WRZESIEŃ W WOZOWNI

 

WYSTAWY

 

PERSONA’2022: Pekka Loiri, Kari Piippo (Finlandia)

Plakaty ze zbiorów Muzeum Narodowego w Poznaniu

09.09.2022–16.10.2022

otwarcie wystawy: 09.09.2022 (piątek), godz. 18.00 / wstęp wolny

kuratorka: Anna Grabowska-Konwent

 

+ wystawa towarzysząca: In memoriam: Tapani Aartomaa (1935–2009)

 

Tegoroczna edycja PERSONY – serii wystaw prezentujących najwybitniejsze osobowości światowego plakatu i dizajnu – poświęcona jest dwóm fińskim grafikom: Kari Piippo i Pekka Loiri.

Obaj reprezentują to samo pokolenie artystów urodzonych około połowy lat 40. XX wieku. Równolegle prowadzili działalność edukacyjną na tym samym uniwersytecie artystycznym w Helsinkach. Tworzą nie tylko plakaty, ale m.in. także logotypy, ilustracje, identyfikacje wizualne, odnosząc wiele sukcesów w kraju i zagranicą oraz zdobywając liczne nagrody za swoje projekty. Przez pewien czas wspólnie prezentowali swoje prace w ramach grupy PILOT1, jednak nie prowadzą wspólnego studia – każdy nich podąża własną ścieżką, poszukując inspiracji i kierując się osobistymi wyborami.

Piippo i Loiri wpisują się w tradycję fińskiego projektowania. Ich drukowane plakaty reprezentują jego najważniejsze cechy, wynikające z osadzenia na dwóch filarach: formie i funkcji. Te aspekty nie starzeją się, nie wychodzą z mody, są stale obecne w myśleniu nad nowymi pracami, bez względu na zmieniającą się technologię druku czy nowe narzędzia do projektowania. To, w jak znakomity sposób można czerpać z tego źródła, widoczne jest w prezentowanych na wystawie plakatach artystów tegorocznej PERSONY.

1 Nazwa nieformalnej grupy PILOT powstała z pierwszych liter nazwisk PIippo i LOiri oraz pierwszej litery imienia Tapani Aartomaa, którego plakaty prezentowane są w galerii równolegle do wystawy PERSONA 2022.

 

 

Agata Skupniewicz: „LABORATORIUM. RE: al_l_ity ~ liquid borders”

09.09–16.10.2022

otwarcie wystawy: 09.09 (piątek), godz. 18.00 / wstęp wolny

współpraca kuratorska: Natalia Cieślak

 

„LABORATORIUM. RE: al_l_ity ~ liquid borders” to interdyscyplinarna wystawa, w ramach której Agata Skupniewicz snuje rozważania na temat motywu podróży i sposobów ich odbywania, a także koncepcji granic – geograficznych, politycznych, wewnętrznych. Pretekstem do realizacji tego projektu stała się nie tylko wyprawa artystki na Majorkę, ale również obcowanie z przestrzenią zlokalizowanego tam Archiwum Planas i zgromadzonymi w nim zbiorami.

Podróż artystki, przekładana w czasie z uwagi na COVID-19, siłą rzeczy poprzedzona była wirtualnymi wędrówkami po przestrzeni cyfrowej. Dopiero „tranzyt ciała” na wyspę pozwolił jej przekroczyć kolejną poznawczą granicę. Po przybyciu na miejsce aspektem szczególnie interesującymi dla Agaty Skupniewicz okazały się – obok samego terytorium wyspy – także jej płynne ograniczenia. Pierwotnie wyznaczone przez uwarunkowania przyrodnicze, pokonywane były przez człowieka, który stawiał wtórne bariery i podziały, demonstrując tym samym swoją pozycję i poddając krajobraz zewnętrznej presji.

Agata Skupniewicz tka swoje prace podróżując w przestrzeniach i czasie. Część z nich powstała w oparciu o archiwalne dokumenty i obrazy dotyczące spuścizny kulturowej Majorki oraz transformacji jej terytorium w konsekwencji rozwoju masowej turystyki, przypadającego na lata 50.–70. XX wieku. Unaoczniają one proces budowania zbiorowych wyobrażeń na temat wyspy. Jej współczesny pejzaż wyłania się ze swoistej dychotomii między ograniczeniem a dostępem, wnętrzem a zewnętrzem, przeszłością a teraźniejszością. Artystka traktuje archiwum jako miejsce inspiracji, przestrzeń poznawczą i narzędzie interpretacyjne o podwójnej naturze: z jednej strony materiały tam zgromadzone uchodzą za zapis historyczny, z drugiej – noszą znamiona kolekcji fikcji. Idea wspomnień oraz granice pamięci – indywidualnej i zbiorowej – ustanawiają oś łączącą prace prezentowane na wystawie.

Istotną dla artystki jest kwestia tworzywa wykorzystywanego do tego, by towarzyszące jej idee zyskały namacalne kształty. Jak sama mówi: „Na koncepcję projektu i moje wybory znacznie wpłynął zarówno problem nadprodukcji, jak kwestie środowiskowe. Wiele materiałów i obiektów, które posłużyły mi do przygotowania projektu RE: al_l_ity, pochodzą z odzysku – przeznaczone, przez innych, do wyrzucenia lub ewidentnie znalezione przeze mnie jako śmieci”.

Projekt „RE: al_l_ity ~ liquid borders” zrealizowany został w ramach rezydencji artystyczno-badawczej LANDLIMO, we współpracy artystki z Centrum Badań i Kultury Współczesnej „Casa Planas”, Festiwalem „FotoLimo”, kolektywem „RUIDO Foto” i Pyrenees-Mediterranean Euroregion; dodatkowe wsparcie: Instytut Adama Mickiewicza, w ramach programu „Kultura polska na świecie”.

 

Agata Skupniewicz – artystka o interdyscyplinarnym, eksperymentalnym podejściu i zainteresowaniach z pogranicza dokumentu i narracji artystycznej. Przygląda się relacji artysta – archiwum w dyskursie sztuki współczesnej. Podejmuje tematykę związaną z ideą wspomnień (kolektywnych i indywidualnych), sposobami podróżowania oraz szeroko rozumianą koncepcją granic, odkrywając w ten sposób kobiecy charakter własnych wypraw.

Łączy różne formy artystycznej reprezentacji – przede wszystkim fotografię, film eksperymentalny, obiekt, instalację, sięga do książki artystycznej oraz działań site-specific. Nieodłącznym aspektem jej pracy jest proces eksperymentowania w obrębie technik i możliwości zapisu medialnego. Znaczny nacisk kładzie na wyważone i możliwie odpowiedzialne metody działalności i produkcji artystycznej.

Równolegle do praktyki artystycznej od wielu lat artystka angażuje się we współpracę z NGO oraz edukację nieformalną. Zależy jej na inicjowaniu dialogu, pogłębianiu wrażliwości i refleksji społecznej.

 

 

WYDARZENIA

 

Wernisaż nowych wystaw

09.09.2022 (piątek), godz. 18.00 / wstęp wolny

 

Oprowadzanie po aktualnych wystawach

18.09.2022 (niedziela), godz. 12.oo / wstęp wolny

 

Fiński plakat: Pekka Loiri i Kari Piippo – opowiada Anna Grabowska-Konwent

27.09.2022 (wtorek), godz. 18.30

wydarzenie on-line
 
Jak rodziła się tradycja fińskiego plakatu?
Na jakich wzorcach i „szkołach” bazowała?
Jakie wybitne osobowości odcisnęły na niej swe piętno?
Na te i inne pytania odpowie Anna Grabowska-Konwent – kuratorka Galerii Plakatu i Dizajnu Muzeum Narodowego w Poznaniu.
A okazją do tych rozważań będzie twórczość dwóch fińskich grafików: Pekka Loiri i Kari Piippo, bohaterów tegorocznej edycji PERSONY – serii wystaw organizowanych w Wozowni, prezentujących najwybitniejsze osobowości światowego plakatu i dizajnu.
 
 
Share
wróć