Sympozjum / RYSOWAĆ TERAZ / 11. Międzynarodowa wystawa rysunku studenckiego

27-28.04.2024 (sobota, niedziela), godz. 11:00
wstęp wolny
Galeria Sztuki Wozownia w Toruniu, ul. Rabiańska 20 / wejście od ul. Ducha św. 6

Zapraszamy na sympozjum towarzyszące 11. Międzynarodowej Wystawie Rysunku Studenckiego “RYSOWAĆ TERAZ”.

Szczegółowy plan wydarzenia:

Sobota 27 kwietnia / Saturday 27 April

  • 11.00-11.30 Wiesław Smużny, Rysy, wrysy i obrysy / Scratches, nicks and contours. O praktyce uczenia rysunku na podstawie wieloletnich doświadczeń pracy pedagoga i artysty. On the practice and experience of teaching drawing educator and artist;

  • 11.30-12.00 Kamila Neuman, Otwarta Kultura jako element procesu twórczego artysty_tki – praktyczny poradnik jak nawigować po oceanie wolnych multimediów/ Open Culture as part of the creative process of the artist – a practical guide on how to successfully navigate the ocean of free multimedia;

  • 12.00-12.15 przerwa kawowa / coffe break;

  • 12.15-13.00 Magdalena Szubielska & Dorota Mościbrodzka (Lublin), Dlaczego samorzeczniczy głos ma sens? Na podstawie doświadczeń a*tystycznych kobiet / Why does self-advocacy make sense? Based on women’s a*tistic experiences // Tyle światła we mnie. Fotografia w służbie medycyny i jako narzędzie artystycznej ekspresji w rękach A*tystki / So Much Light in Me. Photography in the Service of Medicine and as a Tool of Artistic Expression in the Hands of an A*tist. – wokół wystawy A*tystki/ Around the A*tist exhibition;

  • 13.00-13.45 Katarzyna Cwynar, Katarzyna Tereszkiewicz, Barbara Bodio, Formy i kierunki rysunku studenckiego – Instytut Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego / Forms and directions of student drawing – Institute of Fine Arts, University of Rzeszow;

  • 13.45-14.15 Jakub Woynarowski, W stronę opowieści graficznej. Pracownia Rysunku Narracyjnego (ASP Kraków) / Towards a graphic novel. Narrative Drawing Studio (Academy of Fine Arts in Cracow;

  • 14.15-14.30 dyskusja / discussion;

  • 14.30-16.00 przerwa obiadowa / lunch break;

  • 16.30-17.30 Zwiedzanie Wystawy A*tystki w trasie, Instytut Psychologii UMK (ul. J. Gagarina 39) oprowadzenie kuratorskie Agata Sztorc-Gromaszek / Tour of the exhibition A*tists on the road, Institute of Psychology, Nicolaus Copernicus University (ul. J. Gagarina 39) – curator guided tour with Agata Sztorc-Gromaszek;

  • 18.00 Wernisaż wystawy “Czasem to się nawet rymuje” Artystek_ów związanych z Instytutem Sztuk Plastycznych UŚ w Cieszynie z performance na żywo, Galeria Forum, Wydział Sztuk Pięknych UMK (ul. Sienkiewicza 30/32) / Opening of the exhibition Sometimes it even rhymes by artists associated with the Institute of Visual Arts at the University of Silesia in Cieszyn with live performance, Forum Gallery, Faculty of Fine Arts, Nicolaus Copernicus University ( ul. Sienkiewicza 30/32)

Niedziela 28 kwietnia/ Sunday 28 April

  • 11.00-11.30 Piotr Domeracki, Teraz w filozofii – filozofia w teraz / Now in philosophy – philosophy in now;

  • 11.30-12.00 Daria Khrisanfova & Iryna Vodolazhchenko (Charków), Dźwięk dotyku / Звук на дотик / Sound of touch – rysunek w warunkach wojennych – narzędzie nadziei / Drawing in war conditions – a tool of hope;

  • 12.15-13.00 Sylwia Jakubowska-Szycik & Dmitrij Buławka-Fankidejski, rysunek_plus / niedoskonała doskonałość (ASP Gdańsk) – peryferia rysunku klasycznego, na podstawie doświadczeń dydaktycznych Pracowni Podstaw Rysunku / drawing_plus / imperfect perfection (ASP Gdańsk) – the peripheries of classical drawing, based on the teaching experience of the Basic Drawing Studio;

  • 13.00-13.15 przrwa kawowa / coffe break;

  • 13.15-14.00 Katarzyna Klich & studentki: Anna Maria Pilarska, Agata Stemerowicz, Oliwia Oleszak O rysunku, rysowniczkach, rysownikach oraz innych mikroświatach sztuki (UAP) / About drawing and other micro-worlds of art. // Rysunek jako narzędzie wyobraźni analizujące i oddziaływujące na rzeczywistość / Drawing as a tool of the imagination analysing and interacting with reality;

  • 14.00-14.45 Przemek Pintal (ASP Wrocław) & Jerzy Hejnowicz (UAP), RAMY I BEZRAMY – dyskusja o nauczeniu rysunku na podstawie wieloletnich doświadczeń dydaktycznych / FRAMES AND FRAMELESS – A discussion about teaching drawing based on many years of didactic experience;

  • 15.00 Zakończenie Sympozjum / The closing of the symposium

Biogramy/ Biograms:

Wiesław Smużny – Absolwent Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, dyplom z wyróżnieniem w zakresie grafiki i pedagogiki artystycznej zdobył w 1971 roku. Praca dydaktyczna na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza  w Kaliszu, w Zespole Kolegiów Nauczycielskich w Wałczu i Uniwersytet WSB Merito (dawna Wyższa  Szkoła Bankowa). Profesor zwyczajny sztuk plastycznych. Jako artysta debiutował w 1972 roku w Galerii Współczesnej w Warszawie. Do tej pory w swoim dorobku ma 54 wystawy indywidualne i 192 wystaw zbiorowych oraz 283. akcji artystycznych w działaniu kulturotwórczym w Lucimiu od 1977r. i przestrzeni publicznej Torunia od 2009r. Jeden z bardziej aktywnych artystów i krytyków sztuki środowiska toruńskiego, inicjator wielu akcji społeczno-artystycznych (np. “Podróż”, “Lucim”). Członek Grupy 111-Lucim. Uczestnik działań artystycznych ideowo związanych z epoką postartystyczną. Zajmuje się twórczością akcjonerską, parateatralną, obracającą się w kręgu problematyki społecznej, obyczajowej, symbolicznej.

Kamila Neuman jest menedżerką ds. otwartej kultury w Stowarzyszeniu Wikimedia Polska, z wykształcenia prawniczka. Posiadając siedmioletnie doświadczenie w zarządzaniu projektami i pozyskiwaniu funduszy dla instytucji kultury, obecnie skupia się na promowaniu cyfrowych zasobów kultury poprzez otwarte licencje i projekty Wikimedia. Jest koordynatorką międzynarodowych konkursów fotograficznych, w tym Wiki Science Competition, oraz członkinią jury konkursu Wiki Lubi Zabytki. Kamila jest także aktywną prelegentką, promującą idee wolnego dostępu, cyfrowych zasobów i globalnej popularyzacji np. w ramach konferencji GLAM-Wiki w Urugwaju.

Magdalena Szubielska – doktor habilitowana, nauczycielka akademicka. badaczka zajmująca się psychologią poznawczą oraz empiryczną estetyką. Realizowała inicjatywy edukacyjno-artystyczne włączające w przestrzeń sztuk wizualnych różne grupy odbiorców, w tym osoby niewidome, neuroatypowe, dzieci. W 2015 roku powołała rodzinny kolektyw artystyczny Nowi w sąsiedztwie. Twórczość przeplata z codziennym życiem. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2017), Prezydenta Miasta Lublin (2016, 2018, 2023), Marszałka Województwa Pomorskiego (2017).

Dorota Mościbrodzka –  fotograf, poetka, tłumacz języka rosyjskiego.  Stypendystka  Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2019 i 2023) w dziedzinie sztuk wizualnych. Uczyła się w Lubelskiej Szkole Fotografii,  Akademii Fotografii w Warszawie, Pracowni Fotografii Centrum Kultury w Lublinie oraz atelier Bogdana Konopki w Paryżu. Zrealizowała kilkadziesiąt wystaw indywidualnych i zbiorowych w Polsce i poza granicami. Zajmuje się tradycyjną fotografią srebrową – autorską i archiwalną oraz kolażem.

Katarzyna Tereszkiewicz – absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Sztuk Pięknych w Rzeszowie oraz kierunku grafika w Instytucie Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego. Aktualnie asystentka w Pracowni Druku Płaskiego i Litografii i doktorantka na tej samej uczelni. Tworzy głównie w dziedzinie grafiki warsztatowej, malarstwa i fotografii ale działa także z formami interdyscyplinarnymi. Laureatka kilku nagród m.in. nagroda specjalna International Senefelder Stiftung Award 2020. Uczestniczka około 70 wystaw zbiorowych krajowych i zagranicznych, m. in. w Rumunii, Bułgarii, Japonii, Serbii, Francji, Norwegii, Turcji, plenerów i rezydencji artystycznych, organizatorka warsztatów graficznych/artystycznych.

Katarzyna Cwynar –  absolwentka Instytutu Wychowania Artystycznego UMCS w Lublinie. Dyplom w 1995 r. Jako artystka i pedagog od 1996 roku związana zawodowo z ówczesną WSP w Rzeszowie – obecnym UR.W 2005 roku obroniła pracę doktorską na Wydziale Malarstwa i Rzeźby ASP we Wrocławiu. Pracuje jako adiunkt w Instytucie Sztuk Pięknych na Uniwersytecie Rzeszowskim. Prowadzi zajęcia dydaktyczne z przedmiotów: malarstwo, rysunek, struktury wizualne. Twórczość artystyczna w dziedzinach: malarstwo, rysunek, projekty wydawnicze okładek książek. Zorganizowała 18 wystaw indywidualnych. Brała udział w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych, ogólnopolskich i międzynarodowych.

Barbara Bodio – trzykrotna uczestniczka wystawy RYSOWAĆ. W latach 2017-2022 studiowała Grafikę w ISP w Rzeszowie –dyplom magistra sztuki w pracowni Druku Płaskiego i Litografii oraz pracowni Multimediów. W 2021r. dyplom licencjata w Pracowni Rysunku 41. Dwukrotna stypendystka Rektora UR. Obecnie prowadzi zajęcia rysunku w pracowni 41 macierzystej uczelni oraz realizuje rysunkowe prace wykonane na materiałach organicznych, eksperymentuje z hodowlą grzyba kombucha i jego estetyczną wartością w sztuce. Jej prace wystawiane na licznych wystawach zbiorowych, triennale w kraju i za granicą.

Jakub Woynarowski – doktor sztuki, artysta wizualny, projektant oraz kurator. Absolwent i wykładowca ASP w Krakowie, gdzie prowadzi Pracownię Rysunku Narracyjnego oraz kurs z zakresu Kultury Wizualnej. Realizuje projekty z pogranicza teorii i praktyki wizualnej. Autor książek, m.in. „Corpus Delicti” (z Kubą Mikurdą), „Martwy sezon” i „November”. Zdobywca Grand Prix w ramach 18. Międzynarodowego Festiwalu Komiksu w Łodzi (2007). Twórca koncepcji artystycznej wystawy w Pawilonie Polskim podczas 14. Międzynarodowego Biennale Architektury w Wenecji (2014). Laureat Paszportu Polityki (2015) w kategorii sztuk wizualnych. Swoje prace prezentował m.in. w Fondazione Memmo w Rzymie, Meet Factory w Pradze i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

Agata Sztorc-Gromaszek – historyczka sztuki, kuratorka, edukatorka, koordynatorka dostępności. Zajmuje się edukacją twórczą oraz działaniami łączącymi sztukę współczesną i dostępność dla osób z niepełnosprawnościami. Kuratorka wystaw sztuki najnowszej, w tym ekspozycji interaktywnych dla dzieci oraz prezentacji dotyczących problemów społecznych. Wybrane wystawy: Zamknij oczy! (2017), Skład sztuki (2018), Brzuchomówca i milczące obrazy”, cykl Kolekcja Dostępna (2021-2023), Na Głos (2022), Kolekcja dostępna w BWA Zielona Góra(2023), Piosenka o mojej rodzinie”(2023), A*tyski” (2023-2024). Stypendystka Prezydenta Miasta Lublin (2019). Uhonorowana Medalem Prezydenta Miasta Lublin (2019) oraz Nagrodą Miasta Lublin a Upowszechnianie Kultury w 2021 roku za projekt Galeria Dostępna.

Piotr Domeracki – dr hab., filozof, etyk, aksjolog i religioznawca; profesor w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Sekretarz Oddziału Toruńskiego Polskiego Towarzystwa Filozoficznego, członek Polskiego Towarzystwa Etycznego, członek redakcji „Ruchu Filozoficznego”, członek Polskiego Towarzystwa Religioznawczego, członek Towarzystwa Naukowego w Toruniu, Junior Associate Fellow w The International Institute for Hermeneutics, członek-założyciel International Society for Research on Solitude, członek The International Association for the History of Religions, członek The European Association for the Study of Religions. Twórca i popularyzator monoseologii, czyli filozoficznych, otwartych interdyscyplinarnie studiów nad samotnością.

Sylwia Jakubowska-Szycik –  Prof. ASP dr hab. Urodziła się w Lublinie, od wielu lat mieszkam w Gdańsku. Studiowała na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, oraz na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, na Wydziale Rzeźby. Obecnie na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, prowadzi pracownię Podstaw Rysunku dla trzech kierunków studiów na Wydziale Rzeźby i Intermediów . Zajmuje się rzeźbą, instalacją, tkaniną i rysunkiem.  Bliska jest jej praktyka tworzenia ,,sztuki z odzysku”. Korzysta z odrzuconych, zużytych materiałów lub niepotrzebnych przedmiotów, które przetwarza w swoistego rodzaju ,,komunikat”, nadając im nieoczywisty kontekst oraz odkrywając na nowo ich potencjał .Często modyfikuje starsze prace, wykorzystując je do tworzenia zupełnie nowych znaczeń, nadbudowując treści w zależności od przestrzeni, czy idei prezentacji. Jest to strategia praktycznej codzienności. Wszystko jest podporządkowane rytmowi życia z jego najbardziej podstawowymi potrzebami – obserwacje, i reakcje na rzeczywistość, emocje. Traktowanie działania twórczego jako jednej z takich podstawowych potrzeb stało się naturalną konsekwencją jej wyborów. Sztuka ustawiła się w szeregu jak wiele innych spraw i zadań, stała się składnikiem organizmów które współtworzy. Od 2001 roku brała udział w wielu wystawach, wydarzeniach artystycznych, prezentacjach, czy sympozjach.

Dmitrij Buławka-Fankidejski Studiował na Wydziale Rzeźby i Intermediów Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku (dyplom w 2016 roku). Asystent w Pracowni Podstaw Rysunku na Wydziale Rzeźby i Intermediów Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Wraz z Akademią organizuje i prowadzi Międzynarodowy Plener “Ceramika Alternatywnie”/International Ceramic Symposium „Alternatively Ceramics” w Skórczu. Zajmuje się rzeźbą, instalacją, rysunkiem, ceramiką oraz tworzy rzeźby w metalu. Do swoich realizacji konstruuje i buduje własnej konstrukcji piece gazowe do wypału ceramiki i topienia metali.Otrzymał Nagrodę Rektorów na wystawie Najlepsze Dyplomy Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku w 2016 roku za realizację rzeźbiarską “Pytanie o przestrzeń”. Otrzymał wyróżnienie za rzeźbę ceramiczną „Aspect” w Ogólnopolskim Przeglądzie Rzeźby Ceramicznej, WL4 Gdańsk (2019). Laureat Nagrody Głównej Międzynarodowej Wirtualnej Wystawy “Transformation”, Bonartproject, Iran (2021).Otrzymał nagrodę Grand Prix na 5. Międzynarodowym Triennale Ceramicznym UNICUM w Słowenii za pracę “Excerpt” (2023). Jest autorem pomnika Aerton’a Senny w Wałbrzychu. Brał udział w wystawach, plenerach i warsztatach oraz konferencjach w Polsce i za granicą. Jego prace znajdują się w zbiorach Muzeum Sztuki w Cluj-Napoca w Rumunii, Centrum Sztuki Marka Rothko i Łotewskiego Centrum Ceramiki Współczesnej w Daugavpils na Łotwie, Panevėžys Civic Art Gallery na Litwie oraz zbiorach i kolekcjach prywatnych.

Katarzyna Klich studiowała grafikę artystyczną i malarstwo na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu w latach 1996-2003. Obecnie pracuje na Uniwersytecie Artystycznym im. M. Abakanowicz w Poznaniu prowadząc XI Pracownię Rysunku na stanowisku profesory uczelnianej. Jest stypendystką MKDNiS (program Kultura w Sieci) oraz laureatką konkursów na rezydencje artystyczne: Camden Arts Centre i Slade College of Art w Londynie, Cow House Studios w Ballybown, Gent Glass w Gandawie. Prace prezentowała między innymi na kilku edycjach Triennale Rysunku we Wrocławiu, Galerii XX1 w Warszawie, Galerii Wozownia w Toruniu, Galerii El w Elblągu, Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu, Galerii Bielskiej BWA. Katarzyna Klich zajmuje się także działalnością organizacyjną i popularyzatorską w obszarze sztuki, jest laureatką odznaki honorowej Zasłużona dla Kultury Polskiej Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Jerzy Hejnowicz – profesor zwyczajny Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Urodzony w Poznaniu, Studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych (obecnie UAP) w Poznaniu w latach 1985 –1990. Dyplom w zakresie grafiki warsztatowej oraz rysunku zrealizowany w 1990 r. Od 1990 roku związany z macierzystą uczelnią pełniąc od 2007 roku funkcję Kierownika XIV Pracowni Rysunku. W latach 2008-2016 pełnił funkcję Kierownika Katedry Rysunku UAP. Działalność́ artystyczna w zakresie : grafiki warsztatowej, rysunku, sztuki obiektu i instalacji, fotografii, działań́ intermedialnych. Od 1988 roku zrealizował kilkadziesiąt wystaw indywidualnych oraz brał udział w kilkudziesięciu pokazach zbiorowych w kraju i poza jego granicami min. : Niemcy, Rosja, Węgry, Wlk. Brytania, Włochy, Szwecja, Izrael, Macedonia.

Przemek Pintal – dr hab., prof. ASP. Zajmuje się malarstwem, rysunkiem, realizuje obiekty i instalacje site specific. Interesuje się badaniem relacji pomiędzy zjawiskami opozycyjnymi na wielu poziomach rzeczywistości, często wykorzystuje konwencję pracy dokumentalnej, pracy z dokumentem fotograficznym, tekstem. Interesują go gry, w których istotną rolę odgrywają strategie oparte na wywoływaniu określonej sugestii, czy nawet presji, zajmuje się wielością funkcjonujących równolegle wersji opisu rzeczywistości. Dyrektor programowy Triennale Rysunku Wrocław, wieloletni kierownik Katedry Rysunku we wrocławskiej ASP, oraz inicjator i autor wraz z Dziekaną Martą Borgosz unikatowego kierunku Rysunek. Na wrocławskiej Uczelni prowadzi zajęcia z rysunku, intermediów oraz pilotażowy przedmiot – obiekt rysunkowy.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

wróć