Akt / Łukasz Patelczyk

9.02 – 10.03. 2024

otwarcie wystawy: 9.02 (piątek), godz. 18.00 / wstęp wolny

kuratorka: Joanna Gwiazda

𝗮𝗸𝘁 𝗶 𝗽𝗼𝘁𝗲𝗻𝗰𝗷𝗮/

W kwestii tytułu.

Akt jest czynem, działaniem będącym urzeczywistnieniem jakiegoś zamysłu, albo przejawem czegoś.

Sięgając do Arystotelesa – akt jest pojęciem, które odnosi się najpierw do pojęcia ruchu. Aktem nazywa wszystko co jest związane z ruchem, to co dokonane, doskonale spełnione, wszystko co jest celem lub ostatecznym produktem, a więc też źródłem ruchu.

Natomiast ruch według filozofa jest w codziennym doświadczeniu utożsamiany z samym istnieniem. Gdyż tylko byty istniejące poruszają się. Można więc powiedzieć, że byt, który jest w akcie, rzeczywiście istnieje.

Arystoteles nie podał ścisłej definicji aktu, który po grecku nazywał energeia – pisał o nim odwołując się do konkretnych przykładów, rozpatrując je na zasadzie analogii.
Potencja (zdolność, możność), jest u Arystotelesa obok aktu, składnikiem każdego bytu, jest elementem biernym, aktualizowanym (konkretyzowanym) przez akt. Możność jest podstawą zmiany (ruchu) i określa sposób w jaki zmiana jest możliwa.

W kwestii obrazów.
W nawiązaniu do dzieła sztuki – obraz jest bytem doskonale spełnionym, powstały w akcie twórczym, pozostaje aktem w możności ciągłego aktualizowania się przez podmiot / odbiorcę.
Obraz aktualizuje się gdy staje w relacji z widzem, tylko on – podmiot może przeprowadzić go z możności do aktu. Bez odbiorcy, pozostaje możnością /potencją.
W odniesieniu do twórczości Łukasza Patelczyka Ta relacja jest kluczowa.

𝗿𝗲𝗹𝗮𝗰𝗷𝗮/

Oczekuje od widza namysłu, uważności, ciekawości, otwartości – reakcji i zaangażowania.
Nie potrafię powiedziecie o czym są Jego obrazy. Wolę zastanawiać się nad tym czym są Jego obrazy.
Stają się/są epicentrum Jego świata gdy je maluje, stają się/są epicentrum naszego świata, gdy je oglądamy,/ gdy z nimi obcujemy. Maluje je by nawiązać relację z odbiorcą. Umieszczając w nich swoje wspomnienia – wakacyjne pejzaże; pragnienia i wyobrażenia o świecie – instagramowe fotki, aktualizuje je opatrując je Swym znakiem, informacją dla nas, płynącą z Jego świata. Są komunikatami , o stanie Jego świata.

𝘇𝗱𝗮𝗿𝘇𝗲𝗻𝗶𝗲/

Zdarzenie elementarne w przestrzeni obrazu, takie które musi zajść. Czy znaki pozostawione przez artystę mogą być antycypacją przyszłych wydarzeń? Nie podejrzewam Go o zdolność wieszczenia, raczej o wrażliwość, i wynikające z niej przeświadczenie, o nieuchronności następstw.

𝘇𝗻𝗮𝗸/

Znak jest kształtem, który służy do przekazania informacji. Im bardziej osobliwy, tym bardziej zwracający uwagę, zastanawiający, narzucający pytania. Osobliwości pojawiające się na Jego obrazach są na miarę nieziemskich zjawisk nad Ziemią, zwiastujących.

Porusza się w narzuconym sobie schemacie formalnym: pejzaż – obiekt w przestrzeni. W bezpiecznej, wykreowanej przez siebie przestrzeni opowiada nam o Sobie, ciekawy naszej reakcji. Otwarty i empatyczny.
Jego malarstwo fascynuje przedziwnym współistnieniem dwóch porządków, klasycznego – w formie naturalnego pejzażu/ pustki / przestrzeni traw, nieba, gór, malowanego po mistrzowsku w barwie i formie, niczym szerokie filmowe kadry lub fotografie robione z ręki, telefonem, podczas podróży, abstrakcji – w formie geometrycznych świetlnych znaków, linii, elips, górujących na niebie, wyznaczających kierunki naszej percepcji, bądź laserunkowych przesłon, zacieniających lub rozjaśniających przestrzenie.
Wspaniale byłoby móc patrzeć na Jego obraz codziennie, szukać, patrzeć, zastanawiać się co ma do powiedzenia i aktualizować go wciąż na nowo, przez siebie samego.

Ł𝘂𝗸𝗮𝘀𝘇 𝗣𝗮𝘁𝗲𝗹𝗰𝘇𝘆𝗸 ur. 14.02.1986 roku w Wejherowie. Ukończył malarstwo na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku w 2012 roku. Dyplom obronił w pracowni prof. Teresy Miszkin.

W swoim malarstwie łączy ze sobą malarstwo pejzażowe wraz z linearną abstrakcją oraz z geometrycznymi polami laserunku. Jest laureatem konkursów m in. X Artystyczna Podróż Hestii w 2011 roku, Nagroda Specjalna, artystyczne stypendium w Walencji; Uwaga Malarstwo XI – Konkurs malarski im Eugeniusza Gepperta w 2013 roku – finalista; 42 biennale Bielska Jesień w 2015 roku – Nagroda prasowa Notes Na 6 Tygodni; Kompas Młodej Sztuki – w 2020 roku pierwsze miejsce ex aequo z Agatą Kus, w roku 2021 pierwsze miejsce. W roku 2016 otrzymał Kulturalne Stypendium Miasta Gdańska. Brał udział w wielu wystawach indywidualnych m in. 2021 – Coexistence – SLAG Gallery, New York, USA; 2019 Miraż – Galeria im. Jana Tarasina w Kaliszu; 2017 – Constellations – Galerie Sandhofer – Salzburg, Austria; 2018 – “Signs in the Sky” – Platán Galéria, Polski Instytut w Budapeszcie; 2018 – Migotanie – CSW Znaki Czasu – Toruń; oraz w wystawach zbiorowych m in. 2023 – Colliding Dimensions – Art Salon Contemporary – Budapeszt, Węgry; 2022 – NordArt – Kunstwerk Carlshütte – Büdelsdorf, Niemcy; 2019 – Pałac sztuki. Młode malarstwo polskie – Muzeum Narodowe w Gdańsku; 2018 – Nietota – BWA Miejska Galeria Sztuki w Bydgoszczy oraz w Muzeum Współczesnym we Wrocławiu; Widmo Breckenu BWA Wrocław – Wrocław; 2015 – Artlevel – Contemporary Art Center М17 – Kijów, Ukraina.

 

 

wróć