LISTOPAD W WOZOWNI

 

WYSTAWY

Izabella Gustowska: “Manifesty Izy G.”

kuratorka: Marta Smolińska

04.11–11.12.2022

otwarcie wystawy: 04.11.2022 (piątek), godz. 18.00 / wstęp wolny


W ramach wernisażu performance Izabelli Gustowskiej “Ja, artystka wizualna” z udziałem Martyny Rzepeckiej i Michała Hajduczeni

Celem indywidualnej wystawy Izabelli Gustowskiej – jednej z najwybitniejszych obecnie artystek medialnych – zatytułowanej „Manifesty Izy G.”. i przygotowanej specjalnie dla Galerii Sztuki Wozownia w Toruniu, jest wskazanie w twórczości autorki takich wypowiedzi, które można uznać za manifesty czy „statementy”. Wyjątkowość tej wystawy polega zatem na tym, że Gustowska, przy współpracy kuratorskiej z Martą Smolińską, formułuje swoje wyraziste artystyczne przesłanie, prezentując programowe założenia swojej twórczości. Dotyczą one tak ważnych i aktualnych dziś zagadnień jak ekologia i pandemia oraz kwestii definiowania pojęć wolności, miłości i demokracji, a także roli kobiety w XX i XXI wieku w powiązaniu z najistotniejszymi dla artystki cytatami z literatury tych stuleci.

Wystawa, utrzymana w czerni i bieli, prezentuje trzy projekcje wideo Gustowskiej: „Miłość, wolność, demokracja”, „16 minut” oraz „Trucizna”. To prace dotykające kluczowych dla artystki kwestii takich jak postawa polityczna i tolerancja, feminizm oraz ekologia. Całości dopełnia praca audio „Ja artystka wizualna”, w której Gustowska mówi o nadziei na bunt, rodzący się cicho w domach i ogrodach. To zatem manifesty, których przesłania są dziś paląco aktualne.

Gustowska z najwyższą klasą, ale też ironią, zajmuje pozycję Tadeusza Kantora, nawiązując w „Miłości, wolności, demokracji” do jego słynnego „Panoramicznego happeningu morskiego” z 1967 roku. Ubrana w czarny frak i białą koszulę wchodzi na drabinę, by jako kobieta-artystka zająć miejsce machystowskiego twórcy i propagować przesłanie tolerancji, wolności i sztuki. W tym wypadku nie ma szczególnego znaczenia, że falami w trakcie „Panoramicznego happeningu morskiego” nie dyrygował sam reżyser-Kantor, lecz Edward Krasiński. Kantor był osobny, aspirował do rangi geniusza i demiurga, stojącego ponad innymi. Gustowska zaś – mimo że stoi wyżej niż inni uczestnicy performance – gromadzi wokół siebie kolektyw indywidualistów. Na koniec jej pozycję dyrygentki zajmuje inna osoba, podczas gdy sama artystka odpływa w głąb jeziora.

W „16 minutach” mamy natomiast narrację feministyczną złożoną z 16 cytatów z 16 książek wybranych autorek (m.in. R. Solnit, V. Woolf, E. Jelinek, O. Tokarczuk), zawsze zaczerpniętych z ich 16 strony. Efektem jest sensualny videoaudiobook, w którym unosimy się w powietrzu i na wodzie, jesteśmy w łóżku, zaglądamy pod frywolnie podwiewaną wiatrem sukienkę czy towarzyszymy samej artystce w jej dzikich podskokach, uskutecznianych w postnazistowskiej architekturze poznańskiego Zamku. Kobiety mówią o kobietach i w imieniu kobiet, a Gustowska po prostu oddaje im głos, tworząc feministyczny kolaż dla zmysłowej świadomości.

Z kolei „Trucizna” to manifest o wymiarze katastroficznym. Nasza ludzka kultura stopniowo znika w nim pod wodą, której coraz większe ilości wdzierają się w ląd w wyniku globalnego ocieplenia i ekologicznego kryzysu. Tytułowa „trucizna” to metafora i widmo, które czai się także w niepokojących dźwiękach muzyki, w pianie na rzece, w każdym aspekcie naszego życia, które nasyciliśmy zgubną cywilizacją wiecznego postępu, obsesji konsumpcji i nadprodukcji plastiku. To trzykanałowe monumentalne wideo ma charakter epopei, w ramach której Gustowska współczuje ludziom, zwierzętom, architekturze, powietrzu, wodzie i wszelkim przejawom życia na Ziemi, pytając w tle o możliwość przetrwania.

Manifesty artystyczne kojarzą się przeważnie z nadętymi i krzykliwymi wypowiedziami mężczyzn-awangardzistów z początku XX wieku. Gustowska przeformułowuje tę tradycję – nie potrzebuje bowiem przemocowej retoryki, lecz subtelnie trafia wprost do nas, współczesnych odbiorczyń/odbiorców, którzy łakną wolności, miłości, demokracji, tolerancji, wspólnotowości, równości oraz życia na planecie, której nie będziemy dalej truć.

 

WYDARZENIA:

Wernisaż wystawy “Manifesty Izy G.” i performance Izabelli Gustowskiej “Ja, artystka wizualna” z udziałem Martyny Rzepeckiej i Michała Hajduczeni

4.11.2022 (piątek), godz. 18.00

wstęp wolny

 

Święto Niepodległości – galeria nieczynna

 

Zielona rewolucja? – wykład on-line Jakuba Głaza

15.11.2022 (wtorek), godz. 18.00

Facebook i kanał YouTube Galerii Sztuki Wozownia

Betonoza – to słowo słyszał już chyba każdy. Nic dziwnego. Coraz częściej dostrzegamy zbyt małą ilość zieleni w miastach i domagamy się zmian. Skąd brać przykład? Jest w czym wybierać. Inspiracją mogą być zarówno idee i realizacje sprzed dziesięcioleci – krajowe oraz zagraniczne, jak i dzisiejsze innowacyjne sposoby zazieleniania europejskich i światowych metropolii. Przyroda przestaje być bowiem estetycznym dodatkiem do miasta, a staje się integralnym elementem planowania. Jest także jednym z głównych haseł Nowego Bauhausu.

Zobaczmy zatem, jak może wyglądać „zielona rewolucja” oparta o pomysły i realizacje dwudziestowieczne oraz współczesne. Jak powinny wyglądać systemy miejskiej zieleni? Ile warte są zielone domy, ściany lub dachy? Jak można odzyskiwać przestrzeń pod zieleń? Jak ustrzec się przed zjawiskiem green washingu, żerującym na „modzie” na zieleń?

Jakub Głaz – krytyk architektury, publicysta, animator działań przestrzennych. Z wykształcenia architekt, zajmuje się popularyzacją i krytyką architektury w prasie (obecnie „Architektura&Biznes”), radiu oraz telewizji (cykl „Księga Przestrzeni”), a także działaniami na rzecz naprawy miast, prowadzeniem wykładów, moderowaniem dyskusji o przestrzeni i architekturze. Autor i kurator wystaw architektonicznych. Współtwórca inicjatywy „Centrum Otwarte”, Festiwalu Architektury Modernistycznej „Nowy Plan” i towarzyszącego mu cyklu „Domokrążcy”. Członek Miejskiej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej w Poznaniu.

 

Polska Zobacz Więcej 2022

18–20 oraz 25–27.11.2022

W ramach ogólnopolskiej akcji Polska Zobacz Więcej – wstęp wolny do galerii.

 

Oprowadzanie po wystawie Izabelli Gustowskiej “Manifesty Izy G.”

27.11.2022 (niedziela), godz. 12.00

wstęp wolny

 

wróć