WRZESIEŃ i PAŹDZIERNIK w Wozowni

 

Wystawy:

 

10. Międzynarodowe Triennale Grafiki „Kolor w Grafice”
10.09–31.10.2021
kurator: prof. Mirosław Pawłowski

Triennale Grafiki „Kolor w grafice” to najstarsza cykliczna impreza artystyczna galerii Wozownia – odbywa się od początku lat 80. XX w. Na przestrzeni kilku dekad jej kształt się zmieniał, jednak główny cel pozostał ten sam – wystawy mają prezentować wiodące tendencje w grafice artystycznej i stanowić platformę spotkań z twórczością artystów z Polski i ze świata, a także przestrzeń dyskusji na temat specyfiki grafiki i miejsca, jakie zajmuje ona we współczesnej sztuce.
Jubileuszowa edycja nie ma narzuconego wiodącego tematu – intencją organizatorów jest pokazanie szerokiego spektrum realizacji graficznych, w których kolor jest niezbywalnym elementem. Tegoroczna odsłona „Koloru w grafice” to przede wszystkim święto polskiej grafiki barwnej wykonanej w różnorodnych technikach, reprezentującej zróżnicowane nurty i postawy artystyczne. Zestawienie grafik mistrzów – klasyków z lat 70. i 80. XX wieku, którzy nadal mają wiele do powiedzenia – z realizacjami młodszych artystów po raz kolejny utwierdza w przekonaniu, że grafika jest zwierciadłem swego czasu, a kolor nie tylko źródłem zmysłowych i estetycznych doznań, nośnikiem informacji, czynnikiem nastrojotwórczym, ale przede wszystkim jest współtwórcą znaczeń.

 

Wydarzenia:

 

Weekend seniora z kulturą

2-3.10.2021 (sobota–niedziela)

godz. 11.00–18.00

Seniorzy będą mogli bezpłatnie zwiedzać aktualną wystawę – 10. Międzynarodowe Triennale Grafiki “Kolor w grafice”.

 

Toruń za pół ceny

8–10.10.2021 (piątek–niedziela)

godz. 11.00–18.00

Wstęp wolny na aktualną wystawę – 10. Międzynarodowe Triennale Grafiki “Kolor w grafice”.

 

Ręka na pulsie: graficzna odpowiedź na idee społeczno-kulturowe XX i XXI wieku – wykład on-line dr Marty Anny Raczek-Karcz

12.10.2021 (wtorek), godz. 18.00

Facebook i kanał YouTube Galerii Sztuki Wozownia

Wykład prezentuje współczesne dzieła graficzne polskich artystek i artystów, którzy w swojej twórczości dotykają najbardziej palących problemów współczesności, tj. roli i pozycji kobiety, zjawiska antropocenu, ingerencji kultury cyfrowej w ludzką tożsamość oraz problemów wynikających z coraz szybciej cyfryzującjej się komunikacji międzyludzkiej, a także współczesnych konfliktów społecznych i politycznych.
Społeczno-kulturowa rola grafiki przedstawiona zostanie na szerszym tle historycznym sięgającym narodzin pierwszego medium masowej komunikacji, jakim był druk w wersji opracowanej przez Johannesa Gutenberga.
Bohaterami wykładu będą, oprócz twórców z przeszłości: Judyta Bernaś, Zuzanna Dyrda, Stefan Kaczmarek, Barbara Kasperczyk-Gorlak, Kamil Kocurek, Michał Krawiec, Małgorzata „Malwina” Niespodziewana, Mirosław Pawłowski, Marcin Pazera, Karol Pomykała, Deena des Rioux, Magdalena Uchman i Małgorzata ET BER Warlikowska.

Marta Anna Raczek-Karcz (ur. 1979) – absolwentka historii sztuki i kulturoznawstwa (filmoznawstwo/medioznawstwo) Uniwersytetu Jagiellońskiego. Doktorat w dziedzinie nauk humanistycznych (dyscyplina: nauki o sztuce) uzyskała na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Adiunkt na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Od 2007 wiceprezes, a od 2013 roku prezes Stowarzyszenia Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie. Teoretyczka i krytyczka sztuki, niezależna kuratorka współpracująca m.in. z Muzeum Narodowym w Krakowie, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie, Litografiska Museum w Tidaholm, BWA w Katowicach, Kloster Bentlage w Rheine, Instytutem Polskim w Rzymie, Galerią Container w Rome, Anaid Art Gallery w Bukareszcie i Muzeum MODEM w Debrezynie. Obszar jej badań naukowych obejmuje współczesną grafikę i projektowanie graficzne, antropologię kultury, historię filmu, teorię sztuki oraz studia kulturowe i medioznawcze. Członkini Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego i Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA. Autorka ponad 40 artykułów naukowych i ponad pięćdziesięciu tekstów katalogowych dotyczących sztuki współczesnej, filmu i nowych mediów.

 

 

Różne ciała grafiki. Dlaczego artyści drukują na nietypowych materiałach? – wykład on-line dra Sebastiana Dudzika

19.10.2021 (wtorek), godz. 18.00

Facebook / YouTube Galerii Sztuki Wozownia

Wykład poświęcony będzie prezentacji nieszablonowych wyborów podłoża drukowego we współczesnej grafice artystycznej. Na wybranych przykładach z całego świata pokażę, jak zaskakujące potrafią być preferencje twórców. Spróbuję jednocześnie odpowiedzieć na zasadnicze pytanie: w jakim celu sięgają oni po tak nietypowe rozwiązania?

Zwrócenie uwagi na szeroki wybór materiałów wykorzystywanych w ostatnich czasach jako drukowe podłoże, uświadamia jak żywotną i ekspansywną formą artystycznej ekspresji jest grafika. Potrafi niczym kameleon dostosowywać się do otoczenia, jak chyba żadna inna sztuka. Ta umiejętność sprawia, że jedyną granicą jest wyobraźnia autora i jego umiejętności techniczne. Wybór nietypowego materiału może być jedynie poszukiwaniem efektownego kontekstu, może jednak być swoistym zaproszeniem od wejścia w fascynujący świat skojarzeń, symboli i ukrytych znaczeń.

W wykładzie chciałbym wskazać takie przykłady, w których artyści podjęli świadomą grę z materią podłoża, wykorzystali ją do kreowania sugestywnych sytuacji czy wzmacniania symbolicznego przekazu utrwalonego w niej obrazu.

Przywołane zostaną prace artystów, takich jak: Mônica Barki, Adriano Castro, Zuzanna Dyrda, Ann “Sole Sister” Johnson, Aleksandra Owczarek, Krystyna Piotrowska, Valeriu Schiau, Regina Silveira, Richard Woods, Kamil Zaleski.

Sebastian Dudzik

 

 

 

wróć