PROGRAM NA III KWARTAŁ 2018

 

WYSTAWY:

 

Do 08.07.2018:

 

Bettina Bereś: „Wyprałam”

Nathalie Daoust: „Korean Dreams”

Paulina Stasik „Krokodyle łzy”

 

 

Marta Frej: „Żeńska końcówka”

13.07–02.09.2018

otwarcie wystawy: 13.07 (piątek), godz. 18.00 / wstęp wolny

 

Rysowniczka i ilustratorka Marta Frej wypracowała swój rozpoznawalny, niezwykle wyrazisty artystyczny styl. Kojarzona jest przede wszystkim jako autorka memów rozpowszechniających się wirusowo za pośrednictwem kanałów komunikacji internetowej. Jej twórczość traktować jednak należy jako przejaw sztuki współczesnej, która coraz częściej posługuje się formami wypowiedzi charakterystycznymi dla doby mediów cyfrowych. Udało jej się także uczynić z memu oręż w walce z głupotą i ignorancją. Choć jej prace kipią humorem, ich przekaz jest głębszy, a zawarte w nich przesłanie odsyła do rzeczywistości, w jakiej przyszło nam funkcjonować.

Frej jest wyczulona na to, jakie bolączki trawią polskie społeczeństwo, dlatego na bieżąco analizuje tematy ogniskujące zainteresowanie opinii publicznej. Porusza kwestie związane z aktualnymi wydarzeniami politycznymi, gospodarczymi czy kulturalnymi. Dotyka także osobistych problemów współczesnego człowieka, odnosi się do wydarzeń z jego codziennego życia, a także snuje refleksję egzystencjalną, odwołując się do poczucia zagubienia jednostki w społeczeństwie czy szeroko pojętej inności.

Pewne aspekty wybijają się jednak u Frej na tle innych, ponieważ eksplorowane są znacznie częściej i wnikliwiej. Artystka chętnie zabiera głos w walce przeciwko dyskryminacji i nierównemu traktowaniu kobiet. Wydźwięk jej prac jest jednoznaczny – mają zachęcać kobiety do buntu wobec kulturowych klisz i tradycyjnych, utrwalonych w społeczeństwie ról płciowych oraz kontestowania porządku, zgodnie z którym ich podstawowym obowiązkiem jest wykonywanie prac domowych. Zachęcają do samoakceptacji, walki o własne poglądy i przekonania, realizacji marzeń i planów – także tych zawodowych. W pracach artystki – jak celnie uchwyciła to historyczka i krytyczka sztuki, Zuzanna Sokołowska – „rzeczywistość zaczyna się chwiać na niebotycznie wysokich obcasach, gubiąc po drodze sztuczne rzęsy i za ciasno opinającą bieliznę. Błyskotliwe i świetnie narysowane memy Frej zmuszają do myślenia, jak i zrewidowania własnych poglądów na temat fizyczności oraz stereotypów, które naruszają cielesną autonomię jednostki. Jej realizacje to wizualny bodziec do powiększania przestrzeni wolności, która nieustannie ograniczana jest przez politykę, religię oraz media”.

 

Marta Frej – malarka, ilustratorka, animatorka kulturalna. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi (dyplom 2004). W latach 2005–2009 asystentka w pracowni rysunku i malarstwa prof. M. Czajkowskiego. Prezeska Fundacji Kulturoholizm, mama Maćka, współzałożycielka Klubu Krytyki Politycznej w Częstochowie. Laureatka nagrody Okulary Równości 2015 przyznawanej przez Fundację im. Izabeli Jarugi-Nowackiej. Współautorka (z Agnieszką Graff) książki „Memy i Graffy”. Laureatka nagrody Olśnienia Onetu 2017 w kategorii sztuka.

 

Beata Szczepaniak: „Ciężar rzeźby”

13.07–02.09.2018

otwarcie wystawy: 13.07 (piątek), godz. 18.00 / wstęp wolny

 

Na wystawie „Ciężar rzeźby” Beata Szczepaniak tworzy zupełnie nową rzeczywistość. Jej prace rozsypują się pod naszymi stopami, wysiąkają ze ścian i kątów pomieszczenia. Niektóre łamią prawa fizyki, podczas gdy inne usilnie starają się ich trzymać. Masywne bryły zwisają z sufitu i nawet delikatny gest dłoni wystarczy, aby wprowadzić obiekt w ruch. Ciężar, który utożsamiany jest z materiałem, w którym została wykonana praca, może stanowić zagrożenie dla naszego ciała. Stąd biorą się ambiwalentne odczucia, które rodzą się w widzu w kontakcie z tymi dziełami. Wyraźnie zarysowuje się bowiem kontrast pomiędzy chęcią ucieczki od jednych, a apetytem na muśnięcie innych.

O dotykalnym charakterze tych przedmiotów świadczy prezentowany na wystawie cykl fotograficzny „O rzeźbie”. Zaprezentowano w nim to, w jaki sposób człowiek wchodzi w cielesny kontakt z nową rzeczywistością wykreowaną przez Szczepaniak. Artystka stara się skrócić dystans między pracą a widzem. Unika postumentów, które kojarzymy z muzealnymi prezentacjami, ponieważ w przestrzeni galerii niczego nie „pokazuje”. Obiekty jej autorstwa zwyczajnie są i trwają, przynależą do aktualnej sytuacji. Zdają się całkowicie odchodzić od idei dzieł jako przedmiotów – są raczej innym rodzajem żywych istot. W jaki sposób określić te prace? Jak podkreśla autorka tekstu do katalogu wystawy, Daria Grabowska: „Pod językiem ukrywamy słowo „rzeźby”. Zdawałoby się, że definicja ta najlepiej opisuje obserwowane przedmioty. Mimo to określenie grzęźnie na ustach, ponieważ rzeźby wcale rzeźbami nie są. Ich formy przypominają te zwierzęce, jednocześnie miękkie i ciężkie. Niczym niewielkie, nieznane nam bestyjki kulą się wokół naszych ciał, żyją osobnym życiem”.

 

Beata Szczepaniak – urodzona w 1988 w Zduńskiej Woli. W latach 2009–2014 studiowała na Wydziale Rzeźby i Działań Przestrzennych Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, gdzie w 2016 roku rozpoczęła studia doktoranckie.

 

 

 

Martyna Kielesińska: „Z zewnątrz wszystko wygląda trochę inaczej”

13.07–02.09.2018

otwarcie wystawy: 13.07 (piątek), godz. 18.00 / wstęp wolny

kuratorka: Natalia Cieślak

 

Przedpotopowe reklamy, trącące myszką kreskówki i animacje, fragmenty niegdyś popularnych filmów, amatorskie nagrania wykonane kamerą VHS… Martyna Kielesińska bazuje na materiałach z bliższej lub dalszej przeszłości. Jej dotychczasowa twórczość każe sytuować ją w gronie artystów zainfekowanych chorobą nostalgii i tęsknotą za tym, co minione. Jednak w jaki sposób jej sztuka spod znaku found footage, opierająca się na gotowych ujęciach, odnosi się do tego, co było? Artystka czerpie z odprysków i okruchów popkultury, bogatej w mikronarracje funkcjonujące w rozproszeniu i nieuzurpujące sobie prawa do wielkich znaczeń. Materiały wizualne i dźwiękowe (bo sfera audio także odgrywa w jej pracach istotną rolę) są przez Kielesińską swobodnie, ale w przemyślany sposób miksowane, i w efekcie składają się na pstry, żywy, tętniący podskórną energią kolaż form zalewających oczy i przenikających do podświadomości. Zabawne, z pozoru chaotyczne zlepki ujęć, które koncentrują się wokół obiektów będących niegdyś kwintesencję fantazji i marzeń małych dziewczynek, gospodyń domowych czy macho-zwycięzców, pełne są w gruncie rzeczy gorzkich refleksji, przesiąknięte poczuciem porażki i zawodu wynikającego z rozminięcia się oczekiwań z rzeczywistością.

Prawdziwą skarbnicą inspiracji jest dla Kielesińskiej Internet, który moglibyśmy uznać za przedłużenie tradycyjnego archiwum, nazwanego przez Derridę „widmową przestrzenią wypełnioną śladami innych”. Przepastne zasoby YouTube’a mieszczą w sobie nieprzebrane pokłady filmów wideo – nie na darmo nazwanych przez Olgę Drendę, autorkę Duchologii polskiej, „kotwicą nostalgii”. Przeświadczenie, że teraźniejszość „nawiedzana” jest przez historię, przejawia się nie tylko w filmach Kielesińskiej. Coraz częściej nawiązuje ona bowiem relacje z przestrzenią i wkracza – zarówno fizycznie, jak i mentalnie – w sferę bezpośredniego otoczenia człowieka. Być może podświadomie czerpie przy tym z własnych doświadczeń (w dzieciństwie przy użyciu fotografii wyciętych z katalogów „Reader’s Digest” aranżowała „wnętrz” pudełek po butach) oraz edukacji (ukończyła liceum plastyczne na specjalizacji meblarstwo). Coraz częściej zdarza się artystce tworzyć niepozornie wyglądające sprzęty, imitujące te realne, ale posiadające nieco… „zwichrowaną osobowość”.

 

Martyna Kielesińska – urodzona w 1991 roku w Kielcach. Mieszka i pracuje w Krakowie. Absolwentka Wydziału Malarstwa krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych (dyplom w pracowni Grzegorza Sztwiertni). W latach 2015–2016 studiowała na Berlińskim Uniwersytecie Sztuki w klasie Hito Steyerl. W latach 2014–2015 (semestr zimowy) studiowała na Wydziale Malarstwa warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych (program MOST). Laureatka Twórczego Stypendium Miasta Krakowa. Zadebiutowała w 2015 roku dwiema solowymi wystawami: „Groszki i róże” (część Cracow Gallery Weekend KRAKERS, Galeria Onamato) oraz „Komputer/dysk lokalny(K)/nowy folder (2) /torrenty/gify/hjjghjgk” (Małopolski Ogród Sztuki). W 2016 roku odbyła się jej trzecia indywidualna wystawa – „Evergreen” (Galeria Henryk, Kraków). Brała udział w wielu wystawach zbiorowych m.in. „Został tylko kac, który nie chce szczeznąc” (Gdańska Galeria Miejska 1), „Zwierzęta domowe”, (Bunkier Sztuki, Kraków), „Komunikacja ze wszystkim, co jest” (Fundacja Stefana Gierowskiego, Warszawa), „Wystawa Najlepszych Dyplomów Akademii Sztuk Pięknych 2017”, (Stara Zbrojownia, Gdańsk). W swojej praktyce twórczej zajmuje się wideo i instalacją.

 

 

 

  1. Międzynarodowe Triennale Grafiki „Kolor w grafice”: Hybryda

21.09–28.10.2018

otwarcie wystawy: 21.09 (piątek), godz. 18.00 / wstęp wolny

kurator: prof. Mirosław Pawłowski

 

Międzynarodowe Triennale Grafiki „Kolor w grafice” to impreza odbywająca się w Galerii Sztuki Wozownia od połowy lat 80. Na przestrzeni kilku dekad jej kształt się zmieniał, jednak główny cel –prezentowanie wiodących tendencji w grafice warsztatowej i projektowaniu – pozostał niezmienny. MTG stanowi platformę spotkań z twórczością artystów z całego świata, a także przestrzeń dyskusji na temat specyfiki grafiki i miejsca, jakie zajmuje ona we współczesnej sztuce. Tegoroczna edycja zatytułowana „Hybryda” konfrontować będzie różne doświadczenia w budowaniu obrazu na drodze wzbogacania języka grafiki środkami charakterystycznymi dla innych mediów – np. malarstwa czy rysunku. Stanowić to będzie doskonałą okazję do zastanowienia się nad przemianami, które zachodzą w obrębie dyscypliny. Czy konfrontacja odmiennych strategii wewnątrz medium wzbogaca zasób środków artystycznej wypowiedzi w grafice, a może odbiera tej dziedzinie tożsamość i charakter? Czy przekraczanie graficznych granic rozmywa tę dyscyplinę? A może sprawia, że lepiej odpowiada ona na wyzwania współczesności?

 

 

 

EDUKACJA  / Wykłady / Spotkania autorskie / Inne wydarzenia

 

Aktualnych informacji o planowanych wykładach i spotkaniach można szukać na stronie: www.wozownia.pl/wydarzenia

 

 

SZTUKA PROSTOTY SZUKA / warsztaty artystyczne dla dzieci i młodzieży

Grupy zorganizowane zapraszamy do udziału w warsztatach z cyklu „Sztuka prostoty szuka”. Wszystkie zajęcia odbywają się w przestrzeni galerii Wozownia i swoją tematyką nawiązują do aktualnych wystaw. Warsztaty skierowane są do różnych grup wiekowych, a podczas zajęć ich uczestnicy będą mogli doświadczyć całego bogactwa środków wyrazu, które można zaangażować do tworzenia współczesnej sztuki.

Prosimy o wcześniejsze zgłoszenie chęci udziału w zajęciach pod numer telefonu 56 / 622 63 39. Liczba miejsc jest ograniczona! Wstęp na podstawie biletu do galerii – ulgowy 3 zł, grupowy 15 zł.

Cykl „Sztuka prostoty szuka” zrealizowano we współpracy z Gminą Miasta Toruń.

 

Aktualnych informacji o planowanych warsztatach można szukać na stronie: www.wozownia.pl/wydarzenia/warsztaty

 

 

„Lekcja w galerii” – nowa propozycja edukacyjna

autorka cyklu: Joanna Gwiazda

„Lekcja w galerii” to projekt edukacyjny Wozowni, skierowany do młodzieży ostatnich klas szkoły podstawowej oraz licealistów (13–18 lat).

Podczas zajęć uczestnicy będą zaznajamiać się z językiem sztuki współczesnej i poznawać pojęcia charakterystyczne dla tej dyscypliny. Każde ze spotkań odbywa się na aktualnie prezentowanej ekspozycji, która stanowi punkt wyjścia do swobodnej wymiany spostrzeżeń między uczestnikami a prowadzącym. Będziemy oglądać, rozmawiać, otwierać oczy, uszy i przede wszystkim głowy!

Zajęcia powstały jako alternatywa dla lekcji plastyki prowadzonych w szkole. Swobodne obcowanie ze sztuką w przestrzeni galerii ma oswajać z nią młodzież i kształtować postawę świadomego odbiorcy. Dla nauczycieli spotkania te mogą stać się pomocą dydaktyczną oraz bezpośrednią inspiracją płynącą z kontaktu z „żywą” sztuką.

 

 

Oprowadzania po wystawach / wstęp wolny

22.07 (niedziela), godz. 12.00

30.09 (niedziela), godz. 12.00

wróć