PROGRAM NA IV KWARTAŁ 2017

 

GALERIA SZTUKI WOZOWNIA W TORUNIU | PROGRAM NA IV KWARTAŁ 2017

 

WYSTAWY

PERSONA 2017: Kazumasa Nagai

kuratorka: Anna Grabowska-Konwent

do 05.11.2017

Wystawy pod wspólną nazwą PERSONA są organizowane przez toruńską Wozownię od 2000 roku we współpracy z Galerią Plakatu i Design u Muzeum Narodowego w Poznaniu. Prezentują wybitne osobowości światowej sztuki plakatu, których działalność wywarła duży wpływ na kształt dzisiejszego projektowania. Do tegorocznej edycji PERSONY został zaproszony światowej sławy klasyk japońskiego designu Kazumasa Nagai. Na wystawie zaprezentowano około 100 oryginalnych plakatów jego autorstwa, drukowanych w większości techniką sitodruku; są to zarówno prace z połowy lat 60. XX wieku, jak i najnowsze plakaty z ostatnich lat.

 

Beata Ewa Białecka: Akupiktury

do 05.11.2017

W Galerii Wozownia pokazywany jest zestaw prac olejnych na płótnie z lat 2012–2017. Beata Ewa Białecka w całym swoim dorobku kreuje wizerunek kobiety w nieustannym dialogu zarówno z tradycyjną ikonografią chrześcijańską, jak i z ikonosferą kultury popularnej czy światem reklamy. W większości prac autorka rozszerza malarstwo o element haftu. Krosno malarskie zamienia na krosno hafciarskie. Stąd tytuł wystawy „Akupiktury” – czyli obrazy dosłownie przekłute igłą.

 

Dominika Krechowicz: Błękit Szadółek

do 05.11.2017

„Wysypisko w Szadółkach to gigantyczna hałda. Co pewien czas przyjeżdżają ciężarówki i dodają kolejne tony śmieci. W powietrzu unoszą się tumany kurzu. (…) Wielka hałda złożona z odpadów wygląda jak instalacja. Jest formą o określonych  wymiarach i kształcie. Wysypisko zawiera wszystko to, co jest interesujące dla malarza: wyrafinowaną mieszaninę szarości podkreśloną mocnymi akcentami błękitu. Dominujący błękit worków na śmieci spełnia funkcję podobną do niebieskiego paska Edwarda Krasińskiego albo  ultramaryny używanej przez Yves’a Kleina”. (Dominika Krechowicz)

 

 

Olga Kisseleva: A Place in the Sun / Najlepsze miejsce pod słońcem: Doświadczenie dynamicznego mapowania

17.11.2017 – 7.01.2018

otwarcie wystawy: 17.11 (piątek), godz. 18.00 / wstęp wolny

 

Mobilność we współczesnym świecie można uznać z pewnością za jeden z fenomenów, które stymulują zarówno rozwój nowych technologii transportu, jak i komunikacji. Jednocześnie społeczeństwa stykają się z problemem kryzysu migracyjnego. Biorąc pod uwagę wiele różnych czynników dochodzimy do wniosku, że pojęcie dystansu w dzisiejszym świecie paradoksalnie nie wynika wyłącznie z długości mierzonej w kilometrach.

Projekt badawczy „Chronography” ma za zadanie kreowanie nowych wizualnych strategii, opierając się przede wszystkim na nieeuklidesowej reprezentacji przestrzeni, by pokazać, jak zmienia się jej obraz pod wpływem technologii, ekonomii czy rozgrywek geopolitycznych. Mapy będące rezultatem projektu są wyrazem refleksji wobec tych zmian. Pokazują, że każda podróż ma udział w tworzeniu modelu świata; każda z nich może przekształcić obraz świata odwołując się (nawiązując) do społeczno-politycznego portretu jego eksploratora.

Wystawa A Place in the Sun w poetycki sposób odwołuje do rozgrywek geopolitycznych oraz ekonomicznych na arenie międzynarodowej. Cytat „domagać się miejsca pod słońcem” pochodzi z przemówienia wygłoszonego w dniu 6 grudnia 1897 roku przez ministra spraw zagranicznych rządu niemieckiego, Bernarda von Bülowa. Powiedział on: „Niemcy nie chcą naturalnie przesuwać nikogo w cień, ale im również należy się jakieś miejsce pod słońcem”. Słowa te w dzisiejszym świecie mogą nabierać różnych znaczeń. Mogą dotyczyć zarówno agresywnej polityki ekonomicznej, jak też subiektywnych definicji konceptu „miejsca pod słońcem”, np. „indywidualnej chęci odniesienia sukcesu”. Ideą wystawy jest otwarcie się, podobnie jak idea mappingu, na różne zagadnienia współczesnego świata, obserwowane z różnych perspektyw.

W rezultacie, aby stworzyć doświadczenie dynamicznego mapowania, zdecydowano się pokazać na różne sposoby (projekty), że idea miejsca pod słońcem może doprowadzić do dyskusji w różnych regionach świata. Motywy te zostaną przedstawione na wystawie głównie poprzez fotografie i prace wideo.

 

Olga Kisseleva – artystka, badaczka, dyrektorka Uniwersytetu Laboratorium Art&Science Paris Pantheon-Sorbonne

 

 

„Czarna dziura” – wystawa zbiorowa

artyści: Konrad Juściński, Katarzyna Klich, Anna Róża Kołacka, Marek Kucharski, Ewa Kulesza, Kasper Lecnim, Iwona Ogrodzka, Agnieszka Mastalerz, Martyna Pająk, Natalia Pakuła, Aga Piotrowska, Zuzanna Rokita, Marta Stachowska, Paweł Stasiewicz, Maja Staśko, Natalia Wiśniewska, Ewa Żuchnik

kuratorki: Urszula Kluz-Knopek, Marta Ostajewska

17.11.2017 – 7.01.2018

otwarcie wystawy: 17.11.2017 (piątek), godz. 18.00 / wstęp wolny

 

Na wystawie prezentowane są prace osiemnastu artystów, inspirowane zagadnieniem czarnej dziury. Jak piszą kuratorki projektu – Urszula Kluz-Knopek i Marta Ostajewska: „Czarna dziura to czysta transcendencja, czasoprzestrzeń, której nic, nawet światło, nie może opuścić. Rodzi się w miejscu umierających gwiazd, pochłania materię, a zderzając się z innymi czarnymi dziurami osiąga wielkość milionów mas Słońca. Nie można się z niej wydostać, wyznacza granicę bez powrotu. Znajduje się wewnątrz własnego horyzontu zdarzeń, wszelkie wyimaginowane próby ucieczki prowadzą donikąd. W jej wnętrzu czas spowalnia, na zewnątrz – całkiem znika. Jest pełna niewyjaśnionych osobliwości, w niej kończy się czas, a grawitacja wzrasta do poziomu nieskończoności. Czarna dziura wciąga, kurczy się, rozpręża, fascynuje, przyciąga, pochłania. Niektórzy widzą w niej tunel do innego wszechświata, inni korek w wannie pełnej galaktyk, czarny kleks, nieskończoną kałużę, aksamitną plamę niepamięci. Czarna dziura to zagadka, w której kręcimy się jak w wirze… Osiemnastu artystów wpadło do czarnej dziury, gdzie wpół spalone konary splotły się z amorficznymi, błyszczącymi kawałkami pulsującej materii. Grawitacja zwolniła, nawarstwiając totemiczne kształty. W pulsujący wir, jak w żywołowną pułapkę, wpadły małe ssaki, szczątkowe rekonstrukcje zbrodni, astrofizyka spotkała się z religią, kwadrat, obrócony nieskończoną ilość razy, przemienił się w koło. Rzeczywistość wcisnęła się w pętlę zawieszoną na punktach sprzeczności, gdzie odległości są tylko pozorne. Is there any hope?”.

Na wystawie prezentowana jest selekcja prac artystów, które pojawiły się w tematycznym magazynie „Woof Woof Arf Arf” (2016) wydawanym przez Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, częściowo finansowanym ze środków Samorządu Doktorantów Środowiskowych Studiów Doktoranckich na ASP im. Jana Matejki w Krakowie.

 

 

Marta Szulc: Formy przejściowe

17.11.2017 – 7.01.2018

otwarcie wystawy: 17.11 (piątek), godz. 18.00 / wstęp wolny

 

„Formy przejściowe to termin oznaczający formy organizmów łączących cechy dwóch grup systematycznych, ich istnienie zakładał Charles Darwin w swoim dziele O powstawaniu gatunków. To odniesienie do ewolucji nie jest przypadkowe – moje zainteresowanie miedziorytem opiera się na ciągłych próbach zdefiniowania go na nowo. Miedzioryt zanika jak nieprzystosowany do nowych warunków gatunek. W mojej pracy chciałam przeprowadzić łagodną ewolucję, updatować go na współczesny język sztuki. Każda kolejna praca to przesunięcie granicy – na wystawie Przedmioty (Warszawa, Galeria XX1, 2005) odbitki umieściłam w pudełkach, można je było obejrzeć zaglądając przez mały otwór wycięty w ściance. W Cesarskich narzędziach (Warszawa, Galeria Foksal, 2009) prace zostały zdjęte ze ścian i położone na stołach jak chirurgiczne narzędzia, które przedstawiały. W Formach przejściowych odbitka straciła swoje pierwotne znaczenie, miedzioryt i współczesna technologia stały się „formami rodzicielskimi”, bazą na której próbowałam stworzyć nowoczesny obiekt.

Głównym elementem Form przejściowych jest matryca graficzna, która stała się samodzielnym tworem, a o jej graficznym pochodzeniu przypomina odbitka pracy. Druk odbitki, nakład, powtarzalność dzieła stały się zanikającym elementem, który nie jest, w przeciwieństwie do tradycyjnej grafiki, głównym celem mojego działania. (…) Abstrakcyjne wzory obwodów drukowanych, materialność płytki, materiał miały ułatwić moją ewolucję, jednak próba osadzenia miedziorytu we współczesności udała się połowicznie. I chociaż płytki matryc zostały pozbawione swojej pierwotnej funkcji, to technika – ich ręczne wykonanie – nadały im piętno przeszłości. Te futurystyczne prace są zawieszone w czasie. Powstały dziwne artefakty, fragmenty zapomnianej cywilizacji, które wyglądają jakby mogły pasować do współczesnych maszyn”. (Marta Szulc)

Marta Szulc – urodzona w 1980 roku w Płocku, mieszka i pracuje w Brwinowie pod Warszawą. Absolwentka Wydziału Grafiki Europejskiej Akademii Sztuk w Warszawie. Charakterystyczna dla jej twórczości jest symbioza tradycyjnych mediów (miedzioryt, akwarela) oraz technologii, która powoli przejmuje rolę natury i coraz częściej staje się tematem prac. Prace artystki były prezentowane w ramach wystaw indywidualnych, m.in. w Galerii Foksal (Warszawa) oraz zbiorowych, m.in. w Galerii Białej (Lublin), CSW Łaźnia (Gdańsk), Bałtyckiej Galerii Sztuki (Ustka), BWA (Wrocław).

 

 

EDUKACJA / Wykłady / Spotkania autorskie / Inne wydarzenia.

 

ARCHITEKTURA W WOZOWNI / cykl wykładów i spotkań pozwalających szerzej spojrzeć na problemy współczesnej architektury i jej najciekawszych twórców.

 

PROJEKT DLA… / cykl wykładów o współczesnym dizajnie. W 2017 roku wszystkie spotkania poświęcone są zagadnieniu książki jako formy artystycznej.

 

Aktualnych informacji o planowanych wykładach można szukać na stronie: www.wozownia.pl/wydarzenia

 

 

SZTUKA PROSTOTY SZUKA / warsztaty artystyczne dla dzieci i młodzieży

 

Grupy zorganizowane zapraszamy do udziału w warsztatach z cyklu ”Sztuka prostoty szuka”. Wszystkie zajęcia odbywają się w przestrzeni galerii Wozownia i swoją tematyką nawiązują do aktualnych wystaw. Warsztaty skierowane są do różnych grup wiekowych, a podczas zajęć ich uczestnicy będą mogli doświadczyć całego bogactwa środków wyrazu, które można zaangażować do tworzenia współczesnej sztuki.

Prosimy o wcześniejsze zgłoszenie chęci udziału w zajęciach pod numer telefonu 56/ 622 63 39 (kontakt: Natalia Cieślak, Kazimierz Napiórkowski). Liczba miejsc jest ograniczona! Wstęp na podstawie biletu do galerii – ulgowy 3 zł, grupowy 15 zł.

Cykl ”Sztuka prostoty szuka” zrealizowano we współpracy z Gminą Miasta Toruń.

Aktualnych informacji o planowanych warsztatach można szukać na stronie: www.wozownia.pl/wydarzenia/warsztaty

 

 

OPROWADZANIA PO AKTUALNYCH WYSTAWACH:

29.10 (niedziela), godz. 12.00 / wstęp wolny

26.11 (niedziela), godz. 12.00 /wstęp wolny

 

Inne imprezy w Wozowni:

 

12 – 29.10.

 „Niezła sztuka!” – akcja miesięcznika „Zwierciadło”

Wstęp wolny na wystawy dla posiadaczy kuponu z listopadowego numeru miesięcznika „Zwierciadło”. Uczestników akcji zapraszamy także na bezpłatne oprowadzanie: 29.10.2017 (niedziela) o godz. 12.00.

 

13 – 15.10.

Toruń za pół ceny w Wozowni

W ramach kolejnej edycji akcji „Toruń za pół ceny” galeria Wozownia zaprasza do bezpłatnego zwiedzania aktualnych wystaw.

Share
wróć