Projektowanie dla zmysłów – wykład Agaty Kiedrowicz w ramach cyklu “Projekt dla…”

 

Projektowanie dla zmysłów – wykład Agaty Kiedrowicz w ramach cyklu “Projekt dla…”

18.05.2021 (wtorek), godz. 18.30

profil na Facebooku i kanał YouTube Galerii Sztuki Wozownia

 

Ciało to centrum naszego doświadczenia i przewodnik po materialnym świecie. Zmysły “mieszkają” w sobie nawzajem; współpracując ze sobą, dostarczają nam informacji o rzeczywistości. Współczesny kult oka zepchnął na margines inne sposoby eksploracji świata (smak, węch, słuch, dotyk). Niesłusznie – bo to holistyczna, wielozmysłowa współpraca pozwala nam widzieć i wiedzieć więcej. Design, jako interdyscyplinarna praktyka, zwraca się z powrotem ku ciału – do źródła doświadczeń, emocji i wiedzy o świecie.

Podczas wykładu opowiem o projektach, których twórcy podmiotem doznającym i przedmiotem badań uczynili ciało. Ciało, które odczuwa, nie kalkuluje. Jest źródłem przyjemności i bólu, czuje zapach, dotyk, kształt, absorbuje kolor. Jest fizjologiczną maszyną, inspiracją, medium wypowiedzi. I staje się centrum obserwacji i potężnym narzędziem badawczym.

Agata Kiedrowicz

 

Agata Kiedrowicz – kuratorka i krytyczka designu, edukatorka i wykładowczyni. Pracuje interdyscyplinarnie, na styku humanistyki, sztuki i designu. Szczególnie interesuje ją projektowanie dla zmysłów oraz design jako narzędzie eksploracji i krytyki rzeczywistości. Wykłada w Akademii Sztuki w Szczecinie, School of Form oraz Collegium da Vinci, gdzie kieruje studiami podyplomowymi z obszaru mody i nowych mediów. Prelegentka prestiżowych konferencji (“TEDx “Senses”), kuratorka wystaw, m.in “Polish Design Island”, „It feels! Design for the senses” pokazywanych w Polsce i za granicą. Współpracuje z projektantami, artystami, instytucjami kultury i sztuki. Autorka publikacji o designie, modzie i sztuce na łamach m.in. Design Alive, KUKBUK, FUTU, USTA, Monitor Magazine, Newsweek Slow, Notes na 6. Tygodni Bęc Zmiany, KMag. Zajmuje się prognozami trendów i kreatywną strategią dla marek związanych z modą i designem, m.in YES, PURO Hotels. W pracy łączy badawcze spojrzenie z narzędziami opartymi na intuicji i empatii, design thinking, pogłębionym researchem. Uważa, że dobry smak oznacza czułą i uważną postawę wobec ludzi i rzeczywistości.

 

zdjęcie – projekt: Amanda Kępińska, Akademia Sztuki w Szczecinie, fot. Tomasz Kajszczarek, www.tomwarabida.com

 

 

wróć