Zuzanna Śmigielska
15.03. 2024 – otwarcie wystawy
31.03. 2024 – zakończenie wystawy
otwarcie wystawy: 15.03 (piątek), godz. 18.00 / wstęp wolny
Galeria Sztuki Wozownia w Toruniu, ul. Rabiańska 20 / wejście od ul. Ducha św. 6
kurator: Jacek Świderski
współpraca: Agnieszka Tes
Ekspozycja prezentuje wybrane prace młodej artystki – Zuzanny Śmigielskiej, zdobywczyni Grand Prix 2 Biennale Via Carpatia. Te obrazo-projekcje należą do dwóch głównych, stworzonych przez nią dotychczas cykli: Jestem z małej wsi (Sąsiedzi, Strażacy, Rynek, Tancerze) oraz Uncharted People (Władysławowo, Krynica, Las/Hel, Agata). Pierwszy z nich, rozpoczęty w roku 2020 jako praca dyplomowa i kontynuowany do tej pory, jest swoistym portretem rodzimej miejscowości, nomen omen – Małej Wsi, ukazanym przez pryzmat jej mieszkańców, bezpośrednio związanych ze środowiskiem dorastania Śmigielskiej oraz innych, zaproszonych do udziału w projekcie, grup społecznych. Drugi, pochodzący z lat 2022-23 – zainspirowany został natomiast codzienną scenerią nadbałtyckich kurortów, a zwłaszcza okolicami znajdującymi się w zasięgu radarów skanujących teren. W obu przypadkach zastosowała artystka technikę „żywych obrazów”, łącząc tradycyjne malarstwo, rozgrywane przeważnie w achromatycznych zestawach czerni, bieli i srebra, z projekcją wideo. Materiał filmowy kręcony był zawsze jako pierwszy, a kompozycja malarska powstawała na jego bazie, w oparciu o wybrane kadry, w ten sposób, iż każde z ujęć postaci na płótnie pochodzi z innego momentu filmu. O ile jednak prostokątne obrazy „małej wsi” były najczęściej aranżowane, a ich bohaterowie przeważnie świadomi swojego uczestnictwa w realizacji artystycznej, to w malowanej na kwadratowych formatach, serii nadmorskiej – portretowane osoby zwykle nie zdawały sobie sprawy z procesu nagrywania, podobnie jak niekoniecznie wiedziały, iż wypoczywają w pobliżu działających radarów. W aspekcie malarskim Śmigielska porusza się między szkicowością (Strażacy, Rynek) a fotorealizmem (Tancerze), co w połączeniu z projekcją wideo: ruchem, dźwiękiem, sztucznym światłem i czasem tworzy nasyconą niepokojem i nostalgią poetykę. Codzienność spotyka się tu z nieuchronnością przemijania, a pod tkanką zwykłych zdarzeń wyczuwa się ambiwalencję rzeczywistości.
Zuzanna Śmigielska – malarka, twórczyni instalacji, inżynier (nawigacja). Interesuje ją interakcja nowych technologii z tradycyjnymi aspektami sztuki. Posługuje się zestawieniem malarstwa z techniką wideo. Pasjonuje ją zjawisko żywych obrazów, tworzy portrety codzienności w kolorystyce czerni i srebra. Dużą wagę przykłada do światłoczułych właściwości materiałów, ponieważ na obrazach namalowanych w technice mieszanej wyświetla wideo. Oprócz ludzi interesują ją przestrzenie, w których żyją jej bohaterowie oraz ich pozycja w strukturze społecznej. Każdy etap edukacji, doświadczenie życiowe znajdują odzwierciedlenie w podejmowanych przez nią praktykach artystycznych.
Konkursy i stypendia
2023 – Grand Prix w 2. Międzynarodowym Biennale VIA CARPATIA. „Jury podkreśla, że ich wyskoki poziom artystyczny łączy się z nowatorską techniką, zespalającą tradycyjne malarstwo z projekcją wideo, realizm z nostalgiczną poetyką. Wprowadzenie w obrazy elementu czasu, ruchu i światła wzmacnia ich wymowę i sprawia, iż w sposób przejmujący korespondują one z atmosferą wiersza Piosenka o końcu świata Czesława Miłosza. Codzienność i zwykłość przedstawionych scen niesie zarazem w sobie niepokój przemijania” (cytat z katalogu wystawy).
2022 – Grand Prix w II Edycji Konkursu Sztuki Nowe Sytuacje – Kontrasty. „Za ulotność chwili zamkniętej w intrygującej formie obrazu multimedialnego”.
2022 – Nagroda mBanku, którą jest zakup pracy do kolekcji (wyłoniona w ramach wystawy Młode Malarstwo)
2022 – Stypendium Marszałka Województwa Pomorskiego dla twórców kultury na rok 2022
2021 – Nagroda Rektorów (nagroda główna) w ogólnopolskim konkursie Najlepsze Dyplomy ASP 2020
Wystawy indywidualne
2023 – uncharted people – Galeria Gdyńskiego Centrum Filmowego, Gdynia
2023 – PROJEKC-JA – kurator: dr Filip Ignatowicz, One Piece Gallery, Wielka Zbrojownia, Gdańsk
Wystawy zbiorowe
2023/2024 – II Biennale Sztuki via Carpatia – wystawa prac finalistów międzynarodowego przeglądu sztuki, IMO Galeria, Stary Sącz
2023/2024 – LOOSTRO 16. Jesienny Salon Sztuki – wystawa prac finalistów konkursu, BWA Ostrowiec
2023 – Post Truth? Countering Disinformation Narratives – Kunstleben Kreuzberg, Berlin, Germany
2023 – Post Truth? Countering Disinformation Narratives – prezentacja kolektywnych działań interdyscyplinarnych, kuratorka: Seila Fernández Arconada, Galeria u Jezuitów, Poznań
2023 – Nowy Obraz / Nowe Spojrzenie – wystawa finałowa XII ogólnopolskiego konkursu, Słodownia Stary Browar, Poznań
2023 – Festiwal Światła – instalacja Monidło, Hewelianum, Gdańsk
2023 – Bad Romance – wystawa prac znajdujących się w kolekcji mBank, kuratorka i kurator: Marta Antoniak, Tomek Baran, Rondo Sztuki, Katowice
2023 – Spokój – wystawa zbiorowa, kuratorki Natalia Sara Skorupa, Zofia Urbanek, Os17 (Obrońców Stalingradu 17), Szczecin
2022 – I Ogólnopolski Konkurs Malarski im. Krzysztofa Grzesiaka – wystawa prac finalistów konkursu, Wieża Ciśnień, Lębork
2022 – Kontrasty – wystawa finałowa II Edycji Konkursu Sztuki Nowe Sytuacje, Galeria Apteka Sztuki, Warszawa. kuratorki wystawy: prof. dr hab. Elżbieta Banecka, dr Ewa Szyman.
2022 – Młode Malarstwo z Gdańska. Dyplomy 2019-2021, Zbrojownia Sztuki, zespół kuratorski D. Cybulski, A. Karmasz, M. Zawicki
2021 – Nowe Znaczenie, Halo Kultura Gdynia, kurator Anna Julia Lewandowska
2021 – Najlepsze Dyplomy ASP 2020, Wielka Zbrojownia Gdańsk, kurator Przemysław Łopaciński
2019 – after all tomorrow is another day…, Mira Forum Porto, Portugalia
Rezydencje
2024 – Seeds in the Snow: Winter artistic collaborations for a shared future – is a winter collective space to cultivate togetherness through artistic explorations in Nature. During the five-day frame, artists and scientists explored the tangled threads of the ecosocial crisis through collective learning and transdisciplinary methods inspired by socially engaged art practices.
2023 – Post Truth? Countering Disinformation Narratives – międzynarodowa rezydencja artystyczna, która polegała na kolektywnej pracy 7 artystów. Projekt prowadziła hiszpańska artystka Seila Fernández Arconada. Inicjatywa koordynowana przez niemiecką organizację Lernlabor (Berlin).
wróć