ekspresyjnej fotografii dokumentalnej o silnej wymowie i ponadczasowym znaczeniu. (…) Mam nadzieję, że przesłanie cyklu będzie zrozumiałe, a sam projekt urośnie do rangi społecznie zaangażowanej realizacji, która pobudzi do refleksji nad inwazyjną i czasem bezkarną ingerencją człowieka w naturę”.

 

Waldemar Zdrojewski – ur. 1963 r. w Łodzi. Fotograf, kurator, wykładowca, podróżnik. Absolwent Warszawskiej Szkoły Fotografii oraz Studium Form Fotograficznych przy Foto Klubie Rzeczpospolitej. Od 2008 r. wykładowca fotografii w Laboratorium Reportażu oraz na studiach dziennych magisterskich z zakresu dokumentalistyki w Instytucie Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego. Autor szeregu wystaw i albumów: „Wszędzie nigdzie”, „Bazarowo”, „Moja Tarczyńska”, „Ludzie miejsca klimaty”, „Dzień po… Kijów”, „RealUnreal”, „O pozorności życia”, „Dyhotomy”, „Japan Urban”. Założyciel Warszawskiej Galerii Fotografii „Obserwacja” (2012). Fascynuje się całym spektrum szeroko rozumianej fotografii, szczególnie dokumentem i fotoreportażem. Pracuje głównie w technikach szlachetnych, posługując się aparatami tradycyjnymi.

wróć