Jolanta Gawryś Jędrej – Verte

 0.01.- 2.02.

„Cykl „Verte” jest wynikiem mojego zainteresowania fotografią reklamową – mówi Jolanta (Gawryś) Jędrej –  i odnosi się do postrzegania kobiety poprzez pryzmat cielesności, a także do takich pojęć, jak prawda czy fałsz. Składa się on z trzech dwustronnych fotografii wielkoformatowych przedstawiających portrety kobiece. Z jednej strony dwustronnych fotografii bohaterki ukazane są en face, z drugiej zaś od tyłu. Obie strony każdego z portretów prezentują kobiety w tej samej pozie i inscenizacji. Wizerunek z przodu dotyczy pojęcia światła rozumianego, jako to, co jest nam znane i oczywiste. (…) Sylwetka ukazana z tyłu – plecy – dotyczy pojęcia cienia, jako tego, co jest ukryte i niejasne. Portrety en face przedstawiają kobiety piękne i atrakcyjne zgodnie z ideałem kreowanym przez reklamy komercyjne i czasopisma kobiece. Każda z nich posiada atrybut kobiecości pozornie ją upiększający. Na odwrocie prac dostrzegamy, że ów atrybut rani bohaterki fotografii powodując siniaki lub sączenie się krwi. I tak oto w pracy „Intelligentia” (łac. zdolność pojmowania, rozum) diamentowy grzebień przebija głowę kobiety, w pracy „Emovere” (łac. emocje) broszka przebija serce, zaś w pracy „Spiraculum” (łac. oddech, wolność) bohaterkę dusi wpijający się w szyję ciężki naszyjnik powodując tym samym siniaki. Każda z prac odnosi się do jednej z trzech ważnych według mnie sfer definiujących człowieczeństwo. Sfery rozumu, uczuć i emocji oraz wolności i niezależności.”
Jolanta Gawryś Jędrej w 2007 ukończyła studia na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu, specjalizacja: Plastyka intermedialna. Obroniony z wyróżnieniem dyplom artystyczny „Da-sein. Fotografia ręcznie haftowana” otrzymał także nominację do nagrody im. Janusza Boguckiego za najlepszy dyplom artystyczny i teoretyczną pracę pisemną. Obecnie artystka przygotowuje doktorat na toruńskim Wydziale Sztuk Pięknych. Obszar jej zainteresowań to fotografia i nowe media.
wróć