Roman Bromboszcz, Patryk Daszkiewicz, Daniel Koniusz, Tomasz Misiak, Marek Rogulski, Anna Szwajgier, Andrzej Wasilewski, Zorka Wollny – Rysowanie muzyki Music Drawing – Roman Bromboszcz, Patryk Daszkiewicz Daniel Koniusz ,Tomasz Misiak, Zorka Wollny, Anna Szwajgier, Marek Rogulski, Andrzej Wasilewski

kurator: Roman Bromboszcz
otwarcie 4 lipca 2014, godz. 18.00
wystawa czynna do 3 sierpnia 2014
„Muzyka jest czymś bezcielesnym, trudno uchwytnym, ulatującym wraz z chwilą. Wszelkie formy zapisu muzyki, literowe, nutowe i partytury sonorystyczne, starają się ukazać, że zakomponowane dźwięki da się przedstawić pod postacią statycznego obrazu. Od wynalezienia fonografu aż po współczesne cyfrowe studia nagrań, pojawiło się szereg urządzeń służących do tego, by można było zobaczyć dźwięk, powstrzymać jego dysseminacyjną naturę w pewnej redukcji. Chodzi tu o oscyloskopy, spektrogramy, analizatory widma dźwiękowego. Współcześnie dążenia artystów wzbogaciły te wysiłki o rozwiązania mniej ścisłe, w większym zakresie nieoczekiwane i zaskakujące, idące w stronę efektów synestezji i transkodowania. Rysowanie muzyki to zagadnienie, które tworzy jednostronną lub symetryczną relację między danymi wzrokowymi i słuchowymi. Projekt miał na celu stworzenie sytuacji komunikacyjnej między artystami, którzy zajmują się dźwiękiem i audiowizualnością. Jego efektem są obiekty i instalacje ukazujące przenikanie się rejestrów dźwiękowego i wizualnego, z uwzględnieniem możliwości przedstawiania muzyki pod postacią rysunku, grafiki, animacji lub innej techniki, cyfrowej lub analogowej.” (z zapowiedzi kuratora)
Z wystawą powiązane będą warsztaty artystyczne dla dzieci z cyklu „Sztuka prostoty szuka”, zaplanowane na środę 16 lipca.
Wystawę „Rysowanie muzyki” zrealizowano przy pomocy finansowej:


Miasto Toruń

curated by: Roman Bromboszcz
04.07 – 03.08.2014

Music is bodiless, illusive, it fades momentarily. All the forms of music notation, based on letters, notes or scores, attempt to prove that it is possible to present the sounds composed in the guise of a static image. Since the dawn of the phonograph, the typically written techniques for music transcription have become augmented with a technical apparatus for recording reality in a manner analogous to that of the daguerreotype. It was precisely at that moment when the idea of representing sound as waves had its origin. Contemporary artistic aspirations enriched these practices with less formal solutions, ones that are more surprising and unpredictable, pertaining to the effects of synesthesia and transcoding. Synesthesia involves mixing different sensual registers, whereas in transcoding certain data are being converted from one format into another or from one sensual register to another.

The exhibition encompasses different trends in the audio-sphere, the audiovisual and multimedia art. Other categories that could serve the purpose of description include: cybernetic poetry, techno-nostalgia and performance art. These explorations lack a clear consensus on the means, techniques and methods. Their intersection lies in the auditory investigations as well as in the relations between image, sound and touch. Nevertheless, each of the artists develops their own answers and perhaps it is only their attitudes that form groups via degrees of attraction.

wróć