PROGRAM NA I KWARTAŁ 2012

Ute Seifert & Oliver Voigt /… tam, gdzie nas nie ma /…where we are not 
13.01. – 5.02.
Ute Seifert mieszka i pracuje w Ottersberg/Niemcy i Bazylei/Szwajcaria. W latach 1982-86 studiowała malarstwo i arteterapię, a wcześniej ekonomikę przedsiębiorstw, filozofię i psychologię. Chętnie współpracuje z kompozytorami. Artystka zaprezentuje na wystawie w Wozowni m.in. instalację time doesn’t wait – niewielkie namioty z papieru używanego do torebek herbacianych, wypełnione wysuszonymi płatkami róż, które zostaną podwieszone pod sufitem sali galeryjnej. Znajdzie się tam również obiekt – stara maszyna do pisania ze stosem niekończącego się papieru, na której widzowie mogą pisać.
Oliver Voigt, we wspólnej wystawie z Ute Seifert pokaże głównie prace, które związane są z tematem tożsamości i wyobcowania. Nacisk położony jest na uczucie rozdrażnienia i konfliktu wewnętrznego, wywołanego próbą odnalezienia się w różnych miejscach bądź w czyjejś skórze. Artysta pokaże m.in. prace takie, jak: It´s not easy to be a Tourist (2000), It s nice here, I´m feelin´fine (powstająca od 1998),Not easy to be you (2011), a także ukazująca inny punkt widzenia The Hunter (2010.
Daniel Rycharski / street art na wsi
Kuratorka: Dorota Łagodzka
13.01.-26.02.
Daniel Rycharski realizuje swoje instalacje multimedialne w przestrzeni wiejskiej Kurówka (okolice Sierpca), wsi jego dziadków, gdzie obecnie sam – chociaż urodzony w mieście – mieszka i pracuje. Projekt rozpoczął w 2009 roku i prowadzi dalej w ramach studiów doktoranckich. Inspiracją do tych działań artystycznych były kontakty z mieszkańcami i ich opowieści o tajemniczych zwierzętach i niezwykłych zdarzeniach, które zaowocowały we wsi serią murali z przedstawieniami hybrydalnych zwierząt i stworów. Kolejny projekt artystyczny skierowany do mieszkańców Kurówka to Galerie-Kapliczki. Odnosi się on, jak mówi, artysta, do desakralizacji człowieka współczesnego, tęsknoty za religią  i prób “€žzakładania świata na nowo”. Galeria-Kapliczka to pomnik wiejski – drzewo kosmiczne. Pełni rolę sanktuarium sztuki, tak jak dawniej drzewo – Kolumna Niebios zastępowało świątynię. Zdaniem kuratorki Doroty Łagodzkiej Rycharskiemu udaje się realizować postulaty zawarte w manifeście Grupy Działania z 1980 roku (Grupa Działania, współtworzona przez Bogdana Chmielewskiego, Witolda Chmielewskiego, Andrzeja Maźca, Wiesława Smużnego i Stanisława Wasilewskiego, od drugiej połowy lat 70. prowadziła akcje artystyczne we wsi Lucim), (…) a może nawet jego twórczość można uznać za rodzaj ich aktywności. Rycharski widzi we wsi i jej mieszkańcach duży potencjał, także artystyczny, który zamierza wykorzystać.
Wystawa w Wozowni będzie się składać z trzech części: fotograficznego pokazu murali, prezentacji projektu „Galeria-Kapliczka” oraz pokazu onirycznego filmu o Kurówku .
Daniel Rycharski ukończył grafikę na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie,  gdzie prowadzi zajęcia w pracowni multimediów oraz pracowni interdyscyplinarnej. Od 2010 roku jest doktorantem w pracowni interdyscyplinarnej Zbigniewa Sałaja i Grzegorza Sztwiertni na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Zajmuje się działaniami artystycznymi w przestrzeni wsi, jest twórca wiejskiego street artu, współpracuje z fundacją Vlepvnet, prowadzi Galerię-Kapliczkę, tworzy filmy, słuchowiska radiowe, intstalacje, projekty site-specific. W latach 2005 – 2009 tworzył grupę artystyczną ze Sławomirem Shuty.
Filip Pręgowski/ Nikodem Pręgowski
Brothers in Arts (Sztuczni bracia): Walka stulecia.
20.01.-19.02.
Wystawa jest prezentowana w ramach cyklu wspólnych pokazów braci Pręgowskich pod nazwą Brothers in Arts, których założeniem jest eksploracja i przesuwanie granic pomiędzy uprawianymi przez autorów dyscyplinami sztuki – plakatu i malarstwa, a także próba konfrontacji dwóch rodzajów artystycznej wypowiedzi o wyraźnie publicystycznym charakterze. „Aktualność plakatów programowa i obowiązkowa, w przypadku obrazów nieco przypadkowa, powstała niejako mimochodem i wzięta w nawias metafory stanowi przestrzeń, w której nasze działania się spotykają. Nie ma między nimi wyraźnej granicy; plakat zapożyczając z obrazu śmiałość w artykułowaniu form, a obraz z plakatu pewien reżim i dyscyplinę niezbędną w komunikacji z odbiorcą nieustannie zamieniają się miejscami” (Autorzy). Powyższe założenia jednocześnie inspirują artystów do szukania adekwatnych rozwiązań ekspozycyjnych, do znajdowania nowych kontekstów i zestawień dzieł we wspólnej przestrzeni.
Filip Pręgowski (ur. 1973) uzyskał dyplom z zakresu technologii XVII-wiecznego malarstwa flamandzkiego w pracowni prof. Józefa Flika na WSP UMK w Toruniu; w 2009 roku obronił prace doktorską na temat malarstwa Francisa Bacona pod kierunkiem prof. dr hab. Jerzego Malinowskiego w Zakładzie Historii Sztuki Nowoczesnej UMK. Zajmuje się malarstwem i projektowaniem graficznym, pracuje także jako konserwator dzieł sztuki.
Nikodem Pręgowski (ur. 1981) studiował na WSP UMK w Toruniu, dyplom ze specjalności Projektowanie Graficzne w pracowni prof. Sławomira Janiaka, aneks do dyplomu z przedmiotu Malarstwo pod kierunkiem prof. Bogdana Przybylińskiego. W 2009 roku obronił pracę doktorską z zakresu plakatu na macierzystym Wydziale. Pracuje na stanowisku asystenta w Zakładzie Projektowania Graficznego UMK w Toruniu. Zajmuje się projektowaniem plakatów.
Natalia Jaskula (Francja) Almost true
kuratorka: Magdalena Furmanik-Kowalska
10.02.- 4.03.
Natalia Jaskuła (ur.1974 w Rudzie Śląskiej) po studiach na Uniwersytecie Warszawskim (Filologia Japońska /1993-96; Filologia Romańska/ 1998-2003) doskonaliła swoje literackie wykształcenie na Sorbonie w Paryżu, gdzie napisała pracę dyplomową na temat związków literatury i malarstwa w XVIII wieku. Sztuka i literatura są obecne także w życiu artystki, uprawiającej fotografię artystyczną, którą z powodzeniem wystawiała na wystawach indywidualnych i zbiorowych we Francji (nagrody na konkursach i festiwalach), Szwajcarii, Tunezji, Anglii. Jej pierwsza wystawa w Polsce miała miejsce w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie (BUW) i w Instytucie Francuskim, kolejna w warszawskiej galerii Galearnia i w Krakowie. Od 2006 roku współpracuje jako dyrektor artystyczny i scenograf z Międzynarodowymi Spotkaniami Fotograficznymi w Ghar el Melh w Tunezji.
Natalia Jaskuła kreuje w swoich fotografiach własną rzeczywistość o wyrafinowanej poetyce, dla zamkniętych w swoim świecie melancholijnych postaci, konstruuje malarskimi środkami odrealnione przestrzenie, inscenizuje sytuacje inspirujące widza do refleksji na temat odwiecznej prawdy o człowieku, jego relacji ze sobą i ze światem zewnętrznym.  Efektem jej artystycznych działań są fotografie niezwykle spójne stylistycznie, dotykające prawdy nie tylko o człowieku, ale i o sztuce fotografii, zdaniem autorki nagminnie i niepotrzebnie wykorzystywanej do „dawania świadectwa prawdzie”.
Maciek Duchowski / Noisecolours
9.03.- 8.04.
Maciek Duchowski ukończył w 2005 roku Wydział Malarstwa ASP w Warszawie (2005) i Dutch Art Institute w Enschede w Holandii (2008). Zajmuje się malarstwem, rysunkiem, fotografią i sztuką video. W Galerii Wozownia zaprezentuje serię nowych prac malarskich.
„Myślę, że Malarstwo ma sens wtedy, gdy jego forma nie jest wtórna w stosunku do słów czy pojęć, lecz sama stanowi własny przedrefleksyjny porządek.(…) Obraz malarski postrzegam jako pole błędu, rodzaju zakłócenia wobec standardowych sposobów widzenia, często wynikających z komunikatu medialnego.(…) Mój dialog z obrazami z mediów postrzegam jako próbę wzniecania obszarów wolności wizualnej, fotografia zostaje wchłonięta przez malarstwo, jej znaczenie ulega zmianie, ma to prowadzić do odautomatyzowania widzenia.
Dla potrzeb mojej twórczości przechwytuję obrazy z przekazu telewizyjnego i umieszczam je w kontekście malarskim. Fotografie te są dla mnie wyrwanymi z pierwotnego znaczenia fragmentami telewizyjnej przeszłości.(…) Następnie umieszczam zdjęcia w otoczeniu malarskim, które odmienia ich pierwotny sens i nadaje im nową rangę. Obrazy te przestają być przeszłością przekazu telewizyjnego, ale zostają przywrócone do życia w nowej formie, stają się częścią odmiennego komunikatu. Tradycyjna telewizja w pewnym sensie przypomina malarstwo, ponieważ nie jest interaktywna, posiada jasne rozróżnienie między nadawcą a odbiorcą, może być źródłem osobistej kontemplacji. Poza tym w dobie internetu i zupełnie nowych możliwości należy zapewne do mediów odchodzących, co dodaje jej pewnej nostalgii i prowadzi do refleksji na temat stosunku człowieka do technologii komunikacyjnych w ogóle.” (z tekstu M.Duchowski)
Laboratorium Sztuki 2012. Wielkie mi rzeczy!
Kuratorka: Maria Niemyjska
Anna Orlikowska / Spilśnienie
9.03.- 8.04.
Wystawa Anny Orlikowskiej należy do cyklu wystawienniczego poświęconego małej skali, makiecie i modelowi w sztuce. Artystka podejmuje problem niedoskonałości immanentnie związany z kreacją sztucznych światów. Prezentowany na wystawie filmfound footage składa się z fragmentów demaskujących sztuczność dekoracji filmowych. Atrapa definiowana jest jako “coś pozbawionego wartości, co sprawia pozór bycia czymś, czym w rzeczywistości nie jest” (Słownik Języka Polskiego PWN), posiada więc specyficzny status, w który wpisana jest zarazem iluzja jak i deziluzja. Taka dwoistość cechuje każdą kreację, także artystyczną. W każdej kreacji zawiera się więc czynnik melancholijny – wytwory będące wyrazem twórczej potęgi wyobraźni łatwo zmienić się mogą w wydrążone semantycznie, martwe konstrukcje.

Anna Orlikowska, absolwentka ASP w Łodzi. Pracuje na Akademii Sztuki w Szczecinie. Autorka instalacji, fotografii, prac video. Podejmuje problematykę związaną z przestrzenią życiową człowieka, uwzględniając przede wszystkim jej subiektywny wymiar. Analizując wyobrażenia z nią związane, sięga do innych tekstów kultury jak również czerpie z osobistego doświadczenia.


DEBIUTY – Feminine / Sylwia Galon /
Eskalacja
Kuratorka: Katarzyna Lewandowska
9.03- 8.04.
Eskalacja to instalacja site – specific opracowana dla określonej przestrzeni w Wozowni w ramach autorskiego projektu Debiuty – Feminine Katarzyny Lewandowskiej.
„Do tytułowej Eskalacji dochodzi w momencie przeładowania, przekroczenia pewnej granicy. Powstaje, gdy struktura poddaje się wewnętrznemu napięciu i ulega pęknięciu.
Wybuch, który zwykle trwa ułamek sekundy, w instalacji jest rozciągnięty w czasie. Patrząc na pracę widzimy zatrzymanie akcji. Wybuch dokonuje się do pewnego momentu, to niedopełnienie rozpoczętego działania nadaje pracy uśpioną dynamikę. Budzi ona podobne odczucia jak obraz Davida Hockney’a, przedstawiający rozpluskującą się wodę w basenie po wykonaniu skoku przez niewidocznego bohatera. Nie jest to praca stworzona z myślą o pobudzeniu w odbiorcy określonych odczuć estetycznych, jest raczej prostym podejściem do tematu czasu. Prostym, bo osiągniętym dzięki nieskomplikowanemu zabiegowi przeniesienia czystej, graficznej formy na przestrzenny obiekt, nadając mu tym samym lekko odrealnioną, komiksową estetykę” (artystka o swojej pracy).

Sylwia Galon zajmuje się głównie video, instalacjami, działaniami multimedialnymi, bioartem. Absolwentka katedry intermediów Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, studiowała także w Dutch Art Institute w Holandii. Interesują ją działania zarówno post konceptualne, jak i sztuka zaangażowana. Redefinicje  tworzenie nowych kontekstów. Mieszka i pracuje w Gdańsku.

Pokazy studentów z Zakładu Plastyki Intermedialnej WSP UMK w Toruniu
9.03-13.03
DZIEŁO ROKU 2011/ Salon Wiosenny
23.03.-15.04
Cykliczna impreza organizowana przez Zarząd Okręgu ZPAP w Toruniu. Tegoroczny Salon Wiosenny jest wystawą pokonkursową i stanowi XXXVIII edycję Dzieła Roku. Coroczne pokazy prezentują aktualną twórczość artystów plastyków środowiska toruńskiego i pozwalają na bieżąco śledzić ich działalność artystyczną we wszystkich dyscyplinach plastycznych.

EDUKACJA / Spotkania autorskie/ Wykłady/ Inne imprezy

Pokaz filmu  „Artyści z Koszalina” €(reż. Przemek Młyńczyk) 
oraz spotkanie z reżyserem filmu.
21.02.(wtorek),  godz.18.00
Sztuka rozwija się nie tylko w dużych ośrodkach. Potwierdza to film “Artyści z Koszalina”, 45 minutowy fabularyzowany dokument o środowisku sztuki nowoczesnej w Koszalinie. Opowiada o sztuce, artystach i miejscach, które są dla nich ważne. Jest to film o mieście, jego nastroju, charakterze i ludziach, którzy w nim mieszkają i tworzą. Sztuka i artyści są wpisani w złożoną strukturę przenikliwego, ale optymistycznego portretu miasta widzianego z perspektywy egzotycznego przybysza z dalekiej Pragi czeskiej.
Przemek Młyńczyk – jeden z założycieli i przewodniczący Zarządu Fundacji Młodego Kina, od 1992 roku organizującej Europejski Festiwal Fabuły, Dokumentu i Reklamy Euroshorts.
ARCHITEKTURA W WOZOWNI / autorka projektu: Teresa Dudzińska
Marian Fikus. Kreator przestrzeni.
Projekty i realizacje /
wykład
27.02 (poniedziałek), godz.17.00

Marian Fikus, wybitny poznański architekt, profesor i wychowawca kolejnych pokoleń architektów, laureat Honorowej Nagrody SARP za 2008 rok, przyznanej za całokształt twórczości architektonicznej. Absolwent Politechniki Wrocławskiej, od połowy lat 70. na stałe związany z Poznaniem i Politechniką Poznańską (kierownik Katedry Architektury Usługowej i Mieszkaniowej). Prowadzi własną pracownię – Studio Fikus. Mariana Fikusa interesuje problematyka struktur architektonicznych, małych elementów architektonicznych w przestrzeni, jak i zagadnienia dotyczące całych przestrzennych zespołów architektonicznych. W swoim bogatym dorobku ma wiele nieprzeciętnych projektów i realizacji, w dużej mierze związanych z architekturą duchową, w której się wyspecjalizował – są to nie tylko kościoły (w 2007 roku wraz z architektem Jerzym Gurawskim otrzymał Nagrodę im. św. Brata Alberta za architekturę sakralną), ale i ośrodki akademickie, m.in.: kampus Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza na Morasku w Poznaniu, nowy kompleks budynków Politechniki Poznańskiej nad Wartą, kampus 600-lecia odnowienia Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. We wszystkich tych założeniach widoczne jest twórcze myślenie o przestrzeni, szacunek dla krajobrazu kulturowego, dla miejsca i dla człowieka – „Marian Fikus jest kreatorem przestrzeni. Projektuje budynki, ale myśli jak urbanista”.


Zajęcia warsztatowe dla dzieci i młodzieży – po wcześniejszym uzgodnieniu telefonicznym (kontakt: Maria Niemyjska, Kazimierz Napiórkowski)
wróć