Ręka na pulsie: graficzna odpowiedź na idee społeczno-kulturowe XX i XXI wieku – wykład on-line

 

Ręka na pulsie: graficzna odpowiedź na idee społeczno-kulturowe XX i XXI wieku – wykład on-line dr Marty Anny Raczek-Karcz

12.10.2021 (wtorek), godz. 18.00

Facebook i kanał YouTube Galerii Sztuki Wozownia

 

Wykład prezentuje współczesne dzieła graficzne polskich artystek i artystów, którzy w swojej twórczości dotykają najbardziej palących problemów współczesności, tj. roli i pozycji kobiety, zjawiska antropocenu, ingerencji kultury cyfrowej w ludzką tożsamość oraz problemów wynikających z coraz szybciej cyfryzującjej się komunikacji międzyludzkiej, a także współczesnych konfliktów społecznych i politycznych.
Społeczno-kulturowa rola grafiki przedstawiona zostanie na szerszym tle historycznym sięgającym narodzin pierwszego medium masowej komunikacji, jakim był druk w wersji opracowanej przez Johannesa Gutenberga.
Bohaterami wykładu będą, oprócz twórców z przeszłości: Judyta Bernaś, Zuzanna Dyrda, Stefan Kaczmarek, Barbara Kasperczyk-Gorlak, Kamil Kocurek, Michał Krawiec, Małgorzata „Malwina” Niespodziewana, Mirosław Pawłowski, Marcin Pazera, Karol Pomykała, Deena des Rioux, Magdalena Uchman i Małgorzata ET BER Warlikowska.

 

Marta Anna Raczek-Karcz (ur. 1979) – absolwentka historii sztuki i kulturoznawstwa (filmoznawstwo/medioznawstwo) Uniwersytetu Jagiellońskiego. Doktorat w dziedzinie nauk humanistycznych (dyscyplina: nauki o sztuce) uzyskała na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Adiunkt na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Od 2007 wiceprezes, a od 2013 roku prezes Stowarzyszenia Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie. Teoretyczka i krytyczka sztuki, niezależna kuratorka współpracująca m.in. z Muzeum Narodowym w Krakowie, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie, Litografiska Museum w Tidaholm, BWA w Katowicach, Kloster Bentlage w Rheine, Instytutem Polskim w Rzymie, Galerią Container w Rome, Anaid Art Gallery w Bukareszcie i Muzeum MODEM w Debrezynie. Obszar jej badań naukowych obejmuje współczesną grafikę i projektowanie graficzne, antropologię kultury, historię filmu, teorię sztuki oraz studia kulturowe i medioznawcze. Członkini Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego i Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA. Autorka ponad 40 artykułów naukowych i ponad pięćdziesięciu tekstów katalogowych dotyczących sztuki współczesnej, filmu i nowych mediów.

 

 

 

wróć