PROGRAM NA MAJ–CZERWIEC 2019

/ WYSTAWY

 

do 05.05.2019

Maciej Andrzejczak & Dawid Marszewski: „Półśrodki”

Paweł Franciszek Jaskuła: „א0 /alef zero/”

 

wernisaż: 10.05.2019 (piątek) / 18.00 / wstęp wolny

wystawy czynne do 16.06.2019

georgia Krawiec & Marek Noniewicz: „Anomalia Naturalia”

georgia Krawiec i Marek Noniewicz pracują ze starymi technikami fotograficznymi. Geneza ich wspólnej wystawy wiąże się ze spotkaniem, do jakiego doszło wiele lat wcześniej. „Kiedy się poznaliśmy, wspólną płaszczyzną naszych działań była m.in. fotografia otworkowa. Zauważyłem, że mamy podobne podejście do medium, fascynuje nas nie tyle sama technika, ile próby odnajdywania współczesnych kontekstów. Teraz ze zdumieniem odkrywamy, że pracując z dala od siebie, podejmowaliśmy podobne wyzwania” – podkreśla Marek Noniewicz.

Zarówno Noniewicz, jak i Krawiec podchodzią do fotografii eksperymentalnie. Proces tworzenia obrazów ma dla obojga centralne znaczenie i jest równie ważny (a być może nawet ważniejszy), co ostateczne efekty. Poświęcanie tworzeniu dużej ilości czasu również jest ich cechą wspólną. Taki sposób pracy wielu ludziom może się wydawać staroświecki, jednak odrzucając współczesne sposoby tworzenia fotografii, oboje artyści starają się robić zdjęcia, które odpowiadają naszym czasom. 

 

Emilia Kina & Filip Rybkowski: „Miraż Travel”

kuratorka: Natalia Cieślak

Wspólna wystawa Emilii Kiny i Filipa Rybkowskiego pt. „Miraż Travel” to projekt o poszukiwaniu sensów, a pretekstów do namysłu nad tym problemem dostarcza wędrówka, w jaką zabierają nas artyści wraz z wyimaginowanym, tytułowym biurem podróży. Przemierzając ekspozycję, dryfujemy przez przestrzeń, w której punkty przystankowe wyznacza lokalizacja poszczególnych prac. Artyści nawiązują w swoich realizacjach do historii sztuki, ale także praktyk konsumpcyjnych czy formuł reklamowych; aluzyjnie odnoszą się też do rytuałów, jakie zwykle towarzyszą wojażom, oraz prób zatrzymania śladów tych doświadczeń już po powrocie do codzienności. W czasie tej peregrynacji napotykamy na fenomeny, które dają się w pewnej mierze odnieść do tego, z czym mieliśmy okazję się już zetknąć, ale funkcjonują one w kompletnie innym wymiarze.

Przewijający się na wystawie motyw obrazu niewyraźnego – nieostrego, rozlewającego się, częściowo zasłoniętego, a w końcu ocierającego się o złudzenie i fatamorganę – jest figurą, dzięki której artyści zadają pytanie: czy rzeczy są takimi, jakie są, czy takimi, jakimi nam się wydają? Czy to, co widzimy i jak widzimy, warunkowane jest samo przez się, a może w większej mierze zależy od sensów, których źródła tkwią gdzieś zupełnie indziej? Grząska materia, w jaką wkraczamy, utwierdza nas tylko w przekonaniu, że znaczenie to przelotny miraż…

  

Próbuję poruszyć wolną ręką

artystki i artyści: Martyna Kielesińska, Liliana Piskorska, Klaudia Prabucka, Zuzanna Sosnowska, Iga Świeściak, Wojciech Tlałka, Weronika Wysocka

kuratorka: Natalia Cieślak

W książce Kultura w płynnej nowoczesności Zygmunt Bauman stawia tezę, że współczesny człowiek, funkcjonujący w „świecie uspołecznionym”, ma dwa podstawowe pragnienia. Są to „tęsknota za tym, by się bezpiecznie w grupie/zbiorowisku zadomowić, i pragnienie wyodrębnienia z masy, odindywidualizowania się i nabrania oryginalności; marzenie o przynależności i marzenie o samostanowieniu; potrzeba społecznego oparcia i żądza autonomii”. W ostatecznym rachunku owe skrajne wartości „sprowadzają się do starcia się potrzeby trzymania się za ręce, wynikłej z pragnienia bezpieczeństwa, oraz potrzeby oswobodzenia rąk, wynikłej z tęsknoty do wolności”.

To rozdarcie, a właściwie jego konsekwencje, które są wypadkową dokonywanych przez nas wyborów i przyjmowanych postaw, stały się kluczem projektu Próbuję poruszyć wolną ręką. Stanowi on refleksję nad dążeniem do autonomii i uleganiem presji, działaniem i biernością, a co za tym idzie – odpowiedzialnością za podejmowane kroki i konsekwencjami przyjęcia postawy pionka w czyichś rękach. Bo brak decyzji to też decyzja… To jednak przede wszystkim próba zastanowienia się nad tym, jak – w różnych warunkach i kontekstach – nasza wola kształtuje nas samych, nasz stosunek do otoczenia i relacje, w jakie wchodzimy.

 

wernisaż: 28.06.2019 (piątek) / 18.00 / wstęp wolny

wystawy czynne do 25.08.2019

wystawy Jacqueline Livingstone, Waldemara Zdrojewskiego oraz Adriana Kolerskiego – więcej informacji na www.wozownia.pl

 

 

/ WYDARZENIA:

 

Majówka z kulturą i sztuką

01–31.05.2019

W ramach akcji „Majówki z kulturą i sztuką” przez cały miesiąc zapraszamy osoby niepełnosprawne i ich opiekunów do bezpłatnego zwiedzania wystaw Wozowni.

 

Noc Muzeów w Wozowni

18.05.2019 / 15.30–22.30 / wstęp wolny

 

Szczegółowy program:

 

  • Co to foto?! – warsztaty rodzinne / 30–17.00 / zajęcia bezpłatne, obowiązują zapisy: info@wozownia.pl lub tel. 56 622 63 39 (Natalia Cieślak)

Poznając bardzo proste, tradycyjne techniki fotograficzne można nie tylko dowiedzieć się, na czym polega proces rejestracji obrazu, ale także doskonale się przy tym bawić! W czasie warsztatów dowiemy się m.in. czym jest i do czego może służyć powiększalnik, poznamy przepis na magiczną kąpiel, która pozwala wywołać zaklęty na powierzchni papieru utajony obraz oraz przekonamy się, że do stworzenia aparatu fotograficznego wystarczy kilka drobiazgów i… puszka po kawie!

 

  • Soczewkowo-obrazowo – warsztaty rodzinne / 30–16.30 / zajęcia bezpłatne, obowiązują zapisy: info@wozownia.pl lub tel. 56 622 63 39 (Natalia Cieślak)

„Soczewkowo-obrazowo” to warsztaty optyczne, wykorzystujące różnego rodzaju soczewki do obserwowania świata. Uczestnicy dowiedzą się, jak biegnie światło, jak można sterować jego biegiem oraz jak tworzą się obrazy. Wyjaśnimy, w jaki sposób działa nasz narząd wzroku i jak można go oszukać.

 

  • Zwiedzanie wystaw / 30–22.30 / wstęp wolny
  • Zrób sobie Wozownię – aktywności dla dzieci z wykorzystaniem makiet budynku galerii /00–19.30 / zajęcia bezpłatne, bez zapisów, można dołączyć w dowolnym momencie
  • Oprowadzanie po wystawach / 00 / wstęp wolny

 

Lekceważone córki Alma Mater, czyli jak zostać architektką – wykład prof. Marty Leśniakowskiej

21.05.2019 / 18.00 / wstęp wolny

Prof. Marta Leśniakowska z Instytutu Sztuki PAN jest w Polsce pionierką badań nad historią kobiet-architektek, pozostających do niedawna „znaczącym przeoczeniem”. Wykład przedstawia drogę wchodzenia kobiet do architektury i ich profesjonalizację, koncentrując się zwłaszcza na modernizmie i „stuleciu kobiet” w architekturze XX wieku. Pojawienie się wówczas nowej grupy twórców: profesjonalnych architektek, oznaczało modernistyczną zmianę/dekonstrukcję tradycyjnego układu sił w kulturze, dotąd fundowanego na kanonie architektury postrzeganej jako „przestrzeń męska”. Pierwsza generacja modernistycznych architektek otwiera pytania o pozycję architektek w społecznym funkcjonowaniu zawodu architektonicznego i o to, czy wytwarzana przez nich architektura posiada jakieś cechy odrębne od architektury tworzonej przez mężczyzn.

Wykład w ramach cyklu “Architektura w Wozowni”, współfinansowanego ze środków Gminy Miasta Toruń

 

Come on Kamon! Stary, ale nowy, mały, ale wielki design Japonii – warsztaty z Chie Piskorską

27.05.2019 / 17.00–18.30 / wstęp wolny

warsztaty skierowane do dorosłych i młodzieży

obowiązują zapisy: wystawy@wozownia.pl lub tel. 56 622 63 39 (Joanna Gwiazda)

Kamon to symbol identyfikujący rodzinę lub klan w Japonii, czyli coś jak herb w Europie. Istniał już od VIII wieku, a ten tradycyjny sposób podejścia do designu zrodził później słynne piktogramy na olimpiadzie w Tokio 1964. Obserwując z wrodzoną wrażliwością i kreatywnością naturę i przedmioty w swoim otoczeniu oraz upraszczając i modyfikując ich formy, Japończycy w niesamowity sposób rozwinęli wzornictwo graficzne. Zobaczymy historię i rodzaj znaków Kamon oraz ich tradycyjne i nowoczesne zastosowanie. A w końcu wymyślimy swój własny Kamon!

 

Bogactwo w prostocie: design Japonii – wykład Chie Piskorskiej

28.05.2019 / 18.00 / wstęp wolny

 „Prostota nie czuje się gorzej niż przepych, a raczej może być dumna z własnej czułości i inteligencji skrytych w sobie. Jeżeli rozwinie się taki system wartości, możemy wzbogacić nasze życie, zużywając mało zasobów”. To słowa japońskiego grafika Ikkou Tanaki (1930–2002) tworzącego w latach 80., kiedy Japonia była na szczycie ekonomicznego rozwoju. Są antytezą dzisiejszego świata, który jest przepełniony wszelakimi możliwościami, bogactwem i który budowany jest na bazie konsumpcjonizmu. Może dlatego docierają do miejsca, w którym drzemią nasze ukryte potrzeby. Jednak takie myślenie – choć jest głęboko zakorzenione w tradycyjnej estetyce Japonii – nie zrodziło się tak od razu. Dlaczego Japończycy widzą bogactwo w prostocie, piękno w minimalizmie? Sięgniemy do ich źródeł w unikalnej tradycji i światopoglądzie w Japonii.

 Wykład w ramach cyklu “Projekt dla…”, współfinansowanego ze środków Gminy Miasta Toruń

  

 

Oprowadzanie i spotkanie z Markiem Noniewiczem na wystawie „Anomalia Naturalia”

16.06.2019 / 12.00 / wstęp wolny

Marek Noniewicz (1971) – studiował biologię na UMK w Toruniu. Równolegle rozwijał swoją pasję fotograficzną, podejmując naukę w Lidova Koncevator w Ostrawie. Wiedzę pogłębiał kontynuując naukę na ASP w Poznaniu, gdzie pełnił również funkcję technologa w Katedrze Fotografii kierowanej wówczas przez prof. Stefana Wojneckiego. Po studiach podjął pracę jako instruktor fotografii w Pałacu Młodzieży w Bydgoszczy. Od 2017 roku jest kustoszem Muzeum Fotografii w Bydgoszczy. Jako twórca pracuje w różnych mediach (wideo, performance), ale przede wszystkim w fotografii, w której często sięga do technik historycznych. Dokumentuje przestrzenie pozornej nieobecności, używając fotografii analogowej próbuje znajdować jej organiczny rodowód. Jest również wykładowcą, autorem tekstów o fotografii i kuratorem wystaw, prowadzi autorskie warsztaty z zakresu fotografii i zjawisk światłoczułych. / http://mareknoniewicz.blogspot.com

 „O nas samych” – pokaz studenckich dokumentów i małych form filmowych

04.06.2019 / 18.00 / wstęp wolny

Studenckie dokumenty i małe formy filmowe zaskakują pomysłowością i różnorodnością. Ujmująca jest też szczerość wypowiedzi. Nawet gdy forma nie zawsze dogania treść, filmy studenckie wygrywają swoją autentycznością. To nie tylko forma ćwiczeń, ale również głos pokolenia, próba opowiedzenia swojej historii, czasem manifest poglądów.

Pokaz przygotowała i poprowadzi dr Dorota Chilińska z Pracowni Multimediów na Wydziale Sztuk Pięknych UMK.

 

 

Architektura modernistyczna w miastach kresowych czasów II Rzeczypospolitej – wykład dra hab. Michała Pszczółkowskiego

11.06.2019 /18.00 / wstęp wolny

Tematem wykładu będzie modernizacja miast kresowych w czasach II Rzeczypospolitej i wizualizacja tego procesu w postaci modernistycznych form architektury. Po okresie polonizacji Kresów Wschodnich, jaki przypadł na lata 20., nastąpił okres „europeizacji” i wyrównywania różnic cywilizacyjnych, widocznych w miastach kresowych w stosunku do pozostałej części kraju. Modernizm zdominował architekturę nowych szkół, obiektów służby zdrowia, urzędów pocztowych i domów kultury. Nowoczesne formy stosowano w projektach pawilonów wystawienniczych, wznoszonych na potrzeby targów we Lwowie, Wilnie, Równem i Pińsku, oraz stacji nadawczych Polskiego Radia w Wilnie, Baranowiczach i Lwowie. Awangarda pojawiała się w budynkach poczt, ważnym źródłem rozpowszechniania nowoczesnych form w architekturze było budownictwo szkolne i wojskowe. W architekturze szkolnej i wojskowej posługiwano się projektami powtarzalnymi, co wpływało na integrację ziem wschodnich z pozostałymi regionami kraju.

Michał Pszczółkowski – doktor habilitowany nauk technicznych w zakresie architektury, adiunkt w Międzywydziałowym Instytucie Nauk o Sztuce Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Stypendysta Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, członek Stowarzyszenia Historyków Sztuki (w latach 2015–2018 Sekretarz Oddziału Toruńskiego, od 2018 Prezes Zarządu Oddziału Toruńskiego), Towarzystwa Opieki nad Zabytkami i Towarzystwa Miłośników Torunia. Autor licznych publikacji z zakresu historii architektury i ochrony zabytków. W 2017 został laureatem Nagrody im. Oskara Haleckiego w X edycji konkursu „Książka Historyczna Roku” w kategorii najlepsza książka naukowa za publikację „Kresy nowoczesne. Architektura na ziemiach wschodnich II Rzeczypospolitej 1921–1939”.

 Wykład w ramach cyklu “Architektura w Wozowni”, współfinansowanego ze środków Gminy Miasta Toruń

 

 

Oprowadzanie i spotkanie z Markiem Noniewiczem na wystawie „Anomalia Naturalia”

16.06.2019 / 12.00 / wstęp wolny

Marek Noniewicz (1971) – studiował biologię na UMK w Toruniu. Równolegle rozwijał swoją pasję fotograficzną, podejmując naukę w Lidova Koncevator w Ostrawie. Wiedzę pogłębiał kontynuując naukę na ASP w Poznaniu, gdzie pełnił również funkcję technologa w Katedrze Fotografii kierowanej wówczas przez prof. Stefana Wojneckiego. Po studiach podjął pracę jako instruktor fotografii w Pałacu Młodzieży w Bydgoszczy. Od 2017 roku jest kustoszem Muzeum Fotografii w Bydgoszczy. Jako twórca pracuje w różnych mediach (wideo, performance), ale przede wszystkim w fotografii, w której często sięga do technik historycznych. Dokumentuje przestrzenie pozornej nieobecności, używając fotografii analogowej próbuje znajdować jej organiczny rodowód. Jest również wykładowcą, autorem tekstów o fotografii i kuratorem wystaw, prowadzi autorskie warsztaty z zakresu fotografii i zjawisk światłoczułych. / http://mareknoniewicz.blogspot.com

wróć