PROGRAM NA III KWARTAŁ 2016

 

WYSTAWY:

 

Mathilde Papapietro / Druga natura / Seconde Nature

01.07–31.07.2016

otwarcie wystawy: 01.07 (piątek), godz. 18.00 / wstęp wolny

kuratorki: Clotilde Simonis-Gorska, Lena Wicherkiewicz

 

Wystawa Druga natura / Seconde Nature podsumowuje dotychczasową twórczość Mathilde Papapietro – francuskiej artystki urodzonej w 1967 roku w Carpentras, a od 1997 roku mieszkającej w Polsce. Jej działalność koncentruje się wokół szeroko rozumianej grafiki, instalacji, obiektu i fotografii, a głównym tematem, który podejmuje jest roślina i proces jej artystycznego zapisu.

Wystawa Mathilde Papapietro ma rys retrospektywny, ale jest również szczególną przestrzenią „kontemplacji natury” – subtelną, wyrafinowaną i nowoczesną. Zaprezentuje prace graficzne i fotograficzne z najważniejszych cykli artystki: Idéogrammes (od 1991), Grandeur nature (od 2000), Portée des signes, Singnes singuliers (obydwa realizowane od 1999), Genêts (od 2005), Ogródki działkowe (w całości powstający w Polsce, od 2005), Hélianthes (od 2008) oraz najnowszy cykl Vrille. Ekspozycja ma formę instalacji in situ, przygotowanej specjalnie dla przestrzeni Wozowni. Obejmuje wybór prac z prawie wszystkich cykli oraz projekcję slajdów ze zdjęciami dokumentującymi toruńskie działki, które są rozszerzeniem projektu in progress pt. Ogródki działkowe.

Mathilde Papapietro w swoim dorobku ma liczne wystawy zbiorowe i indywidualne. W ostatnich latach brała udział w dwóch projektach organizowanych przez Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski: Muzeum bez ścian (czerwiec 2011) oraz Dlaczego wszyscy kochamy przygody? Opowieść o Janie Dziaczkowskim (październik 2012); miała także indywidualne prezentacje w warszawskiej Kordegardzie (2005), gdańskiej Łaźni (2007) i Latającej Galerii (2011). Artystka zajmuje się też działalnością edukacyjną, jest nauczycielem w liceum francuskim w Warszawie.

 

 

W stronę człowieka. W hołdzie Zofii Rydet

01.07–31.07.2016

otwarcie wystawy: 01.07 (piątek), godz. 18.00 / wstęp wolny

artyści: Maciej Herman, Agnieszka Hunicz, Piotr Kosiński, Mateusz Palka, Andrzej Różycki, Tomasz Sobieraj

kurator: Krzysztof Jurecki

 

Twórczość Zofii Rydet (1911–1997) budzi nie tylko uznanie, ale także coraz większe zainteresowanie. Zainicjował je film Nieskończoność dalekich dróg. Podsłuchana i podpatrzona Zofia Rydet (1989) w reżyserii Andrzeja Różyckiego oraz wystawa prac artystki zorganizowana w 1999 roku w Muzeum Sztuki w Łodzi. Wydarzenia te miały związek z przełomem, jaki dokonał się w fotografii dokumentalnej na początku XXI wieku. Pracami o charakterze surrealistycznych fotomontaży i kolaży, a zwłaszcza dokumentalnym stylem Zapisu socjologicznego 19781990, Rydet otworzyła przed polską fotografią nowe możliwości rozwoju. Wszyscy artyści, których prace prezentowane są na wystawie, pracują – podobnie jak Rydet – na materiale czarno-białym, który, wbrew powszechnej opinii, nie jest bardziej „ułomny” od wizji fotograficznej ukazanej w kolorze. Ekspozycja nie ma jednak na celu przedstawienia zaproszonych twórców jako kontynuatorów wieloaspektowej twórczości Rydet, ale ma obudzić dyskusję nad tym, w jaki sposób różne typy obrazowania obecne w jej zdjęciach wpłynęły na najnowszą polską fotografię.

 

 

Jerzy Hejnowicz / Paradise

05.08–28.08.2016

otwarcie wystawy: 05.08 (piątek), godz. 18.00 / wstęp wolny

 

W przypadku Jerzego Hejnowicza nieustającym impulsem tworzenia jest wsłuchiwanie się w rytm rzeczywistych zdarzeń, w nadzwyczajność zwyczajnych przypadków, w kakofonię sprzecznych informacji (doświadczanych bezpośrednio lub pośrednio – poprzez elektroniczne komunikatory), w zlewające się fabuły przeczytanych powieści, w „nadwagę” rejestrowanych obrazów, jak i w osobiste „trwanie” (bez możliwości wyboru) w rozrastającej się „kulturze płycizn”. Staje się to pretekstem do kreowania kolejnych artystycznych wypowiedzi, które odnajdują swoją tymczasową obecność wchodząc – niemal zawsze – w bezpośrednią interakcję z przestrzenią miejsca: charakterem galerii, architekturą przestrzeni otwartej.

W Wozownia Jerzy Hejnowicz zaprezentuje wieloelementową pracę – instalację Paradise. To premierowy pokaz, przygotowany specjalnie do tej przestrzeni galerii. Paradise jest utworem synkretycznym, składającym się z najnowszych obiektów, fotografii, zapisów rysunkowych, projekcji wideo, jak i kilku wcześniejszych prac. Wszystkie te z pozoru odległe wizualnie elementy orbitują wokół pojęcia „graniczności” – w konsekwencji dotyczą dyskursu o statucie, sensie i bezsensie istnienia granic (terytorialnych, mentalnych, artystycznych, światopoglądowych etc.).

Jerzy Hejnowicz (1962) jest wykładowcą, profesorem zwyczajnym Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, kierownikiem XIV Pracowni Rysunku; jednocześnie (od 2008 roku) pełni funkcję Kierownika Katedry Rysunku. Studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych (obecnie UAP) w Poznaniu w latach 1985–1990 na Wydziale Malarstwa Grafiki i Rzeźby. Dyplom w zakresie grafiki warsztatowej oraz rysunku zrealizował w pracowniach prof. Z. Lutomskiego i prof. J. Kozłowskiego. Wziął udział w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych w kraju i zagranicą, m.in: w Niemczech, Rosji, na Węgrzech, w Wielkiej Brytanii, we Włoszech, w Szwecji, Izraelu. Zrealizował także kilkadziesiąt wystaw indywidualnych. Jest artystą intermedialnym, posługuje się szeroką paletą wizualnych środków zapisów, takich jak sztuka obiektu i instalacji, grafika, fotografia, rysunek, wideo.

 

 

Magdalena Wdowicz-Wierzbowska / Tata / Po prostu męża mi brakuje

05.08–28.08.2016

otwarcie wystawy: 05.08 (piątek), godz. 18.00 / wstęp wolny

 

Tata

„O raku dowiedzieliśmy się w czerwcu, w dzień 67. urodzin Taty. Były łzy i strach, ale nie przyjęliśmy tej wiadomości jak jednoznacznego wyroku. Nikt z bliskich wcześniej tego nie doświadczył, więc nie wiedzieliśmy co, tak konkretnie, nas czeka.

Dowiedzieliśmy się niebawem: guz okazał się nieoperacyjny. Zostały dwa wyjścia – naświetlanie i chemia. Lekarze sami z siebie nie mówili o rokowaniach, a nikt z nas nie miał odwagi zapytać. Pozostało czekać, tak naprawdę nie wiadomo na co.

Zaczęłam Tatę fotografować, żeby jakoś poradzić sobie z tą sytuacją. Jeździłam do Niego prawie codziennie i urządzaliśmy sobie nasze sesje. Od pewnego momentu, na zakończenie każdego ze spotkań, robiliśmy sobie wspólne zdjęcie. Było to przypieczętowanie faktu, że jest to nasz czas, tylko nasz.

Tata umarł 20 listopada, nad ranem.

Była sobota. Mroźna, ale słoneczna”. (Magdalena Wdowicz-Wierzbowska)

Ze wstępu do książki Po prostu męża mi brakuje. Spotkania z wdowami:

„Zaczęło się od mojej mamy. Nie myślałam wtedy, że takich spotkań będzie więcej, zależało mi po prostu na tym, żeby po śmierci taty otoczyć ją większym zainteresowaniem. Wydawało mi się to naturalne i »sprawiedliwe«. Została sama, nagle bez wszystkich obowiązków osoby opiekującej się kimś chorym, miała czas.

Po paru miesiącach natknęłam się na panią Walerkę i wtedy zrozumiałam, że chcę poznać takich kobiet więcej.

Pozwalałam bohaterkom mówić i słuchałam. Robiłam zdjęcia. Nie zadawałam zbyt wielu pytań. Niektóre mówiły o mężach dużo, inne wcale.

Okazało się, że dużo ważniejsze od zdjęć są same spotkania i rozmowy.

Czasami słowa, a często cisza, były tak istotne, że czas na fotografowanie się kurczył. Ale to nie szkodzi – jestem wdzięczna wszystkim moim paniom, że zgodziły się ze mną spotkać i podzieliły się swoimi wspomnieniami, myślami, nieraz snami.

Drogie panie – bardzo Wam dziękuję. Bez Was ten projekt by nie powstał”. (Magdalena Wdowicz-Wierzbowska)

Magdalena Wdowicz-Wierzbowska (1979) – architekt i fotograf niezależny. Absolwentka Studium Fotografii ZPAF. Od 2012 r. członek ZPAF, prowadzi Pracownię Portretu w Studium Fotografii ZPAF. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2013) oraz Miasta Stołecznego Warszawy (2015). Realizuje własne projekty fotograficzne – z potrzeby serca zajmuje się portretem i dokumentem, a dla czystej przyjemności robi zdjęcia streetowe i lepi z gliny. Brała udział w kilkunastu wystawach. W 2013 r. wydała swoją pierwszą książkę fotograficzną Po prostu męża mi brakuje. Spotkania z wdowami. Miłośniczka jogi i literatury faktu. Mieszka i pracuje w Warszawie. www.wdowicz-wierzbowska.com

 

 

Laboratorium Sztuki 2016. Artysta jako podróżnik / kuratorka: Maria Niemyjska

Tobiasz Jędrak

Rozmowy z dzikami

5.08–28.08.2016

otwarcie wystawy: 05.08 (piątek), godz. 18.00 / wstęp wolny

 

Celem projektu Artysta jako podróżnik jest pokazanie różnych zależności pomiędzy podróżami artystów i ich twórczością. W szczególności chodzi o strategie twórcze, w których zjawiska napotkane w czasie podróży stanowią tworzywo samych prac.

Tobiasz Jędrak jest twórcą interdyscyplinarnym, obok fotografii, wideo i dźwięku używa tekstu i spaceru jako medium artystycznego. Jego aktywność twórcza wynika z traktowania przestrzeni miejskiej jako pracowni i miejsca permanentnego pleneru. Artysta postrzega trasę jako zbiór możliwości, rezerwuar miejsc, sytuacji, gestów i doświadczeń. Przemierzając tereny miejskie i suburbia, wkracza w miejsca porzucone i peryferyjne, gdzie łatwiej spotkać dzikie zwierzęta niż człowieka. Wystawa Rozmowy z dzikami prezentuje materiał z półrocznego prywatnego pleneru. Miał on formę krótkich pobytów i spacerów, które artysta odbywał korzystając z zaprojektowanej uprzednio trasy. Wystawa jest luźnym kolażem notatek, obserwacji i zabaw dźwiękowych, a także próbą przetłumaczenia prywatnej przygody na uniwersalny język sztuki.

Tobiasz Jędrak (1985) studiował teatrologię i filmoznawstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz intermedia na krakowskiej ASP, gdzie obronił pracę dyplomową Wszystkie domy Jana Sohlego (fragmenty). Jest również absolwentem Wydziału Intermediów na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Wystawa w Wozowni jest jego pierwszą wystawą indywidualną.

 

 

10. TRIENNALE MAŁYCH FORM MALARSKICH

02.09–02.10.2016

otwarcie wystawy: 02.09 (piątek), godz. 18.00 / wstęp wolny

kuratorka: Teresa Dudzińska

koordynatorka: Maria Niemyjska

 

W tym roku Galeria Sztuki Wozownia w Toruniu już po raz dziesiąty organizuje Triennale Małych Form Malarskich. To cykliczna ogólnopolska impreza, prezentująca poszukiwania i osiągnięcia w dziedzinie kameralnej twórczości malarskiej. TMFM to konkurs skierowany do profesjonalnych artystów plastyków, a także do dyplomantów wyższych uczelni plastycznych. Formuła imprezy jest otwarta, co daje okazję do szerokiej konfrontacji twórczości plastyków, którzy uprawiają ten rodzaj malarstwa. Organizatorzy pozostawiają artystom pełną swobodę w wyborze techniki, tematu, stylistyki. Jedyne ograniczenie stanowią wymiary prac i to właśnie decyduje o specyfice i atrakcyjności toruńskiego triennale – format pracy nie może przekraczać 600 cm2.

Obradujące w maju jury 10. TMFM w składzie: Natalia Cieślak – historyczka i krytyczka sztuki; Maciej Osmycki – artysta malarz, laureat I nagrody 9 TMFM; Matylda Prus – właścicielka i założycielka galerii m2, spośród 409 prac 153 autorów zgłoszonych do konkursu, do wystawy zakwalifikowało 104 prace 52 artystów oraz przyznało nagrody regulaminowe i fundowane. Rozdanie nagród laureatom 10. TMFM będzie miało miejsce podczas wernisażu.

 

 

Laboratorium Sztuki 2016. Artysta jako podróżnik / kuratorka: Maria Niemyjska

Magdalena Węgrzyn / Blue Mountains rediscovered

16.09–02.10.2016

otwarcie wystawy: 16.09 (piątek), godz. 18.00 / wstęp wolny

 

Na wystawę Magdaleny Węgrzyn składają się materiały z jej pobytu rezydencjalnego w Australii. Artystka sięgnęła do historii tego kontynentu związanej z kolonizacją terenów zasiedlonych przez Aborygenów. Tytuł wystawy odnosi się do tytułu książki Chrisa Cunninghama Blue Mountains rediscovered: beyond the myths of early Australian exploration. Książka ta stała się dla artystki m.in. źródłem cytatów do pracy Lottery, która skupia się na motywie przekroczenia Gór Błękitnych przez trzech odkrywców: Blaxlanda, Wentwortha i Lawsona w 1813 r. Artystka zestawiła w swojej pracy różne przekazy na temat tego zdarzenia – zależne od perspektywy ich autorów. Na wystawę złożą się filmy, animacje i obiekty związane z pobytem artystki w Australii, odkrywaniem jej historii i geografii.

Magdalena Węgrzyn (1986) – artystka, niezależna kuratorka, obecnie pracownik naukowy w stopniu doktora na Wydziale Sztuk Pięknych UMK. W 2011 r. obroniła pracę dyplomową w Pracowni Malarstwa Wydziału Sztuk Pięknych UMK. W 2010 r. studiowała również na Accademia di Belle Arti w Palermo we Włoszech. Stypendystka Fundacji „Akapi”, 2004; Prezydenta Miasta Krosna, 2004–2005 i 2005–2006; Prezesa Rady Ministrów, 2005–2006; Ministra Kultury i Sztuki, 2005–2006; Marszałka woj. kujawsko-pomorskiego, 2010, 2012 oraz 2015; Stypendium Rządu Fińskiego, CIMO Grant, Helsinki 2013–2014; Prezydenta Miasta Torunia 2013. Brała udział w wielu wystawach indywidualnych oraz zbiorowych, w kraju i zagranicą. W 2015 i 2016 r. odbyła rezydencję artystyczną w City Art Gallery, Katoomba, Australia, gdzie zrealizowała wystawę Blue Mountains. Artystka tworzy instalacje i dział w przestrzeni otwartej; w swoich pracach zajmuje się połączeniami percepcji wzrokowej, technologii i komunikacji.

 

 

Tomasz Tomaszewski / To, co trwałe. Górale, tradycja i wiara

16.09–09.10.2016

otwarcie wystawy: 16.09 (piątek), godz. 18.00 / wstęp wolny

 

Tomasz Tomaszewski przez ostatnie dwa lata pracował nad materiałem dotyczącym polskich górali. Zwieńczeniem tej pracy jest album fotograficzny z obszernym, edukacyjnym tekstem Grzegorza Kapli oraz wystawa fotograficzna. Ich celem jest przybliżenie fenomenu góralszczyzny jako fragmentu polskiej kultury. Na wystawie w Wozowni zaprezentowanych zostanie 57 powiększonych, barwnych fotografii z obszernym opisem.

„Wybraliśmy Bukowinę Tatrzańska, która reprezentuje większość tego, co według nas jest ważne i kojarzy się ze słowem „góralszczyzna”. Pragnęliśmy, by opisując oraz fotografując właśnie to szczególnie piękne miejsce, przenieść wszystko w przestrzeń ogólną, symboliczną, odnoszącą się do całego Podhala. Szukaliśmy więc zjawisk i momentów, które można potraktować jako coś więcej aniżeli obiekt. Staraliśmy się raczej uczynić z nich temat, wyłowić ich atrakcyjną osobliwość, aby na końcu zamienić całość w symboliczny obraz. Podczas jednej z wielu rozmów Góral, zapytany o to, dlaczego tak dużo opowiada nam o tradycji i wierze, odpowiedział prostymi słowami: »Mówię o tym, bo lubię to, co trwałe«. W ten sposób powstał tytuł książki i wystawy, którą prezentujemy z nadzieją, że chociaż w małym jej fragmencie odnajdą Państwo udaną ilustrację tego, co stanowi nasze dobro wspólne”. (Tomasz Tomaszewski)

Tomasz Tomaszewski – posiada stopień doktora Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Jest członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików, agencji Visum Archiv w Hamburgu, agencji National Geographic Creative w Waszyngtonie oraz American Society of Media Photographers. Zajmuje się fotografią prasową, publikuje swoje zdjęcia w najważniejszych pismach polskich i wielu zagranicznych. Wydał kilka książek autorskich oraz ilustrował swoimi pracami kilkanaście prac zbiorowych. Autor wielu wystaw indywidualnych, m.in. w USA, Kanadzie, Wielkiej Brytanii, Izraelu, Japonii, Holandii, we Włoszech, w Irlandii, Niemczech, Indonezji, Brazylii, na Madagaskarze i w Polsce. Jest laureatem wielu polskich i międzynarodowych nagród fotograficznych. Od dwudziestu ośmiu lat współpracuje z magazynem „National Geographic”, w którym opublikował osiemnaście esejów fotograficznych, a od 1999 roku jest głównym konsultantem jego polskiej edycji. Uczy fotografii w Polsce, USA, Niemczech i we Włoszech.

 

 

EDUKACJA / WYKŁADY/ SPOTKANIA / INNE IMPREZY:

 

Aktualne informacje o planowanych wydarzeniach na stronie: www.wozownia.pl/wydarzenia

 

SZTUKA PROSTOTY SZUKA / warsztaty artystyczne dla dzieci i młodzieży

Grupy zorganizowane zapraszamy do udziału w warsztatach z cyklu „Sztuka prostoty szuka”. Wszystkie zajęcia odbywają się w przestrzeni galerii Wozownia i swoją tematyką nawiązują do aktualnych wystaw. Warsztaty skierowane są do różnych grup wiekowych, a podczas zajęć ich uczestnicy będą mogli doświadczyć całego bogactwa środków wyrazu, które można zaangażować do tworzenia współczesnej sztuki.

Prosimy o wcześniejsze zgłoszenie chęci udziału w zajęciach pod nr tel. 56 622 63 39 (kontakt: Natalia Cieślak, Kazimierz Napiórkowski). Ilość miejsc jest ograniczona! Wstęp na podstawie biletu do galerii – ulgowy 3 zł, grupowy 15 zł.

Cykl „Sztuka prostoty szuka” zrealizowano we współpracy z Gminą Miasta Toruń.

Aktualne informacje o planowanych warsztatach na stronie: www.wozownia.pl/wydarzenia/warsztaty

 

 

OPROWADZANIA PO AKTUALNYCH WYSTAWACH

Raz w miesiącu, w niedzielne południe, zapraszamy do Wozowni na oprowadzanie po aktualnych wystawach / wstęp wolny!

 

10.07 (niedziela), godz. 12.00 – oprowadzanie po wystawach: Mathilde Papapietro Druga natura / Seconde Nature oraz W stronę człowieka. W hołdzie Zofii Rydet. Prowadzenie: Joanna Gwiazda

 

21.08 (niedziela), godz. 12.00 – oprowadzanie po wystawach: Jerzy Hejnowicz Paradise, Magdalena Wdowicz-Wierzbowska Tata / Po prostu męża mi brakuje oraz Tobiasz Jędrak Rozmowy z dzikami. Prowadzenie: Maria Niemyjska

 

18.09 (niedziela), godz. 12.00 – oprowadzanie po wystawach: 10. Triennale Małych Form Malarskich, Magdalena Węgrzyn Blue Mountains rediscovered oraz Tomasz Tomaszewski. To, co trwałe. Górale, tradycja i wiara. Prowadzenie: Natalia Cieślak

 

 

Święto ulicy Ducha Świętego

03.07.2016 (niedziela), godz. 11.00–18.00 / wstęp wolny

W pierwszą niedziele lipca galeria Wozownia świętuje wraz z całą ulicą Ducha Świętego. Zapraszamy do oglądania aktualnych wystaw – wstęp wolny!

wróć