Ivo Ledwożyw i Rafał Kołsut – Krajobraz to obsesja równie mocna jak opium

12 października 2010 roku o godzinie 18.00 w Galerii Wozownia zostanie otwarta wystawa dwóch gdańskich, młodych artystów – Iva Ledwożywa i Rafała Kołsuta. Obaj kończą w tym roku fotografię na ASP i obaj prezentują swoje impresje na temat architektury Gdańska. Zdecydowali, że prace przedstawią w formie tryptyków – kadr, kolor, kompozycja. Po trzy zdjęcia – przejrzyste, wyraźne, ostre. Żadnych metafor  – jedynie czyste formy industrialu niezbezczeszczone czczą gadaniną. Minimalistyczne fotografie całkowicie niejednoznacznego, rozbuchanego, „barokowego” polis. „Jeżeli miasto jest tekstem”, pytała Joyce Carol Oates, „jak mamy je odczytać?”. Ledwożyw i Kołsut proponują odczynie w   abstrakcyjnej formie, pełnej napięć nasycenia czystym kolorem

 

 

„Krajobraz to obsesja równie mocna jak opium”/1/.  

 

Ivo Ledwożyw pokazuje Stocznię – tę zmęczoną, zniszczoną, bez żadnej nadziei, oszukaną. Tryptyk jest całkowicie niezwykły.  Artysta w jakiś magiczny sposób wydobył piękno z niedokończonego statku, i dwóch, prawdopodobnie złożonych w ofierze demontażu, dźwigów. 

Przestrzeń ta, obciążona „nadmiarem […] przeszłości”/2/, została przedstawiona w świeżej formie. Tego intensywnego koloru, zaskakującego kadru i  przemyślanej kompozycji nie zapomina się. Taki obraz pozostaje w pamięci na zawsze. 

Drugi tryptyk Ledwożywa  przedstawia wizerunki nowoczesnej architektury mieszkalnej, kubistyczne, awangardowe rzeźby wdzierające się w przestrzeń. Agresywny oranż bezpardonowo zawłaszcza niebieski eter. Wystające, prostokątne balkony zdają się żyć w nierozerwalnej symbiozie z przejrzystym niebem. Parafrazując nieco słowa Bachtina – „przestrzeń wciągnięta jest w architekturę […] nasyca się jej energią”/3/. 

 

Rafał Kołsut  podąża drogą ekspresjonistów, staje się Nowym Dzikim fotografii. Architektura gdańska widziana jego oczami charakteryzuje się brutalną ekspresją form i agresywnym, choć dość przygnębiającym kolorytem.  Każdy obiekt fotografowany przez artystę wzbudza niepokój, jest jakby w ruchu, wzrok odbiorcy pędzi wzdłuż przekątnych. Spoglądamy w górę, mocno odchylając głowę, silnie mrużąc oczy – bo światło jest zbyt intensywne. Dostrzegamy fragmenty mostu – prawie abstrakcyjne, z uwodzicielskimi, karmazynowymi  przęsłami, srebrzysto szare „iglice” strzelające w górę czy kubiczne, brunatne kamienice. Zestawione ze sobą tworzą kompozycje, które nie dają wytchnienia. Trójmiasto takie właśnie jest:  dynamiczne, pędzące, nostalgiczne i pełne niedomówień. I ludzie, którzy tam mieszkają też tacy są… i artyści, którzy tam tworzą również …

 „Jeżeli miasto jest tekstem, jak mamy je odczytać” pyta Joyce Carol Oates/4/ –wpatrując się w gdańskie Tryptyki może znajdziemy odpowiedź. Zdaje się, że obaj artyści sugerują pewne rozwiązania. Podali nam obrazy ciekawe, w uproszczonej formie, ale uwodzicielskie, pełne napięć, leków, niepokojów i… słodyczy. 

 

Ivo Ledwożyw

ur. w roku 1977 

Zajmuje się fotografią cyfrową, analogową, przedmiotem jego działań twórczych jest industrializacja, badanie kontrastów architektonicznych między klasyką a nowoczesnością. Obecnie studiuje na ASP w Gdańsku, na kierunku Fotografia w pracowni prof. W. Jama, Fot. medialna W.Węgrzyn, Fot. komputerowa prof. C.Paszkowski

 

Rafał Kołsut 

 ur. w roku 1984

Studiuje na kierunkach Fotografia i Intermedia gdańskiej ASP. Zajmuję się fotografią srebrową i cyfrową, pracuje zarówno w studio, jaki i w plenerze. Tworzy w różnych, czasem eksperymentalnych technikach, przekazuje swoją autorską wizję rzeczywistości.Oprócz fotografii zajmuje się instalacją, realizacjami wideo oraz muzyką. Brał udział w kilku konkursach i wystawach fotograficznych, między innymi w Gdańskiej Galerii Fotografii organizowanej przez Muzeum Narodowe w Gdańsku.

1/ Krzysztof Rutkowski, Włoczęgopisanie. Paryż jako księga znaków, [fragment z Mallarmego, który znalazł się w Księgach  pasaży Waltera Benjamina], Konteksty, nr 3-4 (282-283), PAN, Warszawa 2008, s. 31

2/ ner Maria Rilke, List Rai5, 29 Października 1903, Letters to a Young Poet, New York, 2001, s. 34

3/ Michaił Bachtin, Problemy literatury i estetyki, Warszawa 1982, s. 279

4/ Joyce Carol Oates, Imaginary Cities: America, [w:] Literature and the Urban Experience: Essays on the City and Literature, New Brunswick, 1981, s. 11

wróć