Częstotliwości wisielec. Wokół poetyk Andrzeja Partuma

Wykład Małgorzaty Dawidek Gryglickiej

19 marca 2013, godz. 18.00 /wstęp wolny/

 Wykład dotyczył będzie języka sztuki oraz twórczości jednego z bohaterów książki „Historia Tekstu Wizualnego. Polska po 1967 roku” Andrzeja Partuma. Zmarły w 2002 roku artysta to jedna z kluczowych postaci polskiej sztuki neoawangardowej. Poeta tworzący od 1957 roku, także poeta wizualny, performer, w tym autor performansu poetyckiego, wideo, obiektów, instalacji, kompozytor (improwizator), autor apeli i manifestów, obserwator sztuki oraz autor tekstów krytycznych i teoretycznych.

 

Język wypowiedzi Partuma jest bogaty, zróżnicowany, bezkompromisowy i niełatwy do jednoznacznej charakteryzacji. Artysta dyskutował z wykwitłą na myśli Josepha Kosutha ideą samodefiniującej się sztuki i sztuki definiowanej przez artystę. To głównie na niej zbudował własny język artystyczny, niemieszczący się w żadnych znanych kategoriach artystycznych czy literackich.Był to język rozumiany zarówno jako środek przekazu samej sztuki, niestandardowychform jej prezentacji – chaotycznych, improwizowanych, często krytycznych w charakterze, zgrzytliwych fuzji mediów, jak podczas przeprowadzanych spontanicznie performansów do kamery; ale również był to język samych wypowiedzi (zarówno improwizowanych performansów, jak i spisanych manifestów i mów),  bezkompromisowy język poezji, bełkotliwy, pełen repetycji, pozbawiony ogólnie przyjętych zasad gramatyczno-składniowych, naszpikowany świadomie odnotowywanymi błędami, osobliwymi rozwiązaniami stylistycznymi i ortograficznymi.

Podczas wykładu przyjrzę się poetykom Andrzeja Partuma, jego rozumieniu języka i sposobom pracy z nim. Przybliżę postać artysty, który traktował język jako podstawowe narzędzie twórcze, które sam transformował dostosowując do potrzeb życiowych i artystycznych sytuacji.  

 

Małgorzata Dawidek Gryglicka

Wykładowi towarzyszy premierowy pokaz filmu Zygmunta Rytki dokumentującego performance Andrzeja Partuma.

 

wróć