PROGRAM NA III KWARTAŁ 2015

Wystawa trwająca do 05.07.2015 / Izabela Łapińska / Naga twarz  Marek Rogulski (Rogulus) / Aerolit – zaplatanie energii 10.07. – 30.08. Kurator: Krzysztof Jurecki Marek Rogulski ukończył gdańską PWSSP (obecnie ASP) i działa w tamtejszym środowisku od połowy lat 80. Jest artystą teoretyzującym, rzeźbiarzem, performerem, muzykiem z kręgu improwizacji współczesnej i kuratorem wystaw. W 1992 roku założył fundację TNS, w oparciu o którą prowadzi od 20 lat Galerię Spiż 7, w której debiutowało czy wystawiało wielu znanych dziś artystów. Twórczość Rogulskiego koncentruje się wokół poszukiwań nowego statusu dla  artysty, poza modernizmem i przede wszystkim postmodernizmem. Artysta konsekwentnie uprawia rodzaj twórczości, w której jest demiurgiem, prawodawcą, kapłanem funkcjonującym jako szaman. W ramach swojego projektu badawczego w 1994 roku stworzył teoretyczny program „System Supersztuki”, w którym napisał: „Adept Supersztuki dąży do zdobycia zdolności tworzenia życia a nie tylko form odzwierciedlających życie. Artysta jawi się nam jako twórczy Dynamik, który poprzez określenie współrzędnych czasoprzestrzeni może dokonać zmiany kategorii tworzących ją energii. Supersztuka to sfera i przestrzeń, gdzie następuje kontakt z istotami nadludzkimi – Siłą powodującą ożywienie świata”. Konsekwencją praktyki artystycznej, której głównym kontekstem i punktem odniesienia uczynił proces ewolucji ludzkiej świadomości było stworzenie w 1999 roku projektu „Poza Postmodernizmem”. W ramach projektu prowadzi teoretyczne rozważania i podejmuje praktycznie wyzwania związane z budowaniem szerszej perspektywy dla interpretacji nurtów obecnych w kulturze i sztuce współczesnej. Indywidualna wystawa Rogulusa w „Wozowni” jest pierwszą w Toruniu prezentacją  i twórczości i postawy artystycznej, bardzo konsekwentnej i wyjątkowej na gruncie polskim. Judyta Bernaś / Jednia. 10.-26.07. „28 wielkoformatowych grafik z cyklu Droga (2008) i Światło (2012) jest osobistą interpretacją Drogi Krzyżowej i Drogi Światła; wynikiem głębokiej personalnej perspektywy i subiektywnej formy wypowiedzi artystycznej na temat wiary i sztuki. Łączą w jedną istotę przeciwstawne terminy: kobietę i mężczyznę, człowieka i boga, fizyczność i metafizyczność, sacrum i profanum. Obecne we współczesnym obrazowaniu, przeplatają się ze sobą tworząc niejednokrotnie jedność przedstawienia. Wprowadzają nową ikonografię w utarty patriarchalny wizerunek zachodniego kanonu historii sztuki. Przełamują granicę tradycyjnej płaszczyzny grafiki artystycznej oraz kanon przedstawień Jezusa i Jezusa Chrystusa. Łączą tradycję chrześcijańską ze współczesnym poglądem na sztukę religijną oraz współczesną sztukę kobiet. W przedstawieniach ciało fizycznie staje się metafizyczne – przezroczyste, nie ma mnie – Judyty, jest – kobieta-człowiek, schemat ciała ludzkiego – ikonografia kanonu bliska sztuce Nowosielskiego. Cechy osobnicze zostają przez odbiorcę wyparte z rozumowania ikonografii, zostają odsunięte na dalszy plan co powoduje, że treść jest wystawiona na pierwszoplanową percepcję. Poprzez wielość możliwych interpretacji dzieła, prezentowana sztuka staje się otwarta na każdego odbiorcę. Próba integracji dwóch sfer to pretekst do weryfikacji poglądów dotyczących sztuki, życia i religii. Świeckość tworzy jedność ze świętością.” (Judyta Bernaś) Judyta Bernaś studiowała w ASP w Katowicach, dyplom w 2005 roku w Pracowni Druku Wypukłego  prof. Ewy Zawadzkiej. W 2012  obroniła pracę doktorską. Jest asystentką na macierzystej uczelni w Pracowni Działań Multigraficznych Ewy Zawadzkiej. Od 2008 roku jest członkiem SMTG w Krakowie. Zajmuje się grafiką, malarstwem, fotografią, projektowaniem graficznym oraz działaniami na pograniczu różnych dziedzin sztuk wizualnych. „Rafał Boettner-Łubowski i Pracownia Otwartych Interpretacji Sztuki” 31.07. – 13.09. Wystawa pokaże wybrane poszukiwania twórcze osób związanych z Pracownią Otwartych Interpretacji Sztuki – jednostką dydaktyczną, funkcjonującą od kilku lat przy Wydziale Edukacji Artystycznej Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Program pracowni skupia się na realizacji wypowiedzi artystycznych, które mają reprezentować powiązania, dialog i relacje z innymi dziełami sztuki i postawami twórczymi w celu formułowania wieloznacznych refleksji typu: „sztuka o sztuce”, „sztuka o kulturze”, „sztuka o artystycznych językach i tradycjach twórczych”. Nazwa pracowni wskazuje na to, że: po pierwsze – preferowana jest szeroko rozumiana swoboda w doborze medium i rozwiązań wizualnych w przypadku tworzenia realizacji twórczych (od środków tradycjonalistycznych po zdecydowanie niekonwencjonalne) i po drugie – powstające prace miałyby się cechować wieloznacznością i otwartością formułowanych przekazów i sposobów myślenia o sztuce. Wystawa „Rafał Boettner-Łubowski i Pracownia Otwartych Interpretacji Sztuki” prezentuje zarówno prace kierownika i pomysłodawcy pracowni – profesora Rafała Łubowskiego, jak i propozycje artystyczne absolwentów, studentów i specjalnie zaproszonych sympatyków prowadzonej przez niego jednostki. Rafał Boettner–Łubowski, profesor nadzwyczajny UAP, rzeźbiarz i artysta sztuk wizualnych. Zajmuje się również działalnością z dziedziny krytyki i promocji sztuki. Studia w latach 1994-2000 w ASP w Poznaniu. Tworzy instalacje, obiekty i aranżacje przestrzenne o charakterze refleksyjnych wypowiedzi wizualnych. W swojej sztuce odnosi się także do wybranych możliwości technik cyfrowych. Jest również autorem prac z dziedziny grafiki, rysunku i malarstwa. Bardzo często inspiracją dla jego wypowiedzi twórczych jest szeroko rozumiana tradycja artystyczna: antyczna, nowożytna i XIX-wieczna, z którą artysta koresponduje, ale i w rozmaity sposób polemizuje. Basia Sokołowska / O przerażeniu istot żywych 31.07. – 13.09. Wystawa O przerażeniu istot żywych jest trzecią prezentacją Basi Sokołowskiej w „Wozowni”. Inspiracją dla tej prezentacji są strategie psychologiczne leżące u podłoża twórczości  Louise Burgeois. W najnowszych pracach Basi Sokołowskiej ciała botanicznych wojowników poruszają się jak insekty, które atakują, bronią się i uciekają. Ich zachowania są efektem podszytego przerażeniem instynktu walki lub ucieczki – podstawowych i ponadczasowych strategii przetrwania. Zamknięty krąg tych prymitywnych emocji i reakcji rządzących społecznościami wszystkich gatunków biologicznych leży u podstawy wystawy O przerażeniu istot żywych. Prezentowane fotografie, animacja i rysunki przedstawiają sceny konfrontacji oraz portrety ich uczestników. Barbara Sokołowska studiowała historię sztuki na UW (1980-81), przed wprowadzeniem stanu wojennego wyjechała do Chin, a stamtąd do Australii, gdzie ukończyła historię sztuki na University of Sydney. Od 1987 roku pracowała w Art Gallery of New South Wales. W 1993 roku otrzymała stypendium w Paryżu. Basia Sokołowska uważana jest  za jedną z najważniejszych artystek średniego pokolenia. Dla niej samej „fotografowanie jest sposobem oswajania rzeczywistości, budowania związków z otoczeniem, wizualnego i emocjonalnego przetwarzania i przyswajania tego, co nas otacza. (…) Ważna jest dla mnie procesualność fotografii, a w to wpisana jest przemiana. (…) Mimo różnych stylistyk moją fotografię łączy problematyka, wokół której krążę, jak relacja między wnętrzem i światem zewnętrznym, wielowarstwowość, procesualność, symbol.” (K. Jurecki, Poszukiwanie sensu fotografii. Rozmowy o sztuce) Laboratorium Sztuki 2015. Artysta jako antropolog. Kuratorka: Maria Niemyjska Tytus Szabelski / Rekonstrukcja 31.07.-13.09.2015   Zdjęcia z cyklu „Rekonstrukcja” ukazują przestrzenie, które na pierwszy rzut oka sprawiają wrażenie naturalnych, jednak w całości zostały wykreowane przez człowieka – przejście dla zwierząt nad autostradą przypominające karczowisko, kanał służący do odprowadzania wody w czasie powodzi, wyglądający jak rzeka, czy las o zbyt regularnych odstępach między drzewami. Artysta rejestruje tego typu przestrzenie zwracając uwagę na niejednoznaczne rozgraniczenie pomiędzy sztucznymi a naturalnymi formami ukształtowania terenu. Uchwycone przez Tytusa Szabelskiego miejsca stanowią ślady różnych strategii działania człowieka w kontekście przyrody – od prób jej naśladowania po pozostawienie naturze do „uzdrowienia” terenów i rzeczy cywilizacyjnie wyeksploatowanych. Tytus Szabelski – fotograf, absolwent dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu, obecnie studiuje fotografię na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Jego zdjęcia ukazywały się zarówno w prasie lokalnej jak i ogólnopolskiej (m.in. Puls Biznesu, Newsweek Polska, Polityka), współpracował z toruńskim Centrum Sztuki Współczesnej oraz Krytyką Polityczną. W swojej praktyce artystycznej stara się zwracać uwagę na zachowania i relacje ludzi między sobą oraz z otaczającą ich przestrzenią, w szczególności wykreowaną sztucznie przez człowieka, jak również na kwestie związane z obiegiem informacji i zachodzącymi w nim manipulacjami. Autor dwóch wystaw indywidualnych i uczestnik kilku zbiorowych (m.in. w CSW i Dworze Artusa w Toruniu), laureat stypendium miasta Torunia w dziedzinie kultury (2012) za projekt Pełnia pustki, oraz Międzynarodowego Festiwalu Fotografii Młodych w Jarosławiu (2012), autor fotograficznej dokumentacji wnętrz wykorzystanej na Festiwalu Architektury i Wzornictwa TORMIAR w toruńskim CSW (2014). 8. Międzynarodowe Triennale Grafiki KOLOR W GRAFICE / Duety Wernisaż 25.09., godz.18 (wystawa czynna do 25.10.) Kurator: Mirosław Pawłowski „Kolor w grafice” jest najstarszą międzynarodową cykliczną imprezą plastyczną Torunia, organizowaną przez toruńską Galerię od początku lat osiemdziesiątych. Jest imprezą samodzielną i niezależną, włączoną na zasadach partnerskich w program międzynarodowej grafiki, które co trzy lata odbywa się w Polsce i obejmuje szereg wydarzeń artystycznych koordynowanych przez Stowarzyszenie Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie.  Toruńskie wystawy grafiki warsztatowej zawsze były na najwyższym poziomie, czemu sprzyja zamknięta formuła toruńskiego triennale i starannie dobierani przez organizatorów artyści z całego świata, zapraszani imiennie. Celem imprezy było i jest uchwycenie funkcji koloru jako środka wyrażającego określone treści, refleksje, emocje i ukazanie tych funkcji w dzisiejszej grafice światowej. W poprzedniej edycji MTG „Kolor w grafice” / edycja cyfrowa, organizatorzy próbowali stanąć po stronie odbiorcy, spojrzeć na grafikę z jego punktu widzenia i spróbować odpowiedzieć m.in. na pytania: jak nowoczesne sposoby informacji/komunikacji wpływają lub zmieniają sytuację człowieka wobec problemów dzisiejszej rzeczywistości; jak CYFRA funkcjonuje w świecie kryzysu, wykluczenia, coraz boleśniejszych problemów z demokracją, czyli też: jak artysta uczestniczy w rzeczywistości,  jak reaguje na najbardziej palące tematy dzisiejszej humanistyki, czy raczej posthumanistyki. Zamierzeniem tegorocznej edycji jest  otwarcie się na młodych twórców, stąd nieco zmieniona formuła triennale – każdy  z zaproszonych uznanych grafików jest proszony o wskazanie wyjątkowo utalentowanego, jego zdaniem, artysty młodego pokolenia, z którym zaprezentuje w stworzonym w ten sposób duecie wybrane przez siebie prace. Wystawie 8 MTG „Kolor w grafice” /Duety, towarzyszyć będzie katalog o charakterze albumu. EDUKACJA  / Wykłady / Spotkania autorskie / Inne imprezy. Wiola Ujazdowska / Krańce. O współczesnej sztuce Islandii 7.07. (wtorek), godz.18 Już bardziej na północ się nie da, a bynajmniej się tak wydaje. Islandia słynie z zapierających dech w piersiach krajobrazach, z kryzysu i obalenia rządu, Bjork, Sigur Ros i muzyki niepowtarzalnej, wyjątkowej. Hallgrímura Helgasona i jego książek. Specyficznego gorzko-słodkiego humoru w filmach, jak w chociażby Noi Albinoi. A co ze sztukami wizualnymi? Gdzie jest jej miejsce w islandzkiej kulturze? Czemu wizualni artyści nie są aż tak znani, jak muzycy czy pisarze? Co ją cechuje? Czemu większości Europejczykom jest ona mało znana, albo w ogóle obca? Na te pytania, a także o sytuacji i formie sztuk wizualnych, czy najważniejszych wydarzeniach, artystach i galeriach  w Islandii opowie Wiola Ujazdowska, artystka wizualna i historyczka sztuki,  mieszkająca i pracująca obecnie w Reykjaviku.  Pracowała między innymi dla NýlistasafniĂ°, Reykjavik Art Muzeum czy brała udział w Polsko-Islandzkim projekcie FOLK? I do ( not) agree, stworzonym przez Fundacje Body/Mind. Obecnie pracuje nad islandzko-polskim projektem WORD/IMAGE, tworzącym kreatywną platformę dla artystów i poetów z Polski i Islandii. SZTUKA PROSTOTY SZUKA / warsztaty artystyczne dla dzieci i młodzieży autorka projektu i jego programu: Kamila Krzanik-Dworanowska   Czarno-biało to widzę – portret – zajęcia dla dzieci z cyklu „Sztuka prostoty szuka” 02.07.2015 (czwartek), godz. 11:00 Galeria Sztuki Wozownia zaprasza na wakacyjne warsztaty z cyklu ‘Sztuka prostoty szuka’, który ma pobudzić u dzieci zdolności syntetycznego i konceptualnego myślenia. Początek zajęć stanowić będzie krótka wycieczka po galerii, podczas której uczestnicy obejrzą wystawę Izabeli Łapińskiej „Naga twarz”. Artystka fotografuje twarze kobiet w różnym wieku, tworząc kolekcję twarzy począwszy od jej “rozkwitania” – etap płodowy, poprzez   – dojrzałość aż do jej “zwinięcia”. Kolorystykę prac ograniczyła do bieli i czerni. Twarze zamknięte zostały w ciasnym kadrze, a przysunięcie ich do krawędzi powoduje, że upodabniają się one do krajobrazów utworzonym z bruzd, porów i znamion. Sztuka portretu ma bardzo bogatą historię, sięgającą czasów starożytnych. Przez kilka tysięcy lat w rzeźbie i malarstwie portret został doprowadzony do perfekcji. Jednakże najbardziej popularny stał się wraz z upowszechnieniem sztuki fotograficznej. Obecnie portrety fotograficzne spotykamy niemal na każdym kroku. Współcześnie portret stał się tak powszechny, że nawet nie zdajemy sobie sprawy z jego obecności w naszym otoczeniu. Po części teoretycznej przewidziana jest część warsztatowa, której efektem będą samodzielnie stworzone przez dzieci portrety rysunkowe wykonane kredą i węglem. Zajęcia adresowane są dla grup zorganizowanych jak i osób indywidualnych. Wstęp na podstawie biletu do galerii – ulgowy 3 zł, grupowy 15 zł. Prosimy o wcześniejsze zapisy, gdyż ilość miejsc jest ograniczona 56/622 63 39, 791 358 555. Zajęcia warsztatowe dla dzieci i młodzieży – po wcześniejszym uzgodnieniu telefonicznym (kontakt: Kamila Krzanik-Dworanowska, Kazimierz Napiórkowski)

wróć