Nathalie Daoust: “Korean Dreams”

 

Nathalie Daoust: “Korean Dreams”

08.06–08.07.2018

otwarcie wystawa: 08.06 (piątek), godz. 18.00 / wstęp wolny

kuratorka: Karen Irvine

 

Kanadyjka Nathalie Daoust pokaże w Wozowni serię zdjęć zatytułowaną Korean Dreams. Artystka bada tu tajemniczą, skrzętnie ukrywaną przed światem rzeczywistość Korei Północnej – kraju, gdzie ludzkimi losami kierują nie indywidualne wybory, ale sposób życia narzucony odgórnie całemu narodowi. Wiele zdjęć musiało zostać wykonanych z ukrycia, ponieważ – jako obcokrajowiec – Daoust cały czas była śledzona. Kontury na jej czarno-białych fotografiach są rozmazane, a kształty niewyraźne i rozmyte. Jest to zabieg celowy, który w metaforyczny sposób prezentuje mechanizm przekazywania informacji przez tamtejszych rządzących. Zdjęcia, podobnie jak ludzie z Korei Północnej, są manipulowane, a prawda – rozmyta. Obrazy Daoust pokazują kraj, który wydaje się zagubiony w czasie, oderwany od rzeczywistości, zawieszony w chimerycznym świecie fantazji. Jak mówi sama Nathalie Daoust: „Od czasu moich pierwszych eksperymentów z fotografią fascynowały mnie ludzkie zachowania i różne rzeczywistości, stale obecne ludzkie pragnienie życia w świecie marzeń. Estetyka mojego nowego projektu kontynuuje tę wizualną eksplorację na granicy między snem a rzeczywistością, ale tym razem obejmuje eskapizm kraju i akt utraty w nim siebie”.

Nathalie Daoust (ur. 1977, Montreal), kanadyjska artystka i fotografka, po ukończeniu studiów w Cegep du Vieux-Montreal (1994–1997) przeniosła się do Nowego Jorku, gdzie spędziła dwa lata w hotelu Carlton Arms. Powstał tam jej pierwszy fotograficzny projekt i pierwsza indywidualna wystawa, opublikowana następnie w 2002 roku w książce New York Hotel Story. Wprowadzone tam tematy, takie jak tożsamość, płeć, seksualność, czas i pamięć, eskapizm, będą pojawiały się w kolejnych cyklach Nathalie Daoust. Jej fotografie koncentrują się na ujawnianiu ukrytych pragnień i marzeń, często objawiających się na marginesie społeczeństwa (wiele projektów dotyczy kobiet, ciemniejszej strony ich tożsamości, m.in. Tokyo Hotel Story). Daoust kieruje się pragnieniem zrozumienia ludzkiego impulsu do konstruowania doświadczeń, które pozwalają nam żyć, przynajmniej przez chwilę, w fikcyjnym świecie. W przekazywaniu treści bardzo ważną  rolę odgrywa technika, sam proces tworzenia obrazu. Nathalie Daoust  dąży do przesuwania granic fotografii poprzez eksperymentalne metody, pracę z nowymi mediami, wykorzystanie technik nie-cyfrowych, które  poszerzają pole jej konceptualnych poszukiwań.

wróć