Ivo Ledwożyw i Rafał Kołsut – Krajobraz to obsesja równie mocna jak opium
12 października 2010 roku o godzinie 18.00 w Galerii Wozownia zostanie otwarta wystawa dwóch gdańskich, młodych artystów – Iva Ledwożywa i Rafała Kołsuta. Obaj kończą w tym roku fotografię na ASP i obaj prezentują swoje impresje na temat architektury Gdańska. Zdecydowali, że prace przedstawią w formie tryptyków – kadr, kolor, kompozycja. Po trzy zdjęcia – przejrzyste, wyraźne, ostre. Żadnych metafor – jedynie czyste formy industrialu niezbezczeszczone czczą gadaniną. Minimalistyczne fotografie całkowicie niejednoznacznego, rozbuchanego, „barokowego” polis. „Jeżeli miasto jest tekstem”, pytała Joyce Carol Oates, „jak mamy je odczytać?”. Ledwożyw i Kołsut proponują odczynie w abstrakcyjnej formie, pełnej napięć nasycenia czystym kolorem
„Krajobraz to obsesja równie mocna jak opium”/1/.
Ivo Ledwożyw pokazuje Stocznię – tę zmęczoną, zniszczoną, bez żadnej nadziei, oszukaną. Tryptyk jest całkowicie niezwykły. Artysta w jakiś magiczny sposób wydobył piękno z niedokończonego statku, i dwóch, prawdopodobnie złożonych w ofierze demontażu, dźwigów. Przestrzeń ta, obciążona „nadmiarem […] przeszłości”/2/, została przedstawiona w świeżej formie. Tego intensywnego koloru, zaskakującego kadru i przemyślanej kompozycji nie zapomina się. Taki obraz pozostaje w pamięci na zawsze. Drugi tryptyk Ledwożywa przedstawia wizerunki nowoczesnej architektury mieszkalnej, kubistyczne, awangardowe rzeźby wdzierające się w przestrzeń. Agresywny oranż bezpardonowo zawłaszcza niebieski eter. Wystające, prostokątne balkony zdają się żyć w nierozerwalnej symbiozie z przejrzystym niebem. Parafrazując nieco słowa Bachtina – „przestrzeń wciągnięta jest w architekturę […] nasyca się jej energią”/3/.
Rafał Kołsut podąża drogą ekspresjonistów, staje się Nowym Dzikim fotografii. Architektura gdańska widziana jego oczami charakteryzuje się brutalną ekspresją form i agresywnym, choć dość przygnębiającym kolorytem. Każdy obiekt fotografowany przez artystę wzbudza niepokój, jest jakby w ruchu, wzrok odbiorcy pędzi wzdłuż przekątnych. Spoglądamy w górę, mocno odchylając głowę, silnie mrużąc oczy – bo światło jest zbyt intensywne. Dostrzegamy fragmenty mostu – prawie abstrakcyjne, z uwodzicielskimi, karmazynowymi przęsłami, srebrzysto szare „iglice” strzelające w górę czy kubiczne, brunatne kamienice. Zestawione ze sobą tworzą kompozycje, które nie dają wytchnienia. Trójmiasto takie właśnie jest: dynamiczne, pędzące, nostalgiczne i pełne niedomówień. I ludzie, którzy tam mieszkają też tacy są… i artyści, którzy tam tworzą również … „Jeżeli miasto jest tekstem, jak mamy je odczytać” pyta Joyce Carol Oates/4/ –wpatrując się w gdańskie Tryptyki może znajdziemy odpowiedź. Zdaje się, że obaj artyści sugerują pewne rozwiązania. Podali nam obrazy ciekawe, w uproszczonej formie, ale uwodzicielskie, pełne napięć, leków, niepokojów i… słodyczy.
Ivo Ledwożyw ur. w roku 1977 Zajmuje się fotografią cyfrową, analogową, przedmiotem jego działań twórczych jest industrializacja, badanie kontrastów architektonicznych między klasyką a nowoczesnością. Obecnie studiuje na ASP w Gdańsku, na kierunku Fotografia w pracowni prof. W. Jama, Fot. medialna W.Węgrzyn, Fot. komputerowa prof. C.Paszkowski
Rafał Kołsut ur. w roku 1984 Studiuje na kierunkach Fotografia i Intermedia gdańskiej ASP. Zajmuję się fotografią srebrową i cyfrową, pracuje zarówno w studio, jaki i w plenerze. Tworzy w różnych, czasem eksperymentalnych technikach, przekazuje swoją autorską wizję rzeczywistości.Oprócz fotografii zajmuje się instalacją, realizacjami wideo oraz muzyką. Brał udział w kilku konkursach i wystawach fotograficznych, między innymi w Gdańskiej Galerii Fotografii organizowanej przez Muzeum Narodowe w Gdańsku. 1/ Krzysztof Rutkowski, Włoczęgopisanie. Paryż jako księga znaków, [fragment z Mallarmego, który znalazł się w Księgach pasaży Waltera Benjamina], Konteksty, nr 3-4 (282-283), PAN, Warszawa 2008, s. 31 2/ ner Maria Rilke, List Rai5, 29 Października 1903, Letters to a Young Poet, New York, 2001, s. 34 3/ Michaił Bachtin, Problemy literatury i estetyki, Warszawa 1982, s. 279 4/ Joyce Carol Oates, Imaginary Cities: America, [w:] Literature and the Urban Experience: Essays on the City and Literature, New Brunswick, 1981, s. 11 |