PROGRAM NA IV KWARTAŁ 2015

8. Międzynarodowe Triennale Grafiki KOLOR W GRAFICE / Duety
wystawa czynna do 31.10.
Kurator: Mirosław Pawłowski
„(…) Tegoroczna edycja koloru w grafice ma odmienną niż poprzednie formułę. Tym razem część inicjatywy w budowaniu ekspozycji i dobieraniu jej uczestników scedowana została na grupę 31 zaproszonych twórców z całego świata. Wśród zagranicznych gości znalazły się tak znane osoby jak: Davida Kidd z Kanady, Deena des Rioux z USA, Ingrid Ledent z Belgii, Masahiro Kasai z Japonii, Zbyněk Janáček z Czech czy Milan Sokol ze Słowacji. Każdy z wybranych artystów mógł zaprosić po jednej osobie, przy czym nie określono tu żadnych precyzyjnych wymogów kwalifikacyjnych. Formuła taka potencjalnie wprowadzić miała w imprezę nowe wątki, uczynić ją trochę nieprzewidywalną, ale za to bardziej różnorodną. W dużej części rolę taką spełniła. (…)
Tak powstałe pary dały jedyny w swoim rodzaju patchworkowy krajobraz współczesnej grafiki naznaczonej barwą. Obraz bardzo subiektywny, ale wcale nie mniej frapujący. Ryzykiem byłoby stawianie na podstawie nadesłanych na wystawę prac jakichkolwiek generalizujących wniosków o aktualnej kondycji medium. Można jednak wysnuć kilka ciekawych obserwacji, które uzmysłowią nam jak dużą rolę we współczesnej grafice odgrywa nadal tradycja i jak zarazem jest ona różnorodna i progresywna. Warto prześledzić prace tak dobranych duetów z kilku różnych perspektyw: uwzględniając zarówno artystyczne więzi między parą artystów, tendencje pokoleniowe, uwarunkowania kulturowe czy wreszcie przedmiot twórczego zainteresowania.(…)” (Sebastian Dudzik, Kolor dobierany w pary)
Warto ‘prześledzić prace tak dobranych duetów’ wraz z autorem tekstu, z którego zaczerpnięto powyższy cytat – wystarczy sięgnąć po albumowe wydanie katalogu towarzyszącego wystawie 8 MTG „Kolor w grafice” /Duety.

Monika Mausolf / Dendra
06.-29.11.
Monika Mausolf jest absolwentką WSP UMK w Toruniu, dyplom z malarstwa obroniła w 2010 roku, w 2013 uzyskała dyplom licencjacki w Katedrze Historii Sztuki i Kultury UMK. Zajmuje się głównie malarstwem, rysunkiem, obiektem, fotomanipulacją. Prezentowała swoje prace na wystawach indywidualnych i zbiorowych w kraju i za granicą, gościła także w „Wozowni” w 2011 /wystawa indywidualna From F. Stories/ i w 2014 /wystawa zbiorowa Mdłości/.
W swojej twórczości Monika Mausolf skupia się przede wszystkim na strukturze i materii, interesuje ją człowiek, uprzedmiotowienie ciała w dzisiejszej kulturze, szeroko pojęta sztuka feministyczna.
„Fascynuje mnie świat technologii, maszyn i archeologii przemysłowej w zderzeniu z rozpadem i organicznością świata naturalnego. Interesuję się badaniem ludzkiej tożsamości urobionej, manipulowanej przez historię i ewolucję z wpływem przyrody, techniki, kultury, religii oraz stereotypów. Początkowo skupiałam się na postaci ludzkiej upokorzonej, zdominowanej przez swoją cielesność, poddanej torturom nowych technologii i genetycznych modyfikacji, a także nieprzewidywalnym defektom natury. Defektom czy zniekształceniom, niegdyś postrzeganym za karę za ludzkie grzechy. Z czasem z antropomorficznych wizji wykluwa się quasi Orwellowski świat zwierzęcopochodnych dziwolągów uwikłanych w dziwne mistyczne, człowiecze rytuały. „ (Monika Mausolf / Polish Art Tomorrow)
Wystawa „Dendra” obejmuje obrazy, rzeźby oraz najnowsze instalacje. Tytuł ekspozycji nawiązuje do tematyki przedstawianych prac, a także głównych inspiracji Moniki Mausolf, zafascynowanej dawnymi baśniami, legendami, klechdami, podaniami, archetypami i toposami obecnymi w kulturze, jak również mrocznymi krajobrazami lesistej Hesji, w której obecnie mieszka.

Laboratorium sztuki 2015/ Artysta jako antropolog/ kuratorka: Maria Niemyjska
Ewa Doroszenko, Jacek Doroszenko / The same horizon repeated at every moment of the walk
06.-29.11.
„Podczas podróży, większość turystów lubi fotografować odwiedzane miejsca, by po powrocie do domu przywoływać je we wspomnieniach. Dzieje się tak dlatego, że doświadczenie wzrokowe wydaje się najważniejsze. Okazuje się jednak, że środowisko akustyczne równie mocno wpływa na percepcję miejsca, w którym się przebywa. W projekcie wykorzystujemy dźwiękową płaszczyznę krajobrazu jako podstawę, na której opieramy działania w warstwie wizualnej.
Nadrzędną ideą projektu jest poszukiwanie powiązań krajobrazu dźwiękowego z widzialnym. Zainspirowani badaniami pejzażu dźwiękowego terenów miejskich oraz współczesnymi narracjami na temat miasta, udokumentowaliśmy i za pomocą różnorodnych praktyk artystycznych przetworzyliśmy efemeryczne elementy miejskiego pejzażu Barcelony. Dokonując rejestracji otoczenia dźwiękowego stworzyliśmy kompozycje dźwiękowe oraz wizualne, wynikające ze specyfiki danego nagrania. Instalacje dźwiękowe oraz prace wideo zostały oparte na elektronicznie przetworzonych nagraniach.
Projekt został zrealizowany w ramach rezydencji artystycznej w Fundació AAVC Hangar w Barcelonie w 2014. Posiada również swoje archiwum internetowe, w którym można zapoznać się z poszczególnymi pracami audiowizualnymi, posortowanymi według lokacji w Barcelonie:
www.soundreaming.org „ (tekst autorski)
Jacek Doroszenko, artysta audiowizualny. W swojej pracy artystycznej zajmuje się głównie sztuką multimedialną oraz zjawiskami dźwiękowymi. Ukończył ASP w Krakowie.
Ewa Doroszenko, doktor sztuk plastycznych, absolwentka WSP UMK w Toruniu. Jej twórczość obejmuje działania z zakresu instalacji, fotografii, sztuki internetowej, multimediów.

Urszula Kluz-Knopek / Wiosennie
20.11. – 03.01.2016
Urszula Kluz-Knopek, artystka intermedialna wykorzystująca w swoich działaniach instalację, wideo oraz fotografię. Absolwentka Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu oraz inżynier informatyki. Od kilku lat właścicielka graficznego Studia Bakłażan. Pracuje również jako mentor w projekcie Link do Przyszłości dla Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego finansowanego ze środków Microsoftu. Redaktor naczelna magazynu artystyczno-naukowego Woof Woof Arf Arf. Doktorantka na UAP. Prace Urszuli Kluz-Knopek można było obejrzeć w „Wozowni” w 2014 roku na wystawie zbiorowej Mdłości.
„(…) Badaczka mechanizmów pamięci i upamiętniania, Aleida Assmann, celnie zauważa, że nie można przypominać sobie czegoś, co jest ciągle obecne, można to jedynie wcielać. Kluz-Knopek fotograficznie wciela to, co nieustannie wokół niej obecne. Parafrazując Witkacego, powiedziałabym, że prace z serii „Wiosennie” powstały z samych bebechów artystki i z tkanki jej życia, lecz w finalnym efekcie są od owej bebechowatości wolne, ponieważ – dzięki inscenizowanej formie, onirycznej poetyce i hybrydalnej sferze naturykultury – przesuwają się na poziom intersubiektywny.” (Marta Smolińska „Naturakultura i wiosenne rytuały”)

Paweł Maciak / Przemiana materii
04.12.- 03.01.2016
Paweł Maciak, fotograf, malarz, grafik, twórca wideo, autor tekstów krytycznych, okazjonalnie muzyk. Absolwent Wydziału Grafiki i Malarstwa ASP w Łodzi, dyplom w 1996 roku.
Paweł Maciak poza udziałem w przedsięwzięciach kuratorskich, stara się także samodzielnie wyszukiwać miejsca odpowiadające klimatem jego twórczości. Za takie miejsce dla prezentacji swoich prac uznał przestrzeń wystawienniczą „Wozowni”.
Tworzony od ponad dziesięciu lat czarno-biały cykl klasycznych srebrowych makrofotografii Przemiana materii, został obecnie wzbogacony o wiele nowych prac, a jego drzeworytniczy charakter i realizacja w archaicznej już, klasycznej technologii, zdaniem artysty nabrał głębszego wyrazu w dobie zalewu nowych mediów – „w pewnym sensie surowe i naturalne wnętrze Galerii Sztuki Wozownia nadałoby tym pracom nowy wymiar oraz byłoby dla nich naturalną przestrzenią”.
„Prace Pawła Maciaka składające się na cykl „Przemiana materii” posiadają wymiar uniwersalny. Człowiek przedstawiany na nich jest jako jeden z elementów procesu, pozbawiony ram kulturowych, istnieje na nich niejako poza konkretnym miejscem i czasem. Pozbawiony właściwości kulturowych człowiek staje się bliższy innym organizmom, uchwycony w symbiozie z nimi, podlegający tym samym prawom naturalnym zawieszony zostaje poza dobrem i złem, poza moralnymi ocenami i innymi kategoriami obmyślonymi przez człowieka.” (fragment tekstu Jolanty Ciesielskiej do pierwszej wystawy z tego cyklu w Małej Galerii ZPAF-CSW, 2003).

Laboratorium sztuki 2015/ Artysta jako antropolog/ kuratorka: Maria Niemyjska
Bogna Morawska / Lewozręczność
04.12.- 03.01.2016
Artystka zainspirowana przez różne fakty i przesądy dotyczące leworęczności, podjęła naukę posługiwania się lewą ręką. Swoje postępy dokumentuje wykonując lewą ręką rysunki. Na wystawie znajdą się też ćwiczenia na lewą rękę przygotowane dla zwiedzających.
Bogna Morawska – absolwentka Wydziału Sztuk Pięknych UMK w Toruniu ­ dyplomw pracowni litografii. Słuchaczka Policealnej Szkoły Projektowania i Konfekcjonowania Ubioru w Toruniu. Artystka multimedialna, działa w wielu obszarach sztuki: litografia, performance, instalacja, malarstwo. Zajmuje się również projektowaniem graficznym, współpracuje z projektantką mody ­Jolie su.

EDUKACJA / Wykłady / Spotkania autorskie / Inne imprezy.

ARCHITEKTURA W WOZOWNI / projekt autorski: Teresa Dudzińska
Grzegorz Piątek / Modernizowanie modernizmu
wykład 12.10. (poniedziałek), godz. 17
„Jeszcze niedawno architektura powojennego modernizmu wydawała się zbyt nowa oraz zbyt mocno związana z PRL, by zasługiwać na ochronę. Jednak spotyka się ona z coraz większym zainteresowaniem historyków architektury i obrońców zabytków, rzadziej – służb konserwatorskich. Nie ulega wątpliwości, że każda epoka – oprócz mało wartościowej masówki – pozostawia po sobie dzieła wybitne. W swojej prezentacji będę przekonywał, dlaczego warto zachować dziedzictwo powojennego modernizmu, jakie kryteria przyjąć, by wybrać to, co naprawdę zasługuje na ochronę, jak radzić sobie z koniecznością przystosowania starych budynków do nowych czasów.” ( Grzegorz Piątek)
Grzegorz Piątek (ur. 1980) – krytyk architektury i kurator, współtwórca Fundacji Centrum Architektury, badacz architektury XX i XXI wieku, obecnie kończy pracę nad biografią prezydenta Warszawy – Stefana Starzyńskiego.

„PROJEKT DLA …” / autorka cyklu Kamila Krzanik-Dworanowska
Paweł Grobelny/ Instalacje projektowe w przestrzeni publicznej
29.10. (czwartek), godz. 18
Wykład poświęcony będzie przede wszystkim instalacjom projektowym w przestrzeni publicznej, które są realizacjami zbliżonymi do instalacji artystycznych, ale zakładają w sobie także działanie czysto użytkowe. Najważniejszą ich zaletą jest właśnie łączenie charakteru instalacyjnego z aspektem użytkowym, dzięki czemu mogą służyć lokalnym społecznościom, w których powstają.
Zaprezentowane zostaną m.in. projekty dla francuskiego miasta Mont de Marsan i Paryża, ogrodu Albertine w Brukseli, ogrodu Zhongshan w Szanghaju, projekty dla przestrzeni publicznej Poznania i Warszawy, a także kino plenerowe, które zostało zaprojektowane i zrealizowane dla belgijskiego Centrum Sztuki Współczesnej CCStromebeek.
Paweł Grobelny (ur. 1979) projektant i kurator wystaw, wykładowca ASP w Warszawie i School of Form w Poznaniu. Studiował na ASP w Poznaniu, Lyonie i Paryżu. Był stypendystą Rządu Francuskiego w Paryżu, programu Casa de Velazquez – Academie de France w Madrycie oraz programu Residency Unlimited w Nowym Jorku. W roku 2009 wybrany został w Brukseli do prestiżowego grona „100 Young Creative Talents” w ramach Roku Kreatywności i Innowacji Unii Europejskiej. Współpracuje z kwartalnikiem projektowym 2+3D.

 

Agata Szydłowska
„Zmienianie przez projektowanie: od politycznych memów po wizualizacje danych”
16 listopada 2015 (poniedziałek), godz. 18
Projektowanie graficzne służy nie tylko sprzedaży produktów, lecz także przekazywaniu idei, namawianiu do działania, tłumaczeniu i popularyzacji wiedzy. Społecznie zaangażowany design kojarzy się przede wszystkim z plakatem. Tymczasem istnieje coraz więcej obszarów i mediów, w których talent i umiejętności projektanta grafiki służą realnej zmianie: od internetowych memów po wizualizacje danych. W każdym jednak wypadku zaangażowanie się w kampanię wymaga świadomości dylematów etycznych, które pojawiają się wtedy, kiedy mówimy o trudnych tematach do szerokiego grona odbiorców.
Agata Szydłowska – historyczka i kuratorka designu oraz autorka publikacji na temat projektowania graficznego. Pracuje w Katedrze Historii i Teorii Designu na Wydziale Wzornictwa warszawskiej ASP.

Piotr Mikołajczak
„Nowy produkt!..a co z tym starszym?”
26 listopada 2015 (czwartek), godz. 18
Nasycenie świata produktami osiąga chyba najwyższe wyniki w dziejach człowieka. Zewsząd otaczają nas nowe i coraz nowsze przedmioty. Kuszą swoimi funkcjami, rewelacyjnymi właściwościami, wyglądem. Każdy z nas ulega ich urokowi, bo te pokusy przygotowane są przez specjalistów znających ludzką naturę. W tym kontekście projektanci często zastanawiają się, jak uniknąć oczywistego „wciskania kitu”. Wykład będzie próbą refleksji, nad rolą design w kreowaniu nowych potrzeb i próbą odpowiedzi na pytanie jak obecnie wygląda cykl życia produktu i czy projektanci mają jeszcze na niego wpływ?
Piotr Mikołajczak – Prodziekan Wydziału Architektury i Wzornictwa ASP w Gdańsku. Od ukończenia studiów czynny zawodowo projektant wzornictwa, autor kilkudziesięciu wdrożonych projektów z zakresu wzornictwa oraz wystawiennictwa. Stały współpracownik i felietonista kwartalnika projektowego 2+3D. Interesuje się istnieniem rzeczy wśród ludzi oraz prowincjonalnymi podróżami.

Hubert Bilewicz
10 grudnia 2015 (czwartek), godz. 18
We współczesnym projektowaniu uchwycić można świadome nawiązania do wczesnych dziejów designu sięgających drugiej połowy 18. i 19. wieku. Cytaty, parafrazy, trawestacje czy pastisze oraz reprodukcje obiektów projektowanych u zarania nowoczesności, wpisują się w ponowoczesne strategie artystyczne, jak również w aktualne pluralistyczne trendy projektowe.
Hubert Bilewicz – historyk sztuki, nauczyciel akademicki. Pracuje w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego oraz wykłada w łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych. Zajmuje się historią sztuki nowoczesnej, historią architektury i designu oraz gender studies. Jest autorem kilkudziesięciu artykułów naukowych, redaktorem książki o architekcie Włodzimierzu Padlewskim oraz współautorem podręcznika sztuki dla gimnazjum.

 

Spotkanie z Kasią Kosmos i otwarcie wystawy „Vidokówki Toruń”
1 grudnia (wtorek), godz. 18
Spotkanie i wystawa podsumowujące projekt „Vidokówki Toruń”, zrealizowanego w ramach Stypendium Miasta Torunia w dziedzinie kultury. Vidokówki poczęły się w folderze ze zdjęciami miejsc i sytuacji, dokumentującymi miasto z perspektywy dosyć świeżego lecz krytycznego mieszkańca. Nabrzmiały katalog estetycznych irytacji, których artystka doświadcza każdego dnia w końcu wybuchł w formie anty-estetycznych, pokwaszonych, „szpetnych” kolaży. Zobaczyć można na nich gotyk płonący, tatara wołowego i reklamówkę Bossa, lokalny kibolski sklep, witryny lumpeksów i wyborcze plakaty. Toruń to nie tylko nocna, jajecznicowa panorama nad Wisłą i rzeźba osła, to również festiwal różowych śpiochów na bydgoskim i japońsko-gagarinowy minimalizm.
Przyjdź i odbierz swój pakiet pocztówek z rąk samej Kasi Kosmos!

AFRYKA: SZTUKA SPOŁECZNIE ZAANGAŻOWANA
wrzesień – grudzień 2015
projekt: Małgorzata Baka-Theis
Projekt realizowany w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego “Aktywność obywatelska””
Projekt jest cyklem spotkań i warsztatów mających na celu zapoznanie społeczności lokalnej
z współczesnymi zjawiskami w sztuce afrykańskiej, dotyczącymi problemów kolonializmu, dyskryminacji rasowej, konsumpcjonizmu i równości płciowej. Poprzez twórcze działania, warsztaty i prelekcje podjęta zostanie próba przełamania stereotypów, które utrwaliły wyobrażenia o Afryce jako o monolicie kulturowym i źródle sztuki prymitywnej.
Autorski projekt Małgorzaty Baka-Theis, historyczki sztuki i muzeolożki z UMK, skierowany jest do młodzieży ponadgimnazjalnej, studentów, osób dorosłych, nauczycieli i seniorów. Realizowany będzie w kilku blokach tematycznych, dostosowanych pod względem formy do różnych grup wiekowych, w okresie od września do grudnia. W Wozowni odbywać się będą warsztaty dla młodzieży ponadgimnazjalnej. Na warsztaty obowiązują zapisy. Szczegóły: strona www.sztukaafryki.umk.pl, zapisy sztukaafryki@gmail.com, tel. 695 297 142.
W ramach projektu przewidziane są spotkania ze specjalistami w dziedzinie afrykanistyki, które odbywać się będą od września w Galerii Sztuki Wozownia.
20.10. (wtorek) – Sztuka w świecie podziałów I – feminizm i artystki afrykańskie z udziałem Magdy Kołby. Spotkanie poświęcone będzie problemowi feminizmu w Afryce Subsaharyjskiej i temu w jaki sposób artystki dają wyraz problemowi statusu kobiet w afrykańskim społeczeństwie w sztuce współczesnej.
8.12. (wtorek) – Sztuka w świecie podziałów II – Mit tęczowego społeczeństwa (RPA) z udziałem dr hab. Anety Pawłowskiej (Katedra Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego).
Drugie spotkanie w ramach Projektu “Afryka | Sztuka społecznie zaangażowana” dotyczyć będzie współczesnej sztuki z wieloetnicznego społeczeństwa w Republice Południowej Afryki, nazwanego przez Nelsona Mandelę “Tęczowym Narodem”, problemu rasizmu, podziałów społecznych, postkolonialnej i postaparthaidowskiej historii.

SZTUKA PROSTOTY SZUKA / warsztaty artystyczne dla dzieci i młodzieży
autorka projektu i jego programu: Kamila Krzanik-Dworanowska
Zajęcia odbywają się w przestrzeni Galerii Sztuki Wozownia i swoją treścią nawiązują do aktualnych wystaw. Spotkania dzielą się na dwie części – teoretyczną oraz praktyczną (warsztatową). Aktualnych informacji o planowanych warsztatach można szukać na stronie: www.wozownia.pl/wydarzenia/inne

21. 10.(środa), godz. 13.30 – Grafika w kolorze
Grafika, jedna z głównych – obok malarstwa i rzeźby – dziedzin sztuk plastycznych, obejmuje m.in. techniki pozwalające na powielanie kolorowego rysunku. W trakcie warsztatów uczestnicy dowiedzą się jak tworzy się grafikę. Praca przy wykonywaniu odbitek będzie pretekstem do wprowadzenia pojęć związanych z tradycyjnymi technikami graficznymi i rozmowy o kolorze w grafice.

18. 11. (środa), godz. 13.00 – Metafory i analogie
Listopadowe zajęcia powiązane będą z wystawą „Dendra” Moniki Mausolf. Artystka łączy w swych cyklach fantazję, metaforę i realistyczny szczegół. Jej twórczość, balansująca na granicy jawy i snu, wykorzystująca bogactwo wyobraźni, skłania do nowych sposobów percepcji. Warsztaty mają pomóc młodzieży w odbiorze sztuki współczesnej – pokażą z jak różnych rzeczywistości można zbudować obraz i jak różne mogą być inspiracje.

15. 12. (wtorek), godz. 14 – Poszukiwanie natury (sztuki)
W grudniu, w nawiązaniu do czarno-białego cyklu makrofotografii „Przemiana materii” Pawła Maciaka, dzieci zabawią się w poszukiwaczy i obserwatorów natury. Jednocześnie zapoznają się ze jednym z sposobów tworzenia sztuki – z przypadkiem. Tworząc własne obrazy spróbują wykorzystać rozlane na papierze farby. Niedookreślone plamy graficzne będą musiały przekształcić, za pomocą prostych środków plastycznych, w formy znane z natury.
Zajęcia warsztatowe dla dzieci i młodzieży – po wcześniejszym uzgodnieniu telefonicznym (kontakt: Kamila Krzanik-Dworanowska, Kazimierz Napiórkowski)

W październiku zostanie ogłoszony konkurs ogólnopolskiej imprezy 10.Triennale Małych Form Malarskich /Toruń 2016 (kurator: Teresa Dudzińska) – regulamin i karta zgłoszenia będą możliwe do pobrania także na stronie internetowej „Wozowni”.

 

 

 

 

 

 

 

 

wróć